Jump to content

Vurderer selvbygd stålbåt - hva bør jeg se etter?

Batdilla

Recommended Posts

Blir allikevel litt kvalifisert gjetting fra min side også. Men utifra hva jeg hører andre si om fart og stålbåter generelt, bør du sikkert godt over 200hk for å få et sånt skrog til å marsje greit i 12 knop. Kjenner en som har en 36 fot stålbåt med 120 hk, og den båten går ikke stort fortere enn 7 knop på max.

rundt 250 hk burde kanskje holde?? Kanskje i minste laget det også. Det er tunge båter, og de fleste er nok konstruert som deplasement-båter, selv om de ser ut som halvplanere tror jeg. Bedre å ha litt krefter å gå på, enn noen hk for lite. Det vil du i så fall angre på i ettertid.

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke det er mulig å få stålbåter opp i 12 knop marsjfart. Dette er uten tvil deplasement skrog selv om formen skulle tilsi noe annet. båtene veier atskillig mer enn plastbåter på samme størrelsen. Regner med at det ikke er praktisk mulig å øke motorkraften så mye at farten øker tilsvarende.

Her kan sikkert stålbåteiere tre støttende til?

Mvh

Tror ikke det er mulig å få stålbåter opp i 12 knop marsjfart. Dette er uten tvil deplasement skrog selv om formen skulle tilsi noe annet.]

Desverre så er jeg uenig i dette, om en klemmer på med nok antall hk så vil også en tung planende båt plane. Det samme gjelder et halvplanende skrog, dess mere hester dess mere fart. (Bare se på Baltic`en). Prater her overhode ikke om drivftofføkonomi...

Båten har sin faste plass i hagen.......

I teorien er jeg enig, men i praksis....

Tror vi begynner å snakke om relativt store motorer når det gjelder å få en så tung bår til å gå fort. (Har en stålbåt på 28 fot, halvplaner i mitt nærområde den har 250 hk og en max fart på 10 knop, hadde denne hatt et par hundre hk til så hadde også den gått brukbart).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Tror ikke det er mulig å få stålbåter opp i 12 knop marsjfart. Dette er uten tvil deplasement skrog selv om formen skulle tilsi noe annet. båtene veier atskillig mer enn plastbåter på samme størrelsen. Regner med at det ikke er praktisk mulig å øke motorkraften så mye at farten øker tilsvarende.

Her kan sikkert stålbåteiere tre støttende til?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ofte farlig å generalisere, men hvis vi holder oss i området som er aktuelt for lystbåtfolket, så er det nok heller sjelden at stålbåter planer - eller i det hele tatt viser planingstendenser. Uavhengig av skrogform blir de gående som rene deplasementbåter. Årsaken er hovedsaklig at det ikke bare er et spørsmål om motorkraft for å oppnå planing, det er også et spørsmål om forholdet mellom båtens vekt og den planingsflaten som båten har. En stålbåt er vanligvis for tung til å få det rette forholdet her.

Som om ikke det skulle være nok :wink: Når et skrog som er bygget med fasong som en halvplaner/helplaner går i deplasementsfart, da er strømningsdynamikken rundt skroget særdeles uheldig. Resultatet er at det meste av motorkraften går med til å sette sjøen i bevegelse og altså lage bølger.

Når vi snakker om deplasementskrog - som slik stålbåter vanligvis tvinges til å bli - da er en omtrenglig hastighetsutreging nokså enkel: Ta båtens lengde i fot og trekk ut kvadratroten; multipliser resultatet med en faktor mellom 1,2 og kanskje opp mot 1,4, men veldig sjelden over. Hvis båten f.eks er 36 fot, så blir kvadratroten 6. Multiplisert med 1,2 gir det 7,2 knop. Multiplisert med 1,4 gir det 8,4 knop. Selv om skrogformen skulle være så gunstig at faktoren kom opp i 1,5, så ville ikke farten komme over 9 knop.

Hvis man snur regnestykket rundt, altså tar utgangspunkt i de ønskede 12 knop - da finner man fort ut at båtens lengde bør være i området 75 - 100 fot for å oppnå denne hastigheten.

- - - -

Derfor, hvis noen skulle undres på hvorfor de aller fleste stålbåter - helt uavhengig av skrogfasong - rusler rundt i bedagelige 6-7-8-9 knop, så var altså dette forklaringen.

Samtidig finner man ut at båten kanskje går 7 knop med et effektuttak på 40 HK, den går 8 knop med 80 HK og muligens 9 knop med 200 HK - og så er det bom stopp, helt uavhengig av hvor mange gamper man inviterer ombord......

Men skal man ha tid til å nyte livet, så er 8 knop akkurat passe :sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Som sagt er jeg enig i teorien, men å samenligne stålbåt med feks. balticen synes jeg er å trekken litt langt.

Men legger meg flat hvis en stålbåteier påstår at hans båt marsjer på 12 knop dvs toppfart på 14-16 knop???

Men nå er det slutt på frettan, så nå må jeg legge meg før det blir for sent....

Mvh

I teorien er jeg enig, men i praksis....

Isåfall hva slags motor snakker vi om når de fleste stål båter veier fra 7 tonn og oppover til ca 15 t?

Underlig, de fleste stålbåter veier virkelig ikke mer enn tilsvarende andre båter. Fullt utrustet vil Hulda veie 15 tonn. Da er det medregnet 5 tonn kjøl, 700 kg diesel, 500 kg vann etc. etc. Skulle jeg bygget båten lett, ville den veid maks 10 tonn. 13 meter lang, 4 meter bred og stikker 2 meter dypt. Slik som Hulda er nå, og operativ, veide den borti 9 tonn sist den var på land, uten rigg, seil, ankere og kjetting.

Det er vel heller prisen som gjør at det ikke er noen produksjon av stål- eller alu.båter som planende. Hvis man da ikke snakker om nyttefartøyer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...