Jump to content

Har fått vann i oljen på babord IPS pod

bergetun

Recommended Posts

Har høyrt at ålegras kan gå inn mellom propeller,å inn i drevet.Kjøpte ein Nord West 390,der det eine dpg drevet havarerte grunnet ålegras.Blei dekka av forsikringen,da det var ytre påvirkning

Javel, fikk du noe igjen på forsikringa kunne det ikke ha vært gamle båten. Normalt avskriver de vel drev og lignende utstyr over 5 år? Har du da et drev eller en IPS som er over 5 år må du vel batale alt sjøl. Skrekk og gru.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eureka : Den ble levert til Bjordal & Madsen i kveld, så får håpe de får sett på den i morgen. Skal holde dere oppdatert :)

REM: Trodde at drev og slikt ble dekket av forsikring så lenge skaden er skjedd pga "ytre påkjenninger" uansett hvor gammelt drevet er når man har kasko ? Ålegress, landkjenning og objekter i vannet må vel kunne kalles ytre påkjenning ?

Joda, det med yttre påkjenning vil utløse erstatning fra selskapet. De har alikevel avskrivningssatser som gjerne resulterer at du ikke får noen erstattning hvis utstyret er over en viss alder. Kjenner det personlig etter at påhengeren vår som var over 5 år ble stjålet. Fikk ingen dekning av selskapet tiltross for at påhengeren var nesten ubrukt og så god som ny.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Å samenligne IPS med et drev blir helt feil, leamikken i et drev kan ikke sammenlignes med en IPS what so ever, jeg har nettopp hat havari på eit ips drev etter påkjørsel av ukjent gjenstand, dette var en pod med ca 1000 timers drift, pinjong vart knust og drevet demontert, at noe kan ha så lite slitasje etter 1000 time er helt utrolig, der var gul merkefarge på alle tenner, lagerene var helt som nye fra A til Å, kunne gjerne tenkt meg å sett inni eit hekkaggregat etter 1000 timer.

Kostruksjonen til IPS, clutch løsningen, olje innføringene, dimensjonene er noe som ikke et drev kan drømme om, og forsåvidt ingen trekk fra forsikringen pga av alder heller etter 8 års drift ! Det bunnsolide undervanns huset i bonse kan heller ikke samenlignes mot et alu.drev, dette gjøres heller ikke av forsikringsselkapene så vidt meg bekjent, i vertfall ikke mitt, Forsikrings folk berømmer IPSen for sikkerhet med tanke på grunnstøting, billiere med en knukken IPS eller en akselbraket drust gjennom skroget med forlis som følge

ingen trekk fra forsikringen pga av alder heller etter 8 års drift ! Det bunnsolide undervanns huset i bonse kan heller ikke samenlignes mot et alu.drev, dette gjøres heller ikke av forsikringsselkapene så vidt meg bekjent, i vertfall ikke mitt

Så du mener at selskapene om nødvendig erstatter havarerte 8 år gamle IPS drev med nye uten noen form for fratrekk pga. alder og slitasje på vanlig kaskoforsikring? Virker på meg til å være for godt til å være sant.

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Trodde kaskoforsikring var likt på båt som på bil. :)

Forsikringen har vel som hensikt å føre tilbake kjøretøyet til kjørbar stand etter en ulykke?

Knuser man styrekulen og hjulopphenget på en 10 år gammel bil så får man satt bilen i stand av forsikringen, så lenge reparasjonen koster mindre enn bilens verdi. Om bilens verdi er mindre verdt enn reparasjonen så blir bilen kondemnert og du får igjen bilens tekniske verdi.

Snakket akkurat med mitt selskap Atlantica. De avskriver alt slikt teknisk utstyr på 20 år. IPS drev intet unntak. Ikke like ille avskrivningssatser som jeg mente å huske, men alikevel:

2 år gammelt utstyr gir 90% dekning

3 år 80%

4 år 75%

5 år 70%

.

8 år 55%

Deretter 5 % fradrag hvert år opp til 20 år, da selskapet ikke lenger gir erstatning.

Avskrivningssatsene kunne variere noe fra selskap til selskap, men alle avskrev etter alder og slitasje på kaskoforsikringene.

ad. planlegging:

Javel, da ville jeg bytta selskap så fort som f`en hvis jeg skulle bli sittende med et IPS drev. Koste hva det koste vil.

ad. planlegging:

Tryg (som jeg har) har heller ikke noe avskrivning direkte, men de tar forbehold om at de kan de gjøre fradrag av erstatningen om deler som måtte bytte som følger av ulykken er slitt.

3.1 REPARASJON
Når båten kan repareres til samme eller vesentlig
samme stand som umiddelbart før skaden, dekkes
kostnader til reparasjon.
Skadde deler skiftes med likeverdige når selskapet finner
dette lønnsomt. Hvis reparasjon krever nye deler, og de
skadde delene var forringet som følge av slitasje, gjør
selskapet et forholdsmessig fradrag i erstatningen.
Selskapet har rett til å overta utskiftede deler.
Meromkostninger til forandringer, forbedringer,
overtidsbetaling og eventuell verdiforringelse erstattes
ikke.

Redigert av bergetun (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ja når det gjelder forsikring for man hva man betaler for, jeg har IF og er svært fornøyd med oppfølging konklusjoner og oppgjør, men det er mulig det koster mer en andre, men det er det i så fall verdt

If tillater ikke masta oppe ved vinteropplag, det diskvalifiserer mange potensielle kunder. Jeg ble obs på det selv og måtte bytte, sparte mange kroner i samme slengen.

En kollega av meg sendte spørsmål til sitt forsikringselskap (Norwegian broker) for å høre om dette med avskrivning pga alder. Her er det INGEN avskrivning pga alder når det gjelder ytre påkjenninger, uansett hvor gammel båten er.

Se svar fra forsikringselskap

Hei

Våre vilkår inkluderer maskinhavariforsikring i 10 år fra det tidspunkt motoren var ny. Forsikringen omfatter motor og drivverk/drev og kan ses på som en utvidet garanti på disse.

Skulle f.eks drivstoffpumpen gå i stykker eller topplokket ryke, så vil dette kunne være dekket av maskinhavariforsikringen. Det samme gjelder varmgang. (Skader forårsaket av manglende vedlikehold dekkes selvsagt ikke)

Skader i forbindelse med grunnstøting, brann, synking og lignende er dekket av kaskoforsikringen på vanlig måte og da uten aldersfradrag i det hele tatt.

Mao – dersom du må bytte drev etter en grunnstøting så får du nytt/nye drev montert og du betaler bare egenandel – uavhengig av alder på båt/drivlinje.

Ha en fin dag.

Redigert av bergetun (see edit history)

Liten oppdatering : Selv om Bjordal ikke har begynt på båten, så har de iallefall fått den på land. Jeg klarte ikke la være å gå ned på kaien til Bjordal & Madsen for å se om jeg selv kunne se noe skade selv.

Jeg kunne se at babord IPS drev har noen cm med tykt fiskesnøre hengene ut bak bakerste propell. Jeg ville ikke røre noe, så jeg vet ikke hvor mye av dette snøret som faktisk var rundt akslingen.

Vet ikke om dette er godt eller dårlig nytt for min del, så jeg er like langt med tanke på søvn ;) heheh

Samme tenker jeg. Når du først har båten oppe, sett rope cutters mellom propellene. Koster et par tusen kr. Da beskytter du tetningen mellom propellene for tilsvarende skade. Da jeg fikk tau i propellen i fjor var det her tauet kilte seg. Tetningene mine holdt.

Ref tidligere post on soliditeten på IPS. Pass på oljetrykket på drevet. Enkelte tidlig produserte drev sliter med lavt oljetrykk, særlig på lavt turtall. Det gir slitasje på clutsjene og mulig havari. Ikke billig. Oljetrykket skal ligge på over 1500kpa. Det er særlig rolig gange over lang tid med lavt oljetrykk som sliter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...