Jump to content

Anode til Smartliner 150/170 aluminiumsbåt


NoobMatrosen

Recommended Posts

Siden Smartliner 170-båten har en litt kinkig konstruksjon for å skru fast anode i skroget med maskinskruer og mutter, grunnet glassfiber-innerliner, så har jeg fått en lys ide om å gjøre det på en annen måte.

Denne båten (trolig også Smartliner 130/150 også) har en skrupropp nederst mot kjølen i akterspeilet (bildet).

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51707/dsc00455.jpg

 

Etter at båten har ligget noen måneder i saltvann (brakkvann vel å merke), så har båten på ingen måte blitt angrepet av tæring på skroget, pga bra arbeid med bunnsmøring med 2-komp epoxygrunning og Alusafe bunnstoff. Men denne skruproppen var vanskelig å få malt skikkelig med bunnstoff og det viser seg at det har begynt å feste til seg saltavleiring og begynt å korrodere så smått.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51707/dsc00456.jpg

 

Den lyse ideen her er da å få et mekanisk verksted til å dreie en tapp-anode, med gjenger som passer til gjengene i båten. Den eksisterende proppen får gjengene forseglet av en o-ring, noe som anoden også må ha.

 

Spørsmålet her er da hva som er best materiale for anoden. Et mekanisk verskted ser jeg for meg har aluminium tilgjengelig, og det er sikkert en ren aluminiumslegering, mens båtlegeringen er 5052 H34, en legering som inneholder bl.a metallene magnesium, krom, kopper, jern, mangan, silisium og sink. Vanlig aluminium har vel lavere verdi i spenningsrekken enn H34-legeringen, så da vil vel denne anodetappen ta støyten til fordel for resten av skroget. Dette vil vel også forsterkes med at skroget under vann er godt beskyttet av bunnsmøring, mens anoden blir bar aluminium. Gjengene foran o-ringen på tappen ser jeg for meg ikke blir angrepet av korrosjon.

 

Er jeg inne på riktig spor her? Ren sink er sikkert lengre unna i spenningsrekken, men ser for meg at det er et metall som ikke er vanlig å ha liggende på et mekanisk verksted. Sinken er vel også mykere, og da blir kanskje gjengene mere skrøpelige? Sink-anoden vil kanskje også lettere smuldre opp når man skrur opp for å åpne lensing ved opptak av båt. Her ser jeg for meg man skrur av med rørtang e.l.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post

Har sjekka ut yanmarstavene ja, på Maritim-butikken. Disse er litt for tynne, med litt for liten gjenge. Ser det på øyemål, utifra diameteren på stavene. Yanmarstavene er 12,5 og 16 mm tykke.

Selve staven må være 19mm tykk. Indre/ytre mål på gjengespor er 14/16mm, og 2mm fra spor til spor. Er vel da det heter M16, er det ikke? Eller snakker vi toms-gjenger her kanskje?

 

Men jeg lurte mest på dette med hvilket metall anoden burde vært. Om aluminium vil funke bra, eller om det vil bli for nært skrog-legeringen.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post

Metallurgi er ikkje mitt fag. Eg har aluminiumsbåt men kjøper anoder hos lokalt båtbyggerverft som bygger aluminiumsbåter. Kva de anodene er laga av aner eg ikkje.

Kunne enklaste løysing vert å feste ein kabel ein anna plass og henge ein anode ned i sjøen når båten ligg fortøyd ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...