Jump to content

Vurderer selvbygd stålbåt - hva bør jeg se etter?

Batdilla

Recommended Posts

Jeg vurderer en selvbygd stålbåt. I skrivende stund vites det ikke om det er snakk om halvfabrikat så skroget er fabrikklaget, eller byggesett skrog, eller lagd selv helt fra scratch. Båten består av skroget, motor som er montert, samt aksling og propell. Og en masse div som følger med.

Det er spesielt dette med skroget jeg er usikker på. Har aldri satt meg noe inn i dette med stålbåter. Båten det er snakk om er et sted mellom 30 og 40 fot - vil ikke avsløre for mye i tilfelle andre fatter interesse... Det jeg lurer på, er om det er spesielle ting man bør være obs på når det gjelder stålbåter generelt, og hjemmelagde sådanne spesielt. Båten har pene linjer. Til en forandring... Det ser pent ut på bilder.

Og så lurte jeg på motorisering av et sådann skrog. Den neste båten min må kunne marsje i 12 knop. Jeg vet det er vanskelig å si så mye om med så lite opplysninger, men alikevel: Hvor kraftig motorisering bør et "jønnskrog" mellom 30 og 40 fot ha for å kunne marsje i 12 knop? Antagelser innenfor nærmeste 50-100Hk er bra, bare så jeg vet slik noenlunde hvor landet ligger hen.

Det ligger i kortene at her er det snakk om egeninnsats i uante mengder og da er det viktig å vite så godt det lar seg gjøre hva man går til. Jeg tror at så sant skroget og motorisering er under kontroll, bør jeg kunne komme i mål med resten. I verste fall, man skal jo ha noe å drive med etter at man er pensjonist om en 23 år også... Sorry Bastard30000, men setter jeg igang med dette, tror jeg du må stålsette deg på at føljetongen din blir barnemat i forhold til det jeg vil trenge av hjelp fra forumet...

Synspunkter og innspill mottas med takk.

Er dette så mye og lure på da Dilla? Nå vet jeg ikke prisen men...

Trå til :smiley:

vel, føljetongen min er ikke ferdig enda, bare vent til jeg skal restaurere skøyte du :lol:

Lykke til da!

PS. er dette et typisk cabincruiser skrog eller skikkelig deplasement skrog?

Hvor mye motor du trenger kommer an på skrogformen. Alt under 85 hk er tull. Helst bør du ha mer enn 120 hk. Hulda på 13 meter trekker uten problem 80 hk, men kan i nødsfall mobilisere 160 hk. Hulda er seiler på ca 15 tonn.

Du skal se etter at platene er dobbeltsveiset, altså både fra inn- og utsiden. Se etter om du kan finne porer i sveisesømmene, ikke bra. Finn ut hvilke platetykkelser og eventuelt kvalitet som er benyttet. Er båten bygget av et renomert foretak, burde det være god garanti.

Se etter om det er brukt mye sparkel i stedet for å rette bulker. Stålbåt med bulker synes Hulda er helt ok. Om vi skulle dulte inn i en kai og 1/2 kvadrat med sparkel ramler av, er ikke ok.

Neste punkt er grunnarbeidet. Sandblåsing og forskriftsmessig priming og maling av et slikt skrog koster omkring 60000 kroner. Det er en vesentlig utgift hvis det ikke er forskriftsmessig utført. Det skal være benyttet 2-komp. sinkrik epoxyprimer. Malingen på Hulda har design life 15 år i tropiske farvann. Nå har vi lekt isbryter i to vintre, malingen er intakt.

Bilde

Er dette så mye og lure på da Dilla? Nå vet jeg ikke prisen men... Trå til

Ja, det er prisen som er problemet. Altfor lav. Eller "inngangsbilletten" som Ingar sikkert så klokt omtaler det som i dette tilfellet.

...vel, føljetongen min er ikke  ferdig enda, bare vent til jeg skal restaurere skøyte du

HEY! Da snakker vi ny tråd. Må ikke begynne å surre med begrepene nå. Ny båt - ny tråd. Slik er reglene. Hvilke regler? Reglene jeg nettopp fant på, vel.

...Lykke til da!

Takk! Det kan jeg saktens trenge. Slik det ser ut nå, henger det hele på hvor kraftig motorpakke jeg må ha for å kunne marsje i 12 knop.

...PS. er dette et typisk cabincruiser skrog eller skikkelig deplasement skrog?

Aner jeg en viss nedrakking på andre skrog enn deplasement her... :lol: Tja, det er vel nærmere halvplaner enn deplasement, ut fra det lille jeg kan se fra bildene. Jo, det må være et sted mellom halvplaner og helplaner. Kombiner halvplaner med helplaner, og deretter med meg selv som ikke hadde planer (I retning av stålskrog, vel å merke) - er det noe rart jeg er i tvil? Men prisen later til å være OK den, tatt i betrakning at det er første gangen man eventuelt gir seg igang med et halvfabrikat.....

...Kanskje en 180hk Ford motor kan passe for å marsje i 12 knop?

Eller er jeg på villspor?

Vanskelig å si. Det er derfor jeg spør. Enda verre er det for dere siden jeg ikke vil røpe mer detaljer om båten i fare for at noen andre fatter interesse og fyrer igang en budrunde. I ettertid skal jeg kommentere innspillet ditt. Men jeg vil ikke villede andre som har lyst til å mene noe om dette, så foreløpig sier jeg bare takk for innspillet! Som det kom fram etter innlegget til Bastard30000 - det er snakk om et halvplaner skrog. Fremdeles mellom 30 og 40 fot.

Det ligger i kortene at her er det snakk om egeninnsats i uante mengder og da er det viktig å vite så godt det lar seg gjøre hva man går til.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikkert du ønsker å vite hva du går til :wink:

Men hvis prisen er overkommelig og du har tid og anledning så hvorfor ikke bare kline til???

Ville jeg gjort om jeg hadde muligheten.

Og hvis du gjør det så gleder jeg meg allerede til å følge oppusingen.

Lykke til!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ny båt ny tråd, ok da!

Nei, rakker ikke ned jeg :rolleyes:

Grunnen til at jeg lurte var at hvis ikke du skulle ha den så kunne jeg kanskje men...

Jeg for min del vil ha deplasement, og jeg har ikke bestemt meg om neste stoooore prosjekt skal være stål eller tre.

egentlig kunne jeg tenkt meg en "skyssbåt" i stål på 35-40 fot.

...Hvor mye motor du trenger kommer an på skrogformen.

Beklager at jeg ikke nevnte det innledningsvis, men for meg ser det mest ut som et halvplaner skrog.

...Alt under 85 hk er tull. Helst bør du ha mer enn 120 hk.

Av samme grunn som nevnt over, sier jeg ikke noe annet til dette enn takk for innspillet!

...Du skal se etter at platene er dobbeltsveiset, altså både fra inn- og utsiden. Se etter om du kan finne porer i sveisesømmene, ikke bra. Finn ut hvilke platetykkelser og eventuelt kvalitet som er benyttet. Er båten bygget av et renomert foretak, burde det være god garanti.

Vise ord.

...Se etter om det er brukt mye sparkel i stedet for å rette bulker. Stålbåt med bulker synes Hulda er helt ok. Om vi skulle dulte inn i en kai og 1/2 kvadrat med sparkel ramler av, er ikke ok.

OK. Fram med Leatherman'en da og ta stikkprøver. Dunke og lytte litt. Men ut fra det jeg kan se på bildene, er jeg ikke altfor redd for tyggegummi-utretting. Linjene i kantene på jernet ser veldig profesjonellt ut. Nesten så jeg mistenker halvfabrikat eller byggesett. Det er tenkt mye før platene er skåret til.

...Neste punkt er grunnarbeidet. Sandblåsing og forskriftsmessig priming og maling av et slikt skrog koster omkring 60000 kroner. Det er en vesentlig utgift hvis det ikke er forskriftsmessig utført. Det skal være benyttet 2-komp. sinkrik epoxyprimer.

Oj! Hva bidrar mest til denne summen - arbeidsmengden, eller kostnaden på materialene? Er det sink epoxyprimeren som drar opp, eller hva er det? Kan dette sammenlignes med "vanlig" grunnarbeide, med forskjellen at materialene er så mye dyrere, eller er det noe annet som jeg trenger å få utdypet mere?

Og om Hulda har jeg bare følgende å si (Båten, altså) - ser bare lekkert ut. I farten er det første gangen jeg kan huske å ha sett bilde av båten. Du kan ikke ta båten med en tur til Mjøsa da, kanskje en 2-3 uker i sommerferien, så får jeg muligheten til en tur ombord? Ikke noe å stå etter dette saltvannet - Mjøsa er tingen!

Takk for vise ord. :cheers:

Hulda :

Det virker for meg som at du har greie på mye. Kanskje du kan anskueliggjøre forskjellene mellom plastbåter, trebåter, stålbåter, samt ferrosementbåter om hvilke type båt som er dyrest å vedlikeholde, omfang av vedlikeholdstimer etc ??

Jeg vurderer selvsagt svaret utfra din personlige mening, regner med at du ikke kjenne SÅ godt til alle detaljer om alle typer..............

...Men hvis prisen er overkommelig og du har tid og anledning så hvorfor ikke bare kline til???

Det er jo det som er så vanskelig å vurdere. Man vil ha båt. Man har troen på seg selv. Man er villig til å legge ned egeninnsats. Men hvor går grensen mellom det som er OK og da man gir opp? Ja, si det. Vil nødig bli nok et medlem i klubben for de som begynte med et stort "jønnskrog" og solgte det før de kom i mål. For egen del er jeg ikke så bekymret - jeg gir meg aldri. Men jeg kan ikke komme bort fra at det skjer ting rundt meg også som krever min oppmerksomhet (Forteller de meg), samboer, familie, venner....

...Og hvis du gjør det så gleder jeg meg allerede til å følge oppusingen.

Takk for det, i tilfelle er ambisjonen noe i retning av "48 fot vannvidd" serien i Båtmagasinet. Må garantert ha mye hjelp av forumet underveis og da er det naturlig å forsøke å gi litt tilbake. :cheers:

Bare for og legge til en sak!

Neste prosjekt jeg skal ha uansett matriale er at de restaureres på sjøen, slik at man kan ta seg en tur på fjorden når arbeidslysten er borte!

Jeg er nå nesten i mål med Bastarden funkssjonsmessig selvsagt. Skal jeg ha den 100% ferdig er jeg ikke på vannet før i høst en gang!

Så etter råd fra skøytegutta, skal du ha deg skøyte så kjøp en som kan brukes på turer selv om det er en byggeplass.

Alternativet er og ha en mindre båt i tillegg til prosjeket!

Jeg har jobbet meg lei mer enn en gang, men nå etter et drøyt år så begynner det og se farbart ut :smiley:

Hei Dilla :-)

Stålklumpen min hadde 110 HK og den marsjet på 6,5 !! 7 tonn. Hadde faktisk en mer typisk "halvplaner" form en den forrige båten min, men gikk utrolig mye dårligere i sjøen . Teorina ( Båt 1) treskrog osv. ca 7 tonn den også marsjet på 11 hadde 180HK turbo ( Ford 2704ET)

Tror du bare må prøve båten hvis det er mulig å måle farten med GPS .. Ble selv litt "lurt" siden farten virket mye høyere enn den forrige. båten lå lavere og ting virket fortere... Ser du har fått råd om stålet. så det lar jeg ligge. De fleste stålbåter (Type hollansk) er laget för å gå i elver. merket det. syntes den "brøytet" mye sjø. alt er jo avhengig av skrogfasong da. Er det "lekre" linjer. smal og slank så går den sikkert pent også.. Sjekk rust og spor etter vann rundt vinduer. men dette kan har du erfaring med så . Fikk en gang pris på innredning ca pr fot, men husker ikke hva som ble sagt. Lykke til La oss høre hvordan det går.

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hadde stålbåt selv for litt siden men byttet mot en plastsnekke da tiden ikke strakk til.

Den var ferdig maskinert med styring ,men det gjensto innredning.

Denne båten hadde en 180 hk Nissan turbodiesel (F6) og var 37 fot og veide 16 tonn.

Den hadde 16 mm plater i kjøl 8mm i skrog og gjorde 7,2 gps knop på maks,så jeg tror du må ha en

ganske stor motor for å få den til å marsje på 12 knop.

men føler du at du har tid og litt peil så er det bare å kline til :smiley:

1) Oj! Hva bidrar mest til denne summen - arbeidsmengden, eller kostnaden på materialene? Er det sink epoxyprimeren som drar opp, eller hva er det? Kan dette sammenlignes med "vanlig" grunnarbeide, med forskjellen at materialene er så mye dyrere, eller er det noe annet som jeg trenger å få utdypet mere?

2) Du kan ikke ta båten med en tur til Mjøsa da, kanskje en 2-3 uker i sommerferien, så får jeg muligheten til en tur ombord? Ikke noe å stå etter dette saltvannet - Mjøsa er tingen!

1) I ferskvann vil du ikke ha behov for samme behandlingen som i saltvann. Prisen jeg innhentet for Hulda for 5 år siden var 70000 kroner. Da skulle jeg bare levere båten og få den ferdig tilbake. For meg ble det for dyrt. Leide kompressorer, utstyr og gjorde jobben selv. Prisen på maling varierer sterkt. Jotun på topp og National med fornuftig pris/kvalitet.

2) Gøy, tar du frakten? Det beste ville være å leie en Chinook eller et av de større russiske helikoptrene.

Siden jeg sjøl er stålbåtfører på Mjøsa, må jeg bare ønske deg velkommen i "klubben"! Og siden jeg IKKE er ute for å kjøpe båt, behøver du ikke være så hemmelighetsfull overfor meg.

Send en IM! Råd er gratis.

Stålbåt er tingen - for noen av oss, og vi kan nesten ikke tenke oss noe annet......

Motor: Vår båt på 33,5 fot og knapt 15 tonn har kun 55 HK, og den kan presses opp i 10 knop. Men det er en taubåt med ganske så butt baug. Skrogform, vekt (inkl nødv. ballast) og propeller er selvfølgelig avgjørende mht fart. Men hvorfor fokusere på fart?

"Livets rytme er så sakte som den båten du er ombord i" (Gunnar Bull Gundersen)

Før du kjøper brukt skrog bør du få målt platetykkelsen over alt. Vår båt har dessverre noe tæring på et begrenset område pga batteriplassering.

Er skroget klinket eller sveiset? Har det gått i ferskvann? Har det tilknytning til Mjøsa?

Nå er jeg oppriktig nysgjerrig!

Oppfordring: Flere stålbåter på Mjøsa! :sailing:

Hei!

Å bygge båt er kjekt, men også utrolig mye arbeid dersom man skal gjøre litt ut av den og få den akkuratt slik man ønsker.

Som du vet holder eg selv på med et halvfabrikat, og det har nok blitt meir jobb enn planlagt.

Tror ikke en stålbåt er så mye mer krevende enn en plastbåt, men det koster penger å bygge ny båt!

Skal du ha en billig bra båt, er vel det beste å pusse opp noe gammel!

Selv hra eg blitt overrasket over kor myer alle småtingene koster. Bare husk rekker, landterner/mast, innredningsmaterialer varmtvannstank ++++. Eg er nok kommet opp i 200.000 bare i utstyr! Selv eg har bare en 26 foter, har eg det beste av utstyret en 35 foter har. I tillegg kommer da skrog og motor.

Men så er det jo kjekt å ha noe helt nytt også som er 100% slik du vil ha det!

Eg mener eg iallfall har tent økonomisk på mitt prosjekt.

Båten har ikke kostet meg mer enn en tilsvarende 30 år gammel halco med ny motor. Og da har eg fått en båt der som har alt av ustyr og som er helt ny!

Lykke til med stålbåtprosjekt!!!

...Skal du ha en billig bra båt, er vel det beste å pusse opp noe gammel!

Er ikke så opptatt av økonomien i prosjektet. Det viktigste er at inngangsbilletten er noenlunde overkommelig. Påkostninger kan fordeles utover etter hvert som økonomien tillater det. Min neste båt skal være såpass stor at det er hevet over enhver tvil at en akutt 3-fot syke ikke kan gjøre det aktuelt igjen å bytte. Med andre ord en båt jeg regner med å ha i mange år.

...Selv hra eg blitt overrasket over kor myer alle småtingene koster. Bare husk rekker, landterner/mast, innredningsmaterialer varmtvannstank ++++. Eg er nok kommet opp i 200.000 bare i utstyr!

Ja, det er helt rått hvor mye det baller på seg. Vet selv fra Selco'n at det er ikke mye man skal røre på seg før man er oppe i 50' med en gang - en båt som kostet meg 6' i innkjøp... Det interessante med prosjektet jeg snuser på er at det aller meste av alt som trengs for å få båten operativ på vannet rent maskinellt følger med og mye av det er nytt, bortsett fra motoren. Grovt sett er det ifbm innredning kostnadene kommer, og da styrer man til en viss grad hvor høyt man legger lista og i hvilke tempo alle duppedittene må på plass. Går jo ann å legge til litt etter litt, mens man bruker båten i mellomtiden.

Og så lurte jeg på motorisering av et sådann skrog. Den neste båten min må kunne marsje i 12 knop. Jeg vet det er vanskelig å si så mye om med så lite opplysninger, men alikevel: Hvor kraftig motorisering bør et "jønnskrog" mellom 30 og 40 fot ha for å kunne marsje i 12 knop? Antagelser innenfor nærmeste 50-100Hk er bra, bare så jeg vet slik noenlunde hvor landet ligger hen.

Synspunkter og innspill mottas med takk.

<{POST_SNAPBACK}>

Høres ut som et spennende prosjekt!!

Ikke for å være gledesdreper eller ta motet fra noen, men vurder nøye størrelsen på motor, er mitt tips.

Blir allikevel litt kvalifisert gjetting fra min side også. Men utifra hva jeg hører andre si om fart og stålbåter generelt, bør du sikkert godt over 200hk for å få et sånt skrog til å marsje greit i 12 knop. Kjenner en som har en 36 fot stålbåt med 120 hk, og den båten går ikke stort fortere enn 7 knop på max.

rundt 250 hk burde kanskje holde?? Kanskje i minste laget det også. Det er tunge båter, og de fleste er nok konstruert som deplasement-båter, selv om de ser ut som halvplanere tror jeg. Bedre å ha litt krefter å gå på, enn noen hk for lite. Det vil du i så fall angre på i ettertid.

Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...