Jump to content

Utveksling på S110 drev med pz nr 1121128 B

Forskeren

Recommended Posts

Da blir det sannsynligvis motorbytte på meg med en MD7 med dårlig kompresjon :(

Så, jeg lurer på å sette inn en Sole Mini 17 som erstatning. Har lest om at andre har fått problemer med utveksling 1.66:1 på drevet og ny motor med høyt turtall.

På drevet mitt (Volvo Penta S110 seildrev) står det "pz nr 1121128 B", noen som kan bekrefte om dette er S110-drev av typen med utveksling 2.15:1?

På forhånd takk for hjelp!

• 2 måneder senere...

Vil du virkelig bytte bort en MD7 som fungerer (selv om den blir varm) ? Vil du ikke heller å fjerne rusten manuelt (stake opp kjølekanalene og eksosbend) + skylling med vidundermidler etterpå - så forsvinner jo dette problemet for mange år?

Bruktmarkedet for Maxi 84 har vært svært dårlig siste par årene, og båter med ny motor har blitt solgt for latterlig lave priser, og det er lite sannsynlig at du vil få tilbake pengene ved et salg.

Det stiller seg selvsagt annerledes om du planlegger beholde båten i overskuelig fremtid..

Uansett - du får nok en grei MD7 byttemotor til en rimelig penge og da kan du bruke drevet oppatt :thumbsup:

Fant ikke ut noe sikkert, selv etter mye leting på internett, særlig på Volvo penta sine offisielle sider og sidene som omhandler deler osv.

Beste informasjonen jeg fant er faktisk her: https://baatplassen.no/i/topic/51495-noen-som-har-erfaring-med-beta-motorer/?p=1120808

110S drev med serienummer (PZ nummer) har utväxling 1,66:1. Från Pz nr 1116831 är utväxlingen 2,15:1.

Om det stemmer eller ikke, er uvisst. Jeg landet på en annen løsning før jeg gadd å spørre Volvo direkte. Men fikk opplyst av Rød båtbyggeri at mitt drev med PZ nr 1121128 (>1116831) hadde utveksling 2.15:1. Så det underbygger påstanden over. De sa også at jeg ikke burde putte på en ny 16hk som går på 3600 rpm, for da måtte jeg ha veldig liten propell (14x7) for å få den opp i max turtall (3600 rpm). Derfor ville de putte inn minst en 27 hk. Dette stemmer overens med den dårlige erfaringen jeg har lest om her: https://baatplassen.no/i/topic/51417-byttet-fra-vp-md7a-til-sole-mini-17-faar-ikke-opp-turtallet/

For min del ble det uaktuelt å sette inn en Sole 27 hk (Sole 29), da den er mye større og jeg hadde vært nødt til å bygge om leideren ned fra cockpit - noe som ikke ville blitt fint! Derfor landet jeg til slutt på en ny VP D1-20 med S130 seildrev fra Framnæs i Sandefjord i stedet. Nå er den ikke montert og testet enda, så jeg vet ikke om jeg blir fornøyd, men de var i allefall ~20.000 billigere enn konkurrerende verksteder (som ikke er offisielle VP senter, jeg fikk svar fra fire steder) og ga meg en god deal på vinteropplag i samme slengen. Prisforskjellen er, overraskende nok, nesten ingenting (<20%) om man sammenligner Sole med seildrev (uten montering) og ny VP med seildrev (ink montering). Så jeg kan ikke gå hardt ut og anbefale dem enda, men jeg kan prøve å huske på å skrive litt mer om hvor fornøyd jeg er når jeg har fått brukt båten litt til våren og sommeren :)

Festina_Lente har et godt poeng, du bør ønske å bruke båten selv i overskuelig framtid når du bytter til en helt ny motor. For min del ser jeg for meg å ha båten i mange år framover, og når jeg først tar all jobben med å få byttet motor vil jeg ha noe som er pålitelig i MANGE år framover! Hvis jeg ombestemmer meg er jeg villig til å ta et evt. tap. Men du bør være klar over at verdien på bruktmarkedet ikke nødvendigvis stiger i takt med prisen på ny motor!

Det er faktisk ikke så lett å finne brukt MD7 nå. Jeg så etter MD7 motorer på Finn i hele sommer uten å finne noe brukbart (overhalt). Ser at det ligger en _ikke_ overhalt ute nå. Bør nok få den overhalt før du vurderer å putte den inn i båten din i hvertfall, og da kan du jo like gjerne overhale din egen... Jeg tror disse motorene begynner å bli så gamle at markedet selv for gamle, overhalte bruktmotorer er i ferd med å bli helt borte. Over 30 år er tross alt en del for en jernklump, overhalt eller ei!

Edit: Forresten tok Framnæs min gamle motor (og drev) i innbytte for 8000 eller noe slikt, altså en slags vrakpant. Det opererte noen av de andre VP verkstedene med også. Vet ikke hva de gjør med de gamle motorene, skraper dem sikkert (?)

Redigert av Forskeren (see edit history)

Vet Penta kjører en kampanje nå som sier at en D1-20 inkl drev koster 70000 + montering. Så gir de 8000 i innbytte for min gamle Md 7.Altså 62000 for nytt utstyr..

Kunne mitt drev brukes på en fexs Craftsmann 16 hk hadde jeg sluppet unna med ca 48000 + montering. Monteringa står jeg stort sett for selv. Siden motor kunnskapen min ikke er nok til å overhale selv koster det alt for mye å få min Md7 overhalt. Vet det lar seg gjøre å få tak i ny manifoil til MD 7 men den koster sjorta,11500+mva. Kunne få 10% på den. Det jeg betalte for båten er ikke så mye mere en innbytte prisen for ny Vp(har kjøpt meg arbeid). Det svir likevell å bruke så mye båtpeng på motor. Så er det med trygghetsfølelsen på sjøen med driftsikker motor osv. Innspirerende å følge Festina_Lenta. Jeg mangler vel ikke mer en 75% av hans kunnskap og pågangsmot. Vurderingen min er noe lik Forskeren sin. Nå legger jeg så mye arbeid kr og energi ned i båten at den skal jeg ha glede av i uoverskuelig fremtid, men selger jeg den før jeg har hatt den lenge nok må jeg være villig til å ta tapet. Så var det løfte til frua om lavkost prosjekt . Off blir stressa i hodet av mindre :-)

Jeg hadde faktisk en 40 år gammel 9.9 HK på brakett fra biltema på min båt som nødløsning I sommer (måtte forflytte meg til verkstedet solo, turte ikke gå bare for seil). Fungerte overraskende bra, på min alo 96 (32 fot, 5 tonn)! Gjorde lett 5.5 knop. Holdt 6.5 kn med seil oppe (lite vind), så kom fram halvannen time før beregna!

Vil anbefale det for små båter, maxi 84 er et tvilstilfelle. Men hvis den brukes I godvær I sommermånedene hadde jeg ikke vært I tvil, billig og pålitelig. Med spesielle seilbåtmodeller får man til og med god skyvepropell og dynamouttak :)

Problemet med påhengsmotor i sjø er ikke kraften, men plassering av propellen. Akterenden vil bevege seg betraktelig mye mer opp og ned av sjøen enn en propell på aksling eller drev under båten, og dermed risikerer du å piske mye luft og få lite framdrift i dårlig vær.

Løftebraketten jeg hadde på min båt var montert rett, dvs. den var pinlig nøyaktig akkurat ute av vannet når jeg tiltet den opp, og hadde akkurat nederste delen (under finnene?) under vann når den var nede, og dette var så følsomt at om jeg gikk fram i baugen så hørte jeg at motorduren endret seg fordi den sugde luft i vannintaket... Så i sjø kan det være et stort problem.

Jeg tror det stemmer godt at en 30 år gammel MD7 13.5 hk sikkert ikke yter alle hestene sine :) Min båt gikk jo raskere med påhengsmotoren, men den hadde jo dårlig kompresjon (så den ga vel garantert ikke god ytelse)

Her er stemningsbilde fra i sommer, med påhengsmotor :p

bilde

Det blå tauet er sikringa mi i tilfelle braketten skulle fare (lite sannsynlig), nederst der blått og hvitt tau krysser kan man skimte sykkellåsen som er tyverisikringa :p

I slikt vær fungerte dette strålende, men ville ikke stolt på det i sjø med såpass lang båt...

Dessuten var stopp-evnen omtrent lik null, så man må gå inn til havn omtrent som om man gjorde det for bare seil!

Redigert av Forskeren (see edit history)

Nei, jeg hadde ikke en langstammet motor, så det vil selvfølgelig hjelpe. Som sagt har jeg trua på en slik konfigurasjon med påhenger også for en 28-30 fots båt, men jeg ville ikke hatt det i høy sjø! Da må man i hvertfall ha seil med rev og evt. stormfokk, og føle seg komfortabel med å bruke det i dårlig vær, slik at man kan kontrollere skuta om motoren ikke skulle være så mye hjelp og man skulle komme ut for uvær. Her er det jo også en avveining hva slags områder, årstider og værforhold man er ute i...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...