REM Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Har høyrt at ålegras kan gå inn mellom propeller,å inn i drevet.Kjøpte ein Nord West 390,der det eine dpg drevet havarerte grunnet ålegras.Blei dekka av forsikringen,da det var ytre påvirkning Javel, fikk du noe igjen på forsikringa kunne det ikke ha vært gamle båten. Normalt avskriver de vel drev og lignende utstyr over 5 år? Har du da et drev eller en IPS som er over 5 år må du vel batale alt sjøl. Skrekk og gru. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bergetun Svart 26.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Eureka : Den ble levert til Bjordal & Madsen i kveld, så får håpe de får sett på den i morgen. Skal holde dere oppdatert :) REM: Trodde at drev og slikt ble dekket av forsikring så lenge skaden er skjedd pga "ytre påkjenninger" uansett hvor gammelt drevet er når man har kasko ? Ålegress, landkjenning og objekter i vannet må vel kunne kalles ytre påkjenning ? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Joda, det med yttre påkjenning vil utløse erstatning fra selskapet. De har alikevel avskrivningssatser som gjerne resulterer at du ikke får noen erstattning hvis utstyret er over en viss alder. Kjenner det personlig etter at påhengeren vår som var over 5 år ble stjålet. Fikk ingen dekning av selskapet tiltross for at påhengeren var nesten ubrukt og så god som ny. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
zoltan Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Å samenligne IPS med et drev blir helt feil, leamikken i et drev kan ikke sammenlignes med en IPS what so ever, jeg har nettopp hat havari på eit ips drev etter påkjørsel av ukjent gjenstand, dette var en pod med ca 1000 timers drift, pinjong vart knust og drevet demontert, at noe kan ha så lite slitasje etter 1000 time er helt utrolig, der var gul merkefarge på alle tenner, lagerene var helt som nye fra A til Å, kunne gjerne tenkt meg å sett inni eit hekkaggregat etter 1000 timer. Kostruksjonen til IPS, clutch løsningen, olje innføringene, dimensjonene er noe som ikke et drev kan drømme om, og forsåvidt ingen trekk fra forsikringen pga av alder heller etter 8 års drift ! Det bunnsolide undervanns huset i bonse kan heller ikke samenlignes mot et alu.drev, dette gjøres heller ikke av forsikringsselkapene så vidt meg bekjent, i vertfall ikke mitt, Forsikrings folk berømmer IPSen for sikkerhet med tanke på grunnstøting, billiere med en knukken IPS eller en akselbraket drust gjennom skroget med forlis som følge Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) ingen trekk fra forsikringen pga av alder heller etter 8 års drift ! Det bunnsolide undervanns huset i bonse kan heller ikke samenlignes mot et alu.drev, dette gjøres heller ikke av forsikringsselkapene så vidt meg bekjent, i vertfall ikke mitt Så du mener at selskapene om nødvendig erstatter havarerte 8 år gamle IPS drev med nye uten noen form for fratrekk pga. alder og slitasje på vanlig kaskoforsikring? Virker på meg til å være for godt til å være sant. Redigert 26.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
zoltan Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ingen trekk pga alder i mitt tilfelle hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Trodde kaskoforsikring var likt på båt som på bil. :) Forsikringen har vel som hensikt å føre tilbake kjøretøyet til kjørbar stand etter en ulykke? Knuser man styrekulen og hjulopphenget på en 10 år gammel bil så får man satt bilen i stand av forsikringen, så lenge reparasjonen koster mindre enn bilens verdi. Om bilens verdi er mindre verdt enn reparasjonen så blir bilen kondemnert og du får igjen bilens tekniske verdi. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Snakket akkurat med mitt selskap Atlantica. De avskriver alt slikt teknisk utstyr på 20 år. IPS drev intet unntak. Ikke like ille avskrivningssatser som jeg mente å huske, men alikevel: 2 år gammelt utstyr gir 90% dekning 3 år 80% 4 år 75% 5 år 70% . 8 år 55% Deretter 5 % fradrag hvert år opp til 20 år, da selskapet ikke lenger gir erstatning. Avskrivningssatsene kunne variere noe fra selskap til selskap, men alle avskrev etter alder og slitasje på kaskoforsikringene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Herman Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Pantaenius avskriver ikke i det hele tatt, men så koster forsikringen litt mer. kommer kanskje ut på ett til slutt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
REM Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Javel, da ville jeg bytta selskap så fort som f`en hvis jeg skulle bli sittende med et IPS drev. Koste hva det koste vil. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Tryg (som jeg har) har heller ikke noe avskrivning direkte, men de tar forbehold om at de kan de gjøre fradrag av erstatningen om deler som måtte bytte som følger av ulykken er slitt. 3.1 REPARASJON Når båten kan repareres til samme eller vesentlig samme stand som umiddelbart før skaden, dekkes kostnader til reparasjon. Skadde deler skiftes med likeverdige når selskapet finner dette lønnsomt. Hvis reparasjon krever nye deler, og de skadde delene var forringet som følge av slitasje, gjør selskapet et forholdsmessig fradrag i erstatningen. Selskapet har rett til å overta utskiftede deler. Meromkostninger til forandringer, forbedringer, overtidsbetaling og eventuell verdiforringelse erstattes ikke. Redigert 27.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ja når det gjelder forsikring for man hva man betaler for, jeg har IF og er svært fornøyd med oppfølging konklusjoner og oppgjør, men det er mulig det koster mer en andre, men det er det i så fall verdt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ja når det gjelder forsikring for man hva man betaler for, jeg har IF og er svært fornøyd med oppfølging konklusjoner og oppgjør, men det er mulig det koster mer en andre, men det er det i så fall verdtIf tillater ikke masta oppe ved vinteropplag, det diskvalifiserer mange potensielle kunder. Jeg ble obs på det selv og måtte bytte, sparte mange kroner i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) En kollega av meg sendte spørsmål til sitt forsikringselskap (Norwegian broker) for å høre om dette med avskrivning pga alder. Her er det INGEN avskrivning pga alder når det gjelder ytre påkjenninger, uansett hvor gammel båten er. Se svar fra forsikringselskap Hei Våre vilkår inkluderer maskinhavariforsikring i 10 år fra det tidspunkt motoren var ny. Forsikringen omfatter motor og drivverk/drev og kan ses på som en utvidet garanti på disse. Skulle f.eks drivstoffpumpen gå i stykker eller topplokket ryke, så vil dette kunne være dekket av maskinhavariforsikringen. Det samme gjelder varmgang. (Skader forårsaket av manglende vedlikehold dekkes selvsagt ikke) Skader i forbindelse med grunnstøting, brann, synking og lignende er dekket av kaskoforsikringen på vanlig måte og da uten aldersfradrag i det hele tatt. Mao – dersom du må bytte drev etter en grunnstøting så får du nytt/nye drev montert og du betaler bare egenandel – uavhengig av alder på båt/drivlinje. Ha en fin dag. Redigert 27.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Liten oppdatering : Selv om Bjordal ikke har begynt på båten, så har de iallefall fått den på land. Jeg klarte ikke la være å gå ned på kaien til Bjordal & Madsen for å se om jeg selv kunne se noe skade selv. Jeg kunne se at babord IPS drev har noen cm med tykt fiskesnøre hengene ut bak bakerste propell. Jeg ville ikke røre noe, så jeg vet ikke hvor mye av dette snøret som faktisk var rundt akslingen. Vet ikke om dette er godt eller dårlig nytt for min del, så jeg er like langt med tanke på søvn ;) heheh Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Fiskesnøre er vel en ytre påvirkning. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Ta bilder! Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Det er vel forsåvidt godt nytt dersom det kun er fiskesnøre som er problemet og det ikke er noen andre problemer, da kan de sannsynligvis bare bytte tetning på propellakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Samme tenker jeg. Når du først har båten oppe, sett rope cutters mellom propellene. Koster et par tusen kr. Da beskytter du tetningen mellom propellene for tilsvarende skade. Da jeg fikk tau i propellen i fjor var det her tauet kilte seg. Tetningene mine holdt. Ref tidligere post on soliditeten på IPS. Pass på oljetrykket på drevet. Enkelte tidlig produserte drev sliter med lavt oljetrykk, særlig på lavt turtall. Det gir slitasje på clutsjene og mulig havari. Ikke billig. Oljetrykket skal ligge på over 1500kpa. Det er særlig rolig gange over lang tid med lavt oljetrykk som sliter. Redigert 27.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Bitteliten : Ja, jeg skal nok få meg rope cutter når drevene er i orden igjen. Oljetrykket på mine drev har alltid vært 1500 på det ene og 1540 på det andre under tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Jeg hadde sen på en av ips ène og fekk gråaktig olje, dro av begge propellene, der lå sena fint under leppa på ytteraksel tettningen, tok tak i sena å dro forsiktig fekk ut alt,(tror jeg) ca 50 cm ! Podden har vert flaske tett siden.-) Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Kan man ikke se om ips`ene er tett ved å lese av trykket på EVC display? Ser at jeg har 20kPa på poddene før jeg starter, antar da at hadde ikke det vært tett ville dette trykket vært nærmere null. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 28.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Om du sjekker oljen på podene, så skal det komme en "svusj" lyd der trykket utlignes. (Dette selv om båten har vært i bruk) Skal alltid være trykk på pod'ene. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 28.August.2014 Link til dette innlegget Svart 28.August.2014 Bare husk å aldri peile oljen når poddene er varm, da blir det undertrykk når oljen kjøles ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.