Guest Avmønstret# Startet 22.August.2014 Link til dette innlegget Startet 22.August.2014 Har mulighet for begge deler. Har bås og syns det er svært enkelt og greit. Særlig å gå inn/ut. Klarer ikke å se fordelen med longsideplass utover at jeg slipper å gå langt inn mellom flytebrygger til båsen. Skal ha seilbåt på 35+ med baugpropell på plassen. Plassen er på flytebrygge. Ikke noe vind eller strøm å snakke om. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Bås! Uten tvil! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Hei Noen liker mora andre liker dattera..... Jeg ville valgt bås kunn fordi at da ligger båten ikke inntil noe. Med ferdigspleisa tau ligger båten midt i båsen og en trenger ikke tenke på fendring etc... larss Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Velger bås med stor klaring så langt som mulig da jeg slipper fendre som gnager på gelcoat. Å ha båten pressende opp av vinden i en longsideplass over lang tid sliter på skroget. Kan man bakke seg inn og ha plattformen i kort distanse mot flytekaia er dette også en veldig sikker måte å entre båten på. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Bruker longside kun når det ikke er store nok båser. Vi ligger stortsett med akter inn i båsen, Men ikke alltid lett og finne bås når man er på tur (Princess P50). Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Ligger longside m 34 fot. Fordel er god plass på brygga ved av og påstiging. Ville heller hatt bås då det hadde vert lettere å komme ut / inn aleine. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 En fordel med alongside er at man har en side av båten hvor det ikke er gjenboere. Man kan også ta jolla og vaske skrogsiden på et greit vis. Ellers ligger jo båten generelt bedre i en bås, spesielt om det blir ordentlig ruskevær. Faren for å få skade fra båter med løs girvaier eller annet er trolig også større om man ligger alongside. Selv trives jeg godt med lange gangbare utriggere på begge sider. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ebonita Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 (redigert) Bås 14 x 4,5 meter med 7 plaströrsklädda stolpar i hemmahamnen. Vatten och el omedelbart framför fören. Båten är 12,5 x 4 meter och jag skulle gärna önskat någon decimeter mer plats på bredden i båset, men det går bra ändå. Gott om linor med splitsade öglor som hänger färdiga inom bekvämt räckhåll i gummichord när jag kommer och sedan spänner upp och centrerar båten mellan stolparna så att det inte behövs fendertar och så att det inte skaver på gelcoaten. Vinner kanske inget skönhetspris, men systemet fungerar smidigt och snabbt, och det är inga problem att komma på plats - eller lägga ut - oavsett vind och även om man är ensam ombord. Dessutom fördelas krafterna på många linor och stolpar, och systemet hanterar problemlöst alla förekommande vattenståndsvariationer. Helst Longside i främmande hamn. Redigert 22.August.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Ligger longside på enden av B brygga på Grimsøy (regner med det er der du har fått tilbud av Peder). Syntes dette er helt topp, kan bruke badeplattform og sjøsette jolle og få besøk på utsiden osv. Ulempen er bølgene, men det er bare å fendre. Vil ikke bytte tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 (redigert) Ulempen er bølgene, men det er bare å fendre. Som du sier så må gelcoaten i skutesida ta opp all gnag og krefter som påvirker båten mot brygga gjennom fendrene jamført med en korrekt dimmensjonert bås der skutesidene er frie og kreftene tas opp gjennom tamper og pullterter. Hvordan blir denne skutesiden hos deg å se ut etter lengre tids fortøyning på denne måten? Jeg har sett et skrekkeksempel på en Princess 50, 2010 mod. som har ligget fortøyd i flere år i fast plass på denne måten. Det ser ikke bra ut og fenderslitasjen på skutesida mot flytekai er åpenbar selv om båten poleres hver sesong. Synd på en så flott båt. Redigert 22.August.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 ...Klarer ikke å se fordelen med longsideplass utover at jeg slipper å gå langt inn mellom flytebrygger til båsen. ... ... B brygga på Grimsøy (regner med det er der du har fått tilbud av Peder). ... En ulempe ved longsideplass i dette tilfellet er at det er lenger å gå med allt "pikk og pakk" fra bil til båt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 har bås. 7.80 bredde, 12 m utliggere, , den bruker jeg ikke :) men ligger longside nedenfor huset. Da denne er 20 meter å gå. Men båten ligger nok best i en god bås, med god fortøyning. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
VannTro Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 (redigert) Man ligger ekstremt bra i båsen din Careka. Jeg skriver gjerne under på det selv om jeg bare fylte opp litt over halvparten av bredden. Slik sett ble det nesten en blanding av bås og longside Redigert 22.August.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Jeg har bås med veldig korte utriggere. De er så korte at jeg nok ville ha alongside i stedet, eller lengre utriggere. Båten er såpass høy at det å unngå bruk av fendere er helt umulig - det gikk på forrige båten, men ikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Lengre å gå er et minus, men ikke veldig da parkering rett ved brygga og trillebår avhjelper veldig. Blir mye enklere å fortøye gummien mellom turene, nå heiser jeg den på dekk eller må presse den foran i båsen, ink å ta av motor osv. Det er mas. Og så kan man sitte i cockpit og se utover sjøen, og ungene vil nok bade der også, det vil de ikke inne i anlegget. Ang polering og glans så er det litt utenfor min, eh, fokus eller noe. Er nok blind på det øyet ;-) Gode tilbakemeldinger! :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 I vinter brakk utriggerne i båsen min i stormen. Ved strøm og vind har jeg stadig problemer med å entre båsen. Jeg vurderer longsideplass, men det blir dyrere. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Er veldig lunt og ingen sjø der jeg ligger, og båtene må opp om vinteren, så rent fortøyningsmessig er det ingen store utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Da ville jeg valgt bås. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Popeye70 Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Gå for bås. Argumentene har du allerede fått. Det er også mindre stress å gå rett inn i/ut av bås kontra å legge til/gå ut fra longsideplass. Spesielt hvis det dukker opp litt vind rett på eller rett fra brygga når du skal mot vinden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sigurd Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Har prøvd begge deler med diverse båtstørrelser og mener bås er best og tryggest, og ikke minst enklest og mest bekymringsfritt. Mener båten har det best der den "lever siit eget liv" mellom fire tamper og to spring. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 I ditt tilfelle ville jeg valgt bås. Selv ligger jeg I bås I sommerhavna og Longside I vinterhavna. Grunnen til Longside I vinterhavn er av sikkerhet. Ønsker ikke å skli og ramle I vannet fra en snø og islagt utligger I en tom havn med -20 I lufta og 0 I vannet. Av maklighets hensyn ligger jeg også om mulig mest mulig longside når jeg er avgårde på turer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Etter litt kommunikasjon gikk det opp for meg at det var kaiplass jeg fikk tilbud på. Med årlige springflo langt innover parkering osv er det uaktuelt. Takket høflig nei. Får speide litt videre. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Skal flytte til en annen havn? Eller blir du værende på grimsen? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
glalaks Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Jeg har plass i dobbelbås, så det blir vel det samme som longside. Med 2-3 knop strøm nedover og båten må bakkes inn med strømmen er det ofte en utfordring. Men det går da på et vis.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Jeg har plass i dobbelbås, så det blir vel det samme som longside. Med 2-3 knop strøm nedover og båten må bakkes inn med strømmen er det ofte en utfordring. Men det går da på et vis.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.