bergetun Startet 22.August.2014 Link til dette innlegget Startet 22.August.2014 Selv om jeg ikke har løsningen på problemet og ei heller prisen for reparasjon, så liker jeg ideen med å dele erfaringer og oppdagelser på forum for fremtidige mennesker som kommer i samme klemme. Her om dagen så oppdaget jeg noe som jeg er helt sikkert kommer til å koste meg min venstre nyre. (muligens også lunge) for å få utbedret. Det er kommet vann i hydrolikkoljen i babord IPS-A pod Når jeg skulle måle olje på drevene så ser jeg at det ene drevet har olje som ligner mer på vann-uttynnet melk enn hydrolikkolje. Noen andre som har opplevd dette. Det lille jeg har funnet av informasjon på nettet er nedslående med tanke på reperasjonskostnad. Har fått snakket med Bjordal & Madsen som skal se på båten på Onsdag. Måtte overhode ikke bruke babord motor. Stay tuned for updates :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Kjenner ikke den teknisk oppbygningen av IPS-systemet men siden du sier hydraulikkolje og ikke smøreolje så er vel dette til styresystemet. Antar at gearet/undervannshuset har sitt eget olje-smøresystem og at det ikke er dette systemet du snakker om? Veksler hydraulikksystemet mot vann noen andre steder enn i en varmeveksler/hydraulikkoljekjøler på IPS? Eller kan det trenge inn sjøvann direkte i det hydrauliske styresystemet utenfra som følge av et tetningsproblem ? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Det er som følge av tetningsproblem. På IPS er gear og drev i ett og samme smøresystem. 14 liter med skamdyr hydrolikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Uansett om jeg ikke har filla peiling på IPS så gjelder det vel her som ellers om man har vann i olja å se å få tappet det av fortere enn fy og få skylt gjennom med ny olje. Båten må vel da på land vil jeg tro, men jeg tror du gjør lurt i å ikke vente en dag lengre enn nødvendig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Ok, da er det vel demontering av undervannsenhet for bytte av tetning som står for tur. Kostnadsspørsmålet kan jo bli interessant her. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Sitter og leser om folk som har hatt samme problem på volvopentaips.com og det virker som det er en del av de. Prisen for reparasjon varierer veldig - Fra ett par tusen dollar til prisen av en ny VW Polo (Med norske avgifter) Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd, men blir rett og slett kvalm av å lese om de fantasiprisene. Det positive for min del er at det er ingenting galt drevene utenom at oljen er hvit. De virker fint, holder jevn temp og holder nesten likt oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Bergetun. Leit å høre, tragisk at slik kan skje uten ytre påvirkning... Hvordan står det til med garanti, reklamasjon? Ble oljen byttet før sjøsettingen i år? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 22.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Baatlaus: Sist jeg brukte båten så kjørte vi på noe jeg trodde kunne være en stokk/plank eller noe hardt så lå å fløt i vannet, så det kan være derfor dette har skjedd, men det vil vise seg når vi får båten på land. Jeg har egentlig lite tro på dette da båten virket fint i de 10 minuttene jeg brukte båten etter dette. Båten er fra 2006 så garanti er nok utelukket og forrige eier kan nok ikke lastes for dette. (Selv om det er bare 2 mnd siden jeg kjøpte båten) Olje på drevene ble byttet i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Tetning på aksel til indre propell som har fått seg en smell kanskje? Neppe noe annet å skylde på enn uflaks. Jeg vil tro at eneste skade som følge av vannet er muligens flushing/rens av drevet. Mekanisk skade som følge av påkjørsel vissr seg vel etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.August.2014 Link til dette innlegget Svart 22.August.2014 Forsikringssak om du har kjørt på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Eureka: Eureka! ;) Bergetun: Beklager, hadde tydeligvis ikke fått med meg hele historien. Men som Eureka skriver, med plutselig ytre påvirkning så taler jo dette for en forsikringsskade... Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Bergetun: kanskje en ide å involvere forsikringsselskapet på mandag, å invitere takstmannen med på saken tidlig? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 23.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Forsikring hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg skal ringe de på mandag og gjøre de oppmerksom på at jeg iallefall har kjørt på noe i vannet og at jeg har fått problemer etter dette. Om påkjørselen og problemet har en sammenheng tviler jeg egentlig på, for da ville jeg vel merket vibrasjoner etc om objektet i vannet hadde kommet i kontakt med de framover-vendte IPS propellene? Skal ta med meg go-pro'en til guttungen og ta meg et dykk i morgen og se etter ytre skader :) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 23.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Har tatt meg et dykk under båten og jeg kan ikke se noen skader. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 Det er en simring på aksel til indre propell. Denne kan skades og det kommer noe mellom propellene. Jeg har rope cutters her. Det er ogås simring på største aksel, innerst mot drevhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.August.2014 Link til dette innlegget Svart 23.August.2014 I 2009, 2 måneder etter nykjøpt, så havarerte DPH-drevet på Grandezzaen. Plenty med ulyd. Båt heist på land, og viste seg at det var tomt/ vannholdig olje. VP mente vi hadde kjørt på noe. Så da tok forsikringa regninga. Tror ikke det var noen særlig synlig skade. Kontakt forsikringa så fort som mulig. Skader kan meldes alle dager tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Sist jeg brukte båten så kjørte vi på noe jeg trodde kunne være en stokk/plank eller noe hardt så lå å fløt i vannet, så det kan være derfor dette har skjedd, men det vil vise seg når vi får båten på land. IPS er konstruert slik at dersom du treffer noe i passelig hastighet så forsvinner hele drevet for å unngå skader på skroget, slik at du har enten bare så vidt vært borti noe eller så har du vært heldig i og med at drevet fortsatt henger der. Som Bitteliten nevner så har det vel vært noe lekkasje i noen simringer på IPS, samt at noen av de har fått lekkasje i oljekjøleren til pod'en, noe jeg ville tro kanskje var mest sannsynlig. Dette er uansett så kompliserte greier, at de aller fleste ikke skrur på IPS, selv en del verksteder åpner ikke et IPS drev, men bare bytter det ut. Jeg vet Volvo leverte overhalte pod'er tidligere, og tok inn den gamle pod'en slik at den ble overhalt hos Volvo i Sverige, og på den måten slapp verkstedene å begynne å rote internt i IPS drevene, ettersom det er helt annerledes enn et vanlig drev. Det eneste du egentlig kan gjøre er nok å vente til Bjordal og Madsen har fått sett på dette, og hvorvidt de mener det er noe de kan fikse, eller om de ønsker å bare bytte hele pod'en, og med mindre det bare er oljekjøleren og drevet kan flushes, så blir det nok fort dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 (redigert) Jeg satt og så litt på videoen jeg tok når jeg dykket under båten og ser noe der som jeg ikke oppdaget jeg var under. Nordåsvannet er utrolig grumsete på denne tiden av året, så sikten var helt elendig, men videoen er faktisk klarere enn hva jeg opplevde selv. Iallefall, så kan det se ut som det ligger noe rundt akslingen bak bakerste propell (Fiskesnøre feks), så det blir utrolig spennende å få båten opp av vannet og se om det er noe der. @Magnat : Har det vært mange tilfeller om lekkasje på IPS oljekjølere? Har ikke funnet noen tilfeller på nettet Redigert 24.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Fiskesnøre er en killer på simringene her ja. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 24.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Det finnes enkelte VP-forhandlere som er noe mer spesialiserte på IPS enn andre. En av de er Helgeland Båtservice som har alt vedlikeholdet på ambulansebåtene til redningsselskapet. De kjører på IPS i hard yrkesbruk og overhaler nok en del. http://www.helgelandbatservice.no/ Drevene er vel neppe spesielt kompliserte mekanisk sett, men snarere såpass spesialiserte at det er lurt å ikke hive de inn hos nærmeste sjappe. Bjordal / Madsen bør vel også kunne sakene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Har høyrt at ålegras kan gå inn mellom propeller,å inn i drevet.Kjøpte ein Nord West 390,der det eine dpg drevet havarerte grunnet ålegras.Blei dekka av forsikringen,da det var ytre påvirkning Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Har høyrt at ålegras kan gå inn mellom propeller,å inn i drevet.Kjøpte ein Nord West 390,der det eine dpg drevet havarerte grunnet ålegras.Blei dekka av forsikringen,da det var ytre påvirkning Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 24.August.2014 Link til dette innlegget Svart 24.August.2014 Har høyrt at ålegras kan gå inn mellom propeller,å inn i drevet.Kjøpte ein Nord West 390,der det eine dpg drevet havarerte grunnet ålegras.Blei dekka av forsikringen,da det var ytre påvirkning Hei Dette med ålegrass kan jeg bekrefte med to tilfeller, Mørejet 30" vi har i Dykkerklubben hadde total havari grunnet ålegrass, som igjen ble dekket av forsikringen. En kompis fikk reddet stumpene før det ble havari, dette og grunnet ålegrass. larss Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 jeg er litt spent på hva verkstedet sier... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.