Jump to content

Longsideplass Vs bås, hva ville du valgt?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har mulighet for begge deler. Har bås og syns det er svært enkelt og greit. Særlig å gå inn/ut. Klarer ikke å se fordelen med longsideplass utover at jeg slipper å gå langt inn mellom flytebrygger til båsen.

Skal ha seilbåt på 35+ med baugpropell på plassen. Plassen er på flytebrygge. Ikke noe vind eller strøm å snakke om.

Noen erfaringer?

En fordel med alongside er at man har en side av båten hvor det ikke er gjenboere. Man kan også ta jolla og vaske skrogsiden på et greit vis. Ellers ligger jo båten generelt bedre i en bås, spesielt om det blir ordentlig ruskevær. Faren for å få skade fra båter med løs girvaier eller annet er trolig også større om man ligger alongside. Selv trives jeg godt med lange gangbare utriggere på begge sider.

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bås 14 x 4,5 meter med 7 plaströrsklädda stolpar i hemmahamnen.

Vatten och el omedelbart framför fören.

Båten är 12,5 x 4 meter och jag skulle gärna önskat någon decimeter mer plats på bredden i båset, men det går bra ändå.

Gott om linor med splitsade öglor som hänger färdiga inom bekvämt räckhåll i gummichord när jag kommer och sedan spänner upp och centrerar båten mellan stolparna så att det inte behövs fendertar och så att det inte skaver på gelcoaten.

Vinner kanske inget skönhetspris, men systemet fungerar smidigt och snabbt, och det är inga problem att komma på plats - eller lägga ut - oavsett vind och även om man är ensam ombord.

Dessutom fördelas krafterna på många linor och stolpar, och systemet hanterar problemlöst alla förekommande vattenståndsvariationer.

bilde

Helst Longside i främmande hamn.

Redigert av ebonita (see edit history)

Ulempen er bølgene, men det er bare å fendre.

Som du sier så må gelcoaten i skutesida ta opp all gnag og krefter som påvirker båten mot brygga gjennom fendrene jamført med en korrekt dimmensjonert bås der skutesidene er frie og kreftene tas opp gjennom tamper og pullterter.

Hvordan blir denne skutesiden hos deg å se ut etter lengre tids fortøyning på denne måten?

Jeg har sett et skrekkeksempel på en Princess 50, 2010 mod. som har ligget fortøyd i flere år i fast plass på denne måten. Det ser ikke bra ut og fenderslitasjen på skutesida mot flytekai er åpenbar selv om båten poleres hver sesong. Synd på en så flott båt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Man ligger ekstremt bra i båsen din Careka. Jeg skriver gjerne under på det selv om jeg bare fylte opp litt over halvparten av bredden.

Slik sett ble det nesten en blanding av bås og longside :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#

Lengre å gå er et minus, men ikke veldig da parkering rett ved brygga og trillebår avhjelper veldig.

Blir mye enklere å fortøye gummien mellom turene, nå heiser jeg den på dekk eller må presse den foran i båsen, ink å ta av motor osv. Det er mas.

Og så kan man sitte i cockpit og se utover sjøen, og ungene vil nok bade der også, det vil de ikke inne i anlegget.

Ang polering og glans så er det litt utenfor min, eh, fokus eller noe. Er nok blind på det øyet ;-)

Gode tilbakemeldinger! :-)

I ditt tilfelle ville jeg valgt bås.

Selv ligger jeg I bås I sommerhavna og Longside I vinterhavna.

Grunnen til Longside I vinterhavn er av sikkerhet. Ønsker ikke å skli og ramle I vannet fra en snø og islagt utligger I en tom havn med -20 I lufta og 0 I vannet.

Av maklighets hensyn ligger jeg også om mulig mest mulig longside når jeg er avgårde på turer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...