Octant Startet 21.August.2014 Link til dette innlegget Startet 21.August.2014 For å ha varme i kabinen på kjølige dager har jeg installert en QL defroster som er hektet på en Ford Sabre. Defrosteren er montert i benken i kabinen omlag 1.5 meter over motoren. For å få gjennomstrømming av kjølevæsken må motoren ha ca 1800 omdreininger, noe som er vesentlig mer enn det som vi kjører med til vanlig. For å få kjølevæske til defrosteren også på tomgang, har jeg montert en 12V tannhjulspumpe foran defrosteren som suger væske opp og gjennom defrosteren. Dette fungerer helt utmerket også på tomgang - varm luft hele tiden. Tannhjulspumpen er ikke beregnet for kontinuerlig drift og blir naturligvis veldig varm pga varmen i kjølevæsken. Dette er en løsning som sannsynligvis ikke vil holde på sikt, og jeg ønsker å sette inn en sirkulasjonspumpe som kan gå kontinuerlig. Sirkulasjonspumpene har ikke noe sugeeffekt og må plasseres under væskenivået på motoren. Det vil si at den må pumpe vannet opp til defrosteren i kabinen, og jeg lurer på om den vil klare dette? Er det noen som har erfaring med en tilsvarende installasjon, og kan det løses ved hjelp av eventuelt 2 sirkulasjonspumper i serie? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Martec har utmerkede sirkulasjonspumper beregnet for varmt vann og kontinuerlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 21.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Spørmålet mitt er mer om en sirkulasjonpumpe vil klare å pumpe kjølevæsken opp til defrosteren som ligger 1.5 meter over motoren, eventuelt om 2 pumper i serie kan håndtere dette. Har googlet om emnet uten å finne noe konkret svar. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Hvis det ikke er luft i systemet så spiller høyden ikke noe rolle for monteringen Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Løftehøyde er ikke noe problem ved lukket system. Da er det like mye vann som trekker nedover på andre siden. Pumpe til friluft 1,5m opp er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.August.2014 Link til dette innlegget Svart 21.August.2014 Høggern har sirkulasjonspumper i overflod. Monterte en pumpe fra BMW, den fungerte perfekt i mange år. Fulgte tilslutt med båten da den ble hugget... Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Til både liberty og TMe - dere har selvfølgelig rett. Jeg klarte ikke å se den løsningen. Har bestilt denne http://www.seatronic.no/pumper-sirkulasjonspumper-c-93_325/sirkulasjonspumpe-12v-p-1977 fra Seatronic i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Bare for å konkludere denne tråden - den ovenfor nevnte sirkulasjonspumpen er nå montert. Den viste seg å være kapabel for å løfte kjølevannet slik at priming av pumpen ikke var nødvendig. Det hele fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.