Jump to content

Motorbåt som passar in på dessa önskemål - förslag ?

Ingper

Recommended Posts

Vi ska INTE byta båt just nu, men det är bara att inse att barnen inte är med om 10 år och att behoven då är lite annorlunda. Har tittat runt lite (det gör man väl alltid :yesnod: ), men tänkte fråga här i alla fall. Kanske får jag något förslag jag inte tänkt på.

Krav:

- Längd 9,5-11m

- Bredd 3,30-3,60 (alltså inte över 3,60, då får jag inte in den i båthuset)

- Täckt modell med taklucka/luckor, och dörr ut till ett akterdäck

- Ingen flybridge (blir för hög för dörren på mitt båthus)

- En motor

- Toa med dusch

- Marschfart minst 25 knop

Önskemål:

- Helst rak axel

- Gärna tre separata kabiner. Minskar dock urvalet radikalt, så två är nog rent krasst tillräckligt.

- Modernt utseende, dvs en 2000-talare

- Inte Viknes, min fru gillar inte utseendet :nonod:

Egentligen ganska nära det jag redan har (NB870), men jag vill främst kunna få mer fart än 18-20 knop. "Trefotssjukan" har också drabbat mig. Men tre sovkabiner (som jag har idag, min är ombyggd) blir svårt att hitta, fast om inte barnen följer med så behövs det nog inte.

Ingemar E.

NB Forum

• 3 uker senere...

Inga idéer/förslag ?

Jag kan justera önskemålen lite och stryka rak axel. Det är svårt att kombinera marschfart 25 knop på en båt utan drev :wink: . Även längden kan få vara upp till c:a 12m.

SeaKing/SeaQueen 38 har jag tittat lite på, men det finns inte så många. Nordwest 370 ligger utanför min budget :nonod: . Bygger annars gärna själv från halvfabrikat.

Ingemar E.

NB Forum

Kan kanskje være vanskelig å dekke kravet med 1 motor samtidig med kravene om størrelse/kabiner/fart..?

Her har du et alternativ med to motorer + drev, men er innenfor dine andre krav og ønsker: http://www.bavaria-yachtbau.com/motor-boats/new-sport/sport360-coupe.html

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Kan kanskje være vanskelig å dekke kravet med 1 motor samtidig med kravene om størrelse/kabiner/fart..?

Her har du et alternativ med to motorer + drev, men er innenfor dine andre krav og ønsker: http://www.bavaria-yachtbau.com/motor-boats/new-sport/sport360-coupe.html

Visst är det vanskligt, jag vet :pray: . Kanske därför jag behöver idéer, om det finns någon modell jag missat.

Prioritet är väl egentligen farten (marsch min 25 knop) och att den inte skall vara mindre än den jag har. Därefter kommer nog utrymmena, eftersom barnen vill ha möjlighet till var sin kabin under lång tid framöver (kille och tjej + ofta minst en kompis). Rak axel har jag nog övergivit, vill jag ha den farten måste det nog bli drev.

Tack för uppslagen hittills, Bavarian hade jag faktiskt inte tittat på.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Delta 34 SW med 1x VP D6 370 gjør 38 knop på maks, og dieselforbruket er hyggelig. http://www.deltapowerboats.se/34-sw/

Krav:

- LOA 11,1

- Bredd 3,30

- Täckt modell med taklucka/luckor, och dörr ut till ett akterdäck - har også utgang til sidedekk fra styreposisjon

- Ingen flybridge, 5 kvm elektrisk skyvbart glasstak

- En motor

- Toa med dusch, eget dusjrom

- Marschfart minst 25 knop !!!

Önskemål:

- Helst rak axel - Deltaen har drev

- Gärna tre separata kabiner. Minskar dock urvalet radikalt, så två är nog rent krasst tillräckligt. Delta 34SW har to kabiner, pluss at man kan re opp i salongen (ja jeg vet...)

- Modernt utseende, dvs en 2000-talare -LETT!

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Genudsendelse:

Forbina 36 CC passer på stort set alle kriterier:

10.75 lang

3,45 bred

5300 kg

2,85 høj

1xVP D4 300

32 knob top - march på 25

4-6 sovepladser

Stort agterdæk

Elektrisk tagluge

Moderne udseende

bilde

Data Löa:
Bredd:
Vikt:
Höjd över vattenlinje:
Djup:

Bränsletank:
vattentank:
Septiktank: 10,75 M
3,45 M
5300 KG
2,85 M
0,95 M

ca 500 L
ca 250 L
ca 80 L
Motor Volvo Penta D4-300 Diesel:
Fart: 1x300 HK
ca 32 KNOP
CE-certifierad
Konstruktör: Kategori B
Göran Forsberg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...