Jump to content

Trenger hvit natemasse!


Tollkrysseren

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden lett høyt og lavt på nettet etter en god hvit natemasse. Har lagt merke til at alle de mest annerkjente produsentene, slik som Sika (290DC), Simson og Tech7, kun har natemasser i sort. Da snakker jeg om produkter som spesifikt er beregnet på nating. Er også klar over at sika har et produkt som kalles 291i som finnes i hvit, og at vanlig tech7 også finnes i hvit, men det er natemasse jeg er på jakt etter. TDS har hvit natemasse, men denne er beregnet på teak-dekk. Båten dette skal brukes på er en gammel trebåt med furudekk lagt på tversgående bjelker. Ønsker en fleksibel masse da det kan bli mye bevegelse i dekket (epoxy er derfor uaktuelt). Har vært i kontakt med fartøyvernsenteret i Hardanger, og de anbefalte en butikk kalt Toplich i Tyskland, men heller ikke hos de kan jeg finne et natemasseprodukt i hvitt. Bør helst være polymer-basert. Biltema er uaktuelt. Setter stor pris på det dersom noen har et godt tips?

Link to post

Hvorfor er biltema uaktuelt? glassbyggerstein lim fra BT er hvit MS polymer, jeg har brukt den til mye, også utendørs, den sitter femdelses som støpt etter 4-5 år under open himmel, fremdeles like elastisk, mye,MYE! bedre en fks.Sikaflex 290-91. og koster rundt 40 kr for en patron...kan sterkt anbefales og tåler lett samenligning med Tec7 og Marintec, veldig lik i konsistens med Simson, litt tynnere en tec7 og sika

Link to post

Jeg har god erfaring med BT's hvite natemasse. Jeg bruker den til forskjellig fuging der jeg trenger en fugemasse som er mer tyntflytende og mer elastisk enn vanlige fugemasser som Tech7, Casco, ol.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det viktigste med en god natemasse er at den har god bevegelsesevne. Alle elastiske lim / natemasser har et teknisk datablad og i dette databladet er det en opplysning man skal se etter:Maksimal bevegelsesevne. Dette måles etter en ISO-norm som kalles ISO 11600. Den er delt opp i følgende:

F elleg G som viser om massen er til fasader eller glass(det spiller ingen rolle når den benyttes til nating). Dernest står det et tall fra 7,5 til 25. Dette er maksimal bevegelsesevne i % og for masser som skal nates med skal den helst være 20-25%. Til slutt står det enten LM eller HM. Dette står for Low eller High modolus og er en benevnelse for hvor mye krefter som må brukes for å doble en herdet masses bredde. En LM vil ikke belaste adhesjonsflaten så mye som en HM, men på en dørk mener jeg selv at HM bør benyttes da den tråkkes på og det er en fordel at massen ikke er FOR myk.

Selv vil jeg anbefale masser med følgende godkjennelse: ISO 11600 F-20-HM

Som en digresjon har Tec7 følgende godkjennelse: ISO 11600 F 12,5% HM (den er altså ikke veldig elastisk og etter min egen mening alt for hard til å benytte som fugemasse)

 

Når man har valgt masse er det enda viktigere med utførelsen. Treverket må slipes på kantene slik at man har friskt treverk å hefte mot og det må benyttes primer for å hindre fettstoffene i treverket å gjøre vedheften dårligere. Det må legges nåtebånd/slipptape i bunnen av natene slik at det ikke blir treveis-heft(da revner naten på midten). Det må beskyttes mot sol / regn den første uken og man bør tilstrebe en jevn temperatur den første uken etter man har lagt massen for at resultatet skal bli best mulig.

Grunnen til dette er at vi ønsker minst mulig bevegelse i treverket under herding og det kan ta opp til en uke før massen er herdet fult ut.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...