Jump to content

Valgets kval, Fuli AGM eller maritim AGM?

SeaRaymond

Recommended Posts

Hva velger jeg.

Maritim hentes direkte i butikk, mens Fuli fra Alternativ Energi må sendes.

Pris per Ah er nokså lik medregnet frakt på Fuli.

Begge er oppgitt Ah ved 10 timers utladning, men ser Fuli Ah timene veier ca 300 gram, mot 270 gram hos Maritim. Dette for meg til å anta at Fuli btteriene totalt sett gir bedre batteri for pengene.

Synspunkter?

har også sett på Sparelys sine batterier, men de er oppgitt med utladning over 100 timer, så prisen er nok ikke så god som den først kan se ut... Så de har jeg egentlig ikke vurdert skikkelig, da en isåfall må vurderes med Ah data utladning over 10 timer for sammenligning.

Du må få tak i databladene for de forskjellige batterislternativene da har du et stargrunnlag for å sammenligne utladekurvene og velge.

Utover det er det flere variabler som vil avgjøre "batterilivet";

Antall Wh batteriet kan yte er veldig variabelt med belastningen.

Laderen (passer den til batteriet?)

Bruk/utlading/misbruk

Omgivelsestemperatur ved lading.

Etc

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Det heller vel mot Fuli.

400 Ah (4x100 Ah) hos Maritim veier 114 kg og koster 6800,- i butikk.

402 Ah (3x134 Ah) hos Alternativ energi veier 123 kg og koster 6400,- levert Bergen.

Er vel ikke så mye mer å lure på?

Vedrørende lader blir dette en Waeco 1250 med temp sensor, den kan stilles for Agm og leverer spenning ihht batterienes data.

Har du vurdert ?

http://www.batteribilen.no

I sommer måtte en bekjent bytte batterier og det var utrolig god service.

Avtalte møtested. Fikk nye batterier levert direkte i båten og de tok med de gamle.

Har selv AGM fra dem og de har fungert problemfritt.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Maritim gir vel 10% på kjøp over kr 5000. Da ender du på kr 6100. Samtidig er det vel en fordel om du kan ha tre i stedet for fire batterier. Finner lite info om batteriene fra Maritim og Fuli har ganske fyldige datablad om du går til produsentens nettside. Det taler klart til fordel for Fuli for min del.

Redigert: Tok litt feil angående datablad. Maritim har også det :blush:

Redigert av tilplan (see edit history)

Jeg har sett på disse: http://bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batterier-12/24V/Batterier/Euroglobe-AGM-Fritidsbatteri-140-Ah-938994-p0010896590

De koster noe mer enn Fuli, men det veies mer eller mindre opp av at jeg kunne hentet dem i lokal butikk. Er greiere å forholde seg til det. Kanskje mulig på få en pakkepris også. Vektmessig kommer det likt ut med Fuli per Ah.

Jeg ville handlet lokalt. Sannsynligheten for at AGM-batterier går til helvete er dessverre forholdsvis stor og da er det greit å ha en lokal, seriøs forhandler hvor det er kurrant å bytte. Har selv byttet AGM-batterier fra maritim (og andre dyrere leverandører) ved noen anledninger. Da er hovedsaken for meg at det er enkelt å bytte, uten noen diskusjon. Dette har alltid gått greit hos maritim :thumbsup:

Noen som har formening om disse? Antar Ah er oppgitt ved 10 timer på disse. Noen som vet?

Det står ikke noe om dette er for 10 timer, eller for den saks skyld 100 timer. Om det er ved 100 timer, er det ikke så godt kjøp. Det er verd å sjekke med Bema. Har selv vært i kontakt med dem for å sjekke ladespenning. Fikk svar i løpet av et par timer. Svaret var: Anbefalt ladespenning: Stand-by use 13,5 - 13,8v, Cycle use 14,4 - 14,9v

Jeg ville innhentet opplysninger om batterienes spenningstap over tid, og valgt det batteriet som holder best på spenningen over tid. Har selv maritim sitt AGM som startbatteri, og dette batteriet taper seg vesentlig mer over tid enn forbruksbatteriene som er Concorde. Jeg vedlikeholdslader ikke men lader 2-3 dager pr Mnd.

Etter mitt syn har de fleste ladere for høy spenning ved vedlikeholdslading . Min mening er at AGM ikke trenger dette, kun" topplading" noen dager pr Mnd.

Faren for uttørking av AGM er alt for stor til at jeg vil la AGM stå på konstant vedlikeholdslading.

Jeg kan ikke mye om batterier men har til nå aldri hatt dårlige batterier eller kort levetid på noen.

Jeg vil ha brukbare batterier for minst mulig penger. så det beste på markede blir det selvsagt ikke.

Jeg leste en plass at en skulle regne minst 270 gram per Ah. Og Fuli og Concord ligger på omtrent 300 gram.

snodig, snakket med Marinesenteret i Bergen. Og selv om telefonforbindelsen var dårlig forstod jeg det slik at de ikke anbefalte Euroglobe. At dette var batterier som kontinuerlig var levert fra produsenter som holdt lavest pris.

Han anbefalte Varta 105 Ah til 2300,-

Blir usikker nå. Men 9200,- for 420Ah Varta er uaktuellt.

Er Euroglobe skit?

Noen med erfaring?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Nå er det vel like mange meninger om batterier som det er personer som mener noe(de som tror de har kunnskap).. Det samme gjelder forhandlere som nok snakker varmest om "sine" egne produkter.. Selv om nok de besitter noe mer erfaring enn Hvermansen.. Selv skulle jeg hatt to forbruksbatteri på rundt på 100-110Ah, trenger ikke være "state of the art" men godt nok til "husbruk"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

snodig, snakket med Marinesenteret i Bergen. Og selv om telefonforbindelsen var dårlig forstod jeg det slik at de ikke anbefalte Euroglobe. At dette var batterier som kontinuerlig var levert fra produsenter som holdt lavest pris.

Hmm...

Jeg skal sikkert få litt erfaring med dette etter hvert. På båten vår ble det satt inn Euroglobe i våres. 600Ah AGM på forbruk. Denne banken lades av en Victron Multiplus 120/3000 samt motorens dymano.

Det ble også satt inn 690Ah Åpne blysyre på start/trustere og disse lades av en Victron Centaur 50 samt motorens dynamo.

Nå behandler jeg nok batteriene i overkant varsomt og har enda ikke tappet mer enn 30% av kapasiteten, men om dette er dårlige batterier så finner jeg jo ut av det. Jeg har også en batterimonitor med historikk, så det skal være enkelt å dokumentere bruken om de starter å vise dårlige egenskaper for tidlig. Forventer 10 års holdbarhet med vår bruk når bankene ikke tappes mer enn hva vi gjør.

Tiden vil vise hvor vidt dette var et dårlig kjøp eller ikke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her blir det litt "synsing" fra min side, men jeg vil jo tro at de forskjellige produsentene er "innom som leverandør" helt avhengig av hvem som gir det beste tilbudet når det gjelder såkalte "private label" produkter enten det gjelder batterier eller andre varer. Det er vel sikkert også slik at de som produserer batterier benytter de beste produktene til egen merkevare og leverer simplere produkter til PL. Likevel vil jeg tro at kvaliteten på en PL ikke avviker så mye fra en produsent til en annen at en forhandler med sin kompetanse kan fortelle at det ene er noe "drit" i forhold til det andre.

Maritim kjøper PL, Euroglobe er ette hva jeg kan forstå PL, Biltema er PL og sikker mange flere. Like fult er det slik at en leverandør skal kunne legge ved et teknisk datablad for sine tekniske produkter og da skal det endres om egenskapene endres. Slik sett kan man vel her som i mange andre tilfeller sammenligne tekniske data ?

I min bransje lærte jeg fort å overse de som bastant hevdet at noe var bare skiten i forhold til noe annet. Det ble gjerne uttalt av de som ikke hadde filla peiling.

De som har kunnskap, snakker gjerne om egenskapene på eget produkt og lar konkurrenten snakke om sitt.....

Kanskje er det annerledes i batteribransjen, men jeg tror ikke det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I min bransje lærte jeg fort å overse de som bastant hevdet at noe var bare skiten i forhold til noe annet. Det ble gjerne uttalt av de som ikke hadde filla peiling.

De som har kunnskap, snakker gjerne om egenskapene på eget produkt og lar konkurrenten snakke om sitt.....

Kanskje er det annerledes i batteribransjen, men jeg tror ikke det.

Dette gjelder nok ikke bare i din bransje.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...