Jump to content

Kjølavslutning og kavitasjon!


celine

Recommended Posts

Hei

Finnes det noen av dere som har bygd på kjølavslutningen, for å bli kvitt kavitasjonslyd fra propell,(slik som beskrevet på Ingars Båtsider( http://iotech.no/baat/artikler/index.htm.) Kjøl)

Vurderer å gjøre dette selv på min halvplanende snekke og ville gjerne hatt deres erfaringer på dette.

Da om materialvalg, jobbutførelse og resultat.

På forhånd takk

 

Mvh

PerS

Link to post
Share on other sites

En kamerat med en Sandvik28 gjorde dette i fjor. En midlertidig test med litt skum og litt glassfiber. Resultatet ble litt mindre støy, litt færre omdreininger på propellen og en fartsøkning fra 8,5 til 9,0 knop på fullt. Kjølen var svært brei og helt uten avrunding i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel til:

[table]

Bilde

 

Under stevnlageret var kjølen i utgangspunktet mellom 9 og 11 cm bred og med rett avslutning. En bit 3mm 316L stålplate er kuttet til og bøyd. Ikke i dråpeform, men i en relativt pent buet ellipseform. Den skråner også inn i underkant. Stålet er vasket i 30% saltsyre og primet med epoxyprimer før stoffing.

 

 

Kjølavslutningen kunne også vært lavet av en formkuttet divinycellbit kledd med glassfiber/polyester 5 lag epoxyprimer og bunnstoff etter ønske. Det ville imidlertid medført en del slipearbeid, samt en anstendig arbeidstemperatur. Legg også merke til at propellen er trukket lenger bort fra kjølen. Det gir en ytterligere forbedring, men medfører at akselen nå stikker lovlig langt ut fra stevnlageret. Maks lengde fri aksel mellomstevnlager og propellnav bør ikke være særlig mer enn 2 ganger akseldiameteren, da belastningen på stevnlageret øker.

[/td] [/table]Lotus
Link to post
Share on other sites

Utførte jobben i fjor sommer med det for øye å få mindre støy. Det hjalp..  litt..

Brukte Divinycelle som jeg limte og dekt med noen lag epoxy. Fant ut at det var minst arbeid, og siden jeg bare mattet ned plasten der som jeg limte på den extra avslutningen, så ville det ikke bli noen vannintregning selv om "konstruksjonen" min ramla av. :seeya:  

Båten hadde orginalt en lengere avstand i fra akselhylsen til propell enn de foreskrevne 2 ganger. Dette er bare en teoretisk mulighet for å øke farten, og det reduserer i hvertfall ikke støyen. Jeg minsket avstanden til 1/2 gang diameteren, og farten ble den samme, men støyen avtok merkbart.

God sommer (snart) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...