Jump to content

Tett dass, mulig uten demontering?


Baylife

Recommended Posts

Jeg bruker Green Viking som jeg har kjøpt hos Maxbo. Den gir næring til de bakteriene som jobber med å bryte ned dritten uten lukt. For at dette skal fungere optimalt, er det viktig med en bra dimensjon på lufteslangen, gjerne 1 - 1,5 tommer og ikke det som er vanlig på 12mm. Disse bakteriene trenger nemlig luft (oksygen).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den Green Viking sanitærvesken ser ut for meg som den er ment for biologiske toalett(utedass) og porta potti.

Jeg kjøper en type fra Thetford som er ment til septiktanker med vann http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=927&produkt_id=13161

 

Er dette "same shit, different wrapping" ? I så fall er den du bruker langt rimeligere Lars. De har den på Claes Olhson også http://www.clasohlson.com/no/Green-Viking-sanit%C3%A6rv%C3%A6ske/34-8912

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Wow, da snakker vi Guddal :-) "Løp & kjøp" blir det vel da siden flere bruker den typen med suksess :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva andre typer biologisk sanitærvæske inneholder, har jeg ikke sjekket. Men Green Viking er beregnet for septiktanker, enten tanken er i en båt, bobil eller hytte. Her litt fra en dunk jeg har ombord.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der sto det litt mere enn i den teksten jeg leste gitt. Da blir det å konvertere fra Thetford til Green Viking.

Takker for info Lars :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En del av det som karaktreiseres som "blåvann" har en helt annen funksjon. Dt dreper alt som finnes av bakterier, både de som bryter ned dritten med følgende lukt og de "snille" ved hjelp av det kreftfremkallende stoffet formalin. Har du da klart ved hjelp av en snill manuell pumpe for dassen å få "droltene" (Stavangeruttrykk for hard avføring) ned i tanken, har du problemet med å få de videre. Nok om det, nå er vi invitert over i nabobåten på et glass vin.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt?

Jeg har åpnet en tank engang, åpnet mannlokket på toppen. Tok så en lenseslange som var rigget helt nede i kjølsvinet, koblet fra filter og stakk slangen nedi dasstanken. Fikk ut 95%. Da kom vi bedre til og fikk staket med en plastslange.

 

For å sjekke i etterkant, helte vi melk i do og dro igjennom. Melken syntes godt=alle glade

 

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av hvordan t-stykket er arrangert burde det kansje være mulig å stake gjennom utløpet til sjøen. Har du prøvd det?

 

Hva med å koble fra slangen mot t-stykket, hvis nødvendig, koble til en ekstra slangestump slik at den ender over toppen av septiktanken, og stake med roterende stakefjær?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem tidligere i sommer, en plugg enten i utløpet av tanken, eller i slangen ut til skrogsiden.

Prøvde å stake utenfra uten hell, og endte med en liten runde for å søke gode råd og en egnet lensepumpe.

Hos BT plukket jeg også med en sugekopp for avløp, ved å sette denne over utløpet i skrogsiden og "pumpe" fikk jeg fjernet pluggen, er fortsatt usikker på om den gikk inn i tanken eller ut men møkka gikk i sjøen. Måtte gjenta noen ganger og etterfylte tanken med rent vann under operasjonen. Resultatet var en tom tank.

Avsluttet med å bytte avløpslangen mellom tang og skroggjennomføring da den hadde et 3-4mm tykt lag urinstein innvendig. (Byttet alle andre slanger i påsken etter at jeg hadde en plugg mellom toalett og tank, disse hadde stort sett samme mengde belegg innvendig :sad:). Så gjenstår det å vurdere montering av dekksgjennomføring for suging i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Samme gjør flytende Plumbo, men må være flytende. Den gamledagse pulvervarianten er fyfy, både I hjem og båt.

Har ikke hatt problemer med septikken på noen år, med avløp fra dush og vask I pantry har for lite fall, og tettet seg med jamne mellomrom. Etter at jeg begynte å bruke litt "Plumbo vedlikehold" ett par ganger I året, er problemet borte vekk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...