Ronald Startet 21.August.2014 Del på Facebook Startet 21.August.2014 Jeg må etter 32 år (og knappe 2.800 timer) antakelig krype til korset og skifte toppakning på min trofaste sliter. Mister litt kjølevann (ikke så mye), noe som egentlig har vært tilfellet "noen år". Sakte med sikkert øker mengden jeg må etterfylle. Jeg er heldig (?) og får ikke vann til oljen (smøring dermed ok), men derimot ser jeg "eksos-spor" i kjølevannet/ekspansjonstanken. Tipper dermed at det lekker ved eksosventil(er). Planen er å sjekke topp og evt. plane denne i samme slengen. Jeg får en fagmann til å hjelpe meg. Han har bedt meg handle inn: Toppakningssett. Altså et fullt sett, sånn at også pakninger til manifoldere følger med. Toppbolter, siden dette iflg ham er strekkbolter som må byttes. Støtstenger, siden han mener det er fornuftig å skifte disse i samme slengen. Mange av dere har vel gjort denne operasjonen allerede. Er det andre ting dere mener burde vært gjort noe med i samme slengen? Noen full overhaling ser jeg ikke behov for, så jeg tenker mer på evt. ting som tas av når toppen likevel skal av. Jeg stusser også litt på at han sier søtstenger bør byttes. Er det virkelig nødvendig? Kan ikke se av andre innlegg her inne at det er "vanlig" å erstatte disse. Synspunkter mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Ventiltetninger om dette ikke inngår i pakning settet. Bytte støtstenger, tja.. motoren har en del timer, men det er ikke vanlig og bytte disse hver gang toppen er av. Sjekk også eksosbendet for tæring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Ved bytte av støtstenger ville jeg også ha byttet stilleskruene på vippearmene. Om det er nødvendig er jeg derimot mer usikker på. Mulig de er like svake som de på MD2/3/11/17? I så fall er det forståelig at han anbefaler bytte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Hadde nok slipt ventiler før jeg hadde skiftet støtstenger, videre hadde jeg sjekket dysene Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Enig med Sydvesten. Bruk heller penga på en ventiljobb. Støtstenger kan du forøvrig sjekke ved å rulle de over ei plan glassplate. Sier det tak-tak-tak-tak er de skjeve og må byttes. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ronald Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) ...Sjekk også eksosbendet for tæring. Er byttet en gang tidligere, men det er noen år siden så en ny sjekk er nok sikkert lurt, ja. ... I så fall er det forståelig at han anbefaler bytte... Han er profesjonell mekaniker, men har ingen spesiell kunnskap om akkurat denne motoren. Så hans utsagn er nok av mer generell art. For meg virker det ikke som om støtstenger har vært noe problem med denne motortypen så langt, men jeg kan ta feil... ------ Ellers takk for tips om ventilene. Jeg er enig, disse bør han vel se over og evt. slipe. Men at toppboltene er av strekktype og må byttes - det er det ingen tvil om? Jeg tar også gjerne i mot tips om hvem som kan lavere komplette pakningssett. Har henvendt meg til bl.a. LaSa, men ikke svar enda. Redigert 21.August.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Jeg kjøpte pakningsett til denne motoren på Reco i Ski. Jeg fant regnr på en Peguot med samme motor slik at de fant rett. Det var da ikke med pakningene som er til marinedelen. Noe av dem kjøpte jeg da hos Volvo Penta (avgass), og noen lagde jeg selv av pakningsark fra Biltema (vannpumpa) alt i alt tror jeg det kom på rundt 1000kr. Jeg fikk også et motorverksted til å trykkteste toppen, og slipe den. Anbefaler deg å få tak i den spesialkloen som man setter på momentnøkkelen, så slipper man demontere hele vippetøyet ved etter-trekking. Hele settet har de bla her: http://www.skruvat.no/batdeler/Sotningssats-Md21-P347305.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 22.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2014 (redigert) Takk for tipset Jørn, det hos Skruvat ser jo ut til å dekke akkurat hva jeg trenger :-) Til dere som har gjort denne operasjonen før: Byttet dere toppboltene i samme slengen? Var de strekkbolter? Jeg får litt ulike svar rundt omkring når jeg spør om det er nødvendig/vanlig å skifte disse... Redigert 22.August.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Jeg skiftet ingen bolter, benyttet de samme. Det som er viktig er å etterstramme etter ca 20 tmer, og hvert år igjen. Volvo har gått opp til moment 7,5 i den rep.manualen jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Da jeg bytta toppakning for noen år siden sa dem på Ringstad (Volvo i Fredrikstad) at jeg ikke trengte å bytte strekkbolter. Så da brukte jeg de gamle. Er ikke noe problem det :-) Har gått knirkefritt i 4-5 år og over 700 timer nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Beklager å ikke ha veldig mye sans for de gamle grønne..men ut fra min erfaring vil jeg også ha byttet støtestenger. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 Sjekk for all del iallefall priser hos bildelebutikkene, og ikke hos Volvo. Jeg byttet glødepluggene, det er bochs. Volvo = 3200kr for 4stk, Bilextra 600kr for 4stk (enda billige på Biltema). I og med at dette er en indormotor (brukt i bla Pegout biler) er det lett og finne deler til motoren, men ikke så lett til mariniseringsdelen lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Biker15VP Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Heisann. I sotningssatssettet fra skruvat, er det med ventiltetninger? Eventuelt hvor skaffer jeg dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Jeg har nylig overhalt en slik motor. Jeg fikk testet dysene, samt trykktestet toppen. Det ble ikke byttet støtstenger på min. Og som nevnt over så er ikke topp boltene strekkbolter så disse trenger ikke byttes. Jeg brukte det settet fra skruvat. Husker ikke om ventiltetningene var med der. Jeg byttet de ikke. Min topp trengte heller ikke planes. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 4.August.2018 Del på Facebook Svart 4.August.2018 Benytt anledningen til å gå over marinisering, vekslere, sirk pumpe osv. Toppen er en grei skrujobb for en mekaniker. Ikke noe spesielt med disse maskinene, rimelig basic for å si det sånn. Har gjort samme jobben på min for 8 år siden ca, men nå røyk veksleren å sirk pumpe på motor... Ikke lett å få tak i deler til Marinisering lenger. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.