Jump to content

Valgets kval, Fuli AGM eller maritim AGM?


SeaRaymond

Recommended Posts

Har god erfaring med varene fra Alternativ Energi så jeg hadde gått for batteriene deres.

Samme erfaring.

De første US batteriene jeg kjøpte fra Alternativ energi klarte Ladax laderen fra Maritim å koke tørre. Laderen ble sendt inn til Defa, og konstantert for høy float lading, samt at de mistenkte at den hadde hengt seg opp i ene syklusen hvor den lader fullt i en liten periode hver 100 time. Men noen form for erstatning av banken var uaktuelt. En ny lader måtte være mer en nok mente de (vet ikke om det var Defa eller Maritim som bestemte det).

Kontaktet Alternativ Energi og forklarte problemet. Fikk kjøpe ny Fuli bank til en veldig god pris. Og slang med en omformer m.fjernkontrol i bestillingen samtidig.

En bekjent av de skulle til Østlandet, så jeg fikk levert batteriene nesten helt til døra gratis.

Dette er godt over 1 år siden.

 

På torsdag fikk jeg en telefon fra de. De hadde gått gjennom regnskapet sitt, og lurte på hvor de skulle sende de 350kr jeg hadde betalt for mye sist gang jeg bestilte fra de... :eek::thumbsup:

Jara Wynja

Link to post

Batterilader som holder 13,2-13,3V i vedlikeholdsspenning er det vel det som Jorg Becker her og flere andre anbefaler. Vedlileholdsspenning over dette er ikke bra for AGM. Siden AGM også holder spenningen bra når de ikke er i drift er det vel heller ikke noe vits å vedlikeholdslade de, kanskje bare ved lang tids avbrekk i bruk. Men siden de også tar imot lading veldig raskt er det vel nesten også ennå en grunn til ikke å vedlikeholdslade de over tid, da det lille spenningen som har tapt seg over tid bruker kort tid å hente seg igjen når man starter motor og dynamoen begynner å lade.

Link to post

Hvordan vet en at enkelte merker er bedre enn andre? Er det basert på en objektiv test(gjerne en link til testen) eller er det stort sett subjektiv synsing som legges til grunn? Finnes det noen dokumenterte langtids tester som er gjort der forutsetningene er de samme for alle batterier, slik at en kan sammenligne epler og epler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Batterilader som holder 13,2-13,3V i vedlikeholdsspenning er det vel det som Jorg Becker her og flere andre anbefaler. Vedlileholdsspenning over dette er ikke bra for AGM.

 

Det en Victron Multiplus(lader/inverter) er fabrikk innstilt på å gjøre når man setter den i modus for å lade AGM er at den kjører vedlikehold på 13.2 volt og 1 time i uken økes det til 13,7 volt. Dette skal være optimalt vedlikehold av AGM.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...