Jump to content

Motorvalg til ny båt - hvilken skal jeg velge?


Christian V

Recommended Posts

Hei,

 

Er i ferd meg å kjøpe ny båt, men de tre båtene jeg har identifisert som foretrukne har ulik motor. Jeg har hørt litt rundt i båtmiljøet, men jeg får stort sett forskjellige synspunkter, naturlig nok.

 

Alle båtene er av samme karakter og deplasement, men årsmodellene varierer fra 1997 til 2003. Alternativene er;

 

Rodman 44 med Volvo Penta TAMD74 EDC (2003).

Denne motoren anbefales av "alle" og spesielt til denne båten. For øvrig er dette båten som fruen ønsker seg mest.

 

Rodman 44 med Volvo Penta TAMD63p (2001).

"Ingen" anbefaler denne motoren til denne båten grunnet lavere effekt enn TAMD74. De fleste mener også at 63p er vesentlig mer tørst enn 74. Selger oppgir maksfart på ca 28-29 knop og har hatt båten i 7 år.

 

Princess 460 med Volvo Penta TAMD72 EDC (1997).

"Alle" mener både båt og motorer er for gamle, og at TAMD72 krever mye vedlikehold i forhold til de andre. "Alle" mener 63p motoren er bedre enn 72. Jeg vurderer denne båten fordi jeg alltid har vært litt svak for denne Princess serien. Denne liker fruen minst.

 

Jeg hadde satt stor pris på om noen av dere som har overnevnte moterene kunne kommet med noen innspill her.

 

På forhånd takk!

Link to post

Jeg føyer meg inn i rekken og er enige med "alle"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg er nok også enig med "alle" ikke minst fordi du da går for det som fruen din ønsker. Det er mye enklere å sitte med en båt hun også ville ha om/når noe skulle gå galt.

Jeg kan neste garantere deg trøbbel om du trumfer gjennom en båt som ikke hun vil ha og noe skjer, da sitter du igjen med "Svarte-Per" !

 

Dessuten er Rodman 44 ei flott volumiøs skute og med 74-motorer er den utrustet med noe "skuddsikkert". Det er selvfølgelig også veldig viktig hvordan de enkelte alternativene er utrustet/vedlikeholdt, men det har du sikkert kontroll på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

63-motoren er regnet som en meget god motor, den er bare for liten til å sitte i en Rodman 44. Den har hatt et hardt liv om den har blitt kjørt mye i plan.

72-kjenner jeg lite til, men teknisk skiller den seg vel ikke mye fra 74 vil jeg tro.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er enig med VannTro, 63 motoren er vel kjent for å være en god motor, men det er vel strengt tatt de andre også, men det er helt forskjellige motorer, en sammenligning kan kanskje være nyttig

 

tamd11.jpg

 

Som man da ser, så er ikke effekten så veldig forskjellig, utover at 72 motoren selvfølgelig har en del mer effekt, noe som er naturlig ettersom det er en helt annen motor.

Forskjellen på 63'en og 74'en i effekt er ikke all verden, men 74'en har betydelig større slagvolum og dreimoment (som av en eller annen grunn ikke står oppført), og egner seg nok bedre i en så stor båt.

 

Forøvrig er vel TAMD74 regnet for å være en av Volvo's bedre motorer, og er solgt i ganske mange eksemplarer, og etterfølgeren TAMD75 er enda bedre, TAMD72 er noe eldre, og det er en annen motor med mer effekt, men jeg kjenner i grunn ikke noe særlig til den motoren, selv om jeg har sett noen av de så veldig sjelden er den ikke.

 

Uansett så er vedlikehold og timeantall sannsynligvis viktigere enn akkurat hvilken modell man velger, de er vel alle bra motorer, samt at den står i den båten man ønsker seg.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Mindre hester, 420 og 430 versjoner, lavere komp?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Bare for å ha det på det rene, det er ikke 74A-motoren det er snakk om Adeno. Det er en 74P EDC med 480hk. Altså samme sak(samme slaglengde og volum), men med et helt annet effektuttak.

74P-motoren utvikler 1432Nm ved 1600rpm og er vel å betrakte som noe av det sterkere man finner i båter rundt 40-45 fot(sammen med 75).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Forskjellen på 63'en og 74'en i effekt er ikke all verden, men 74'en har betydelig større slagvolum og dreimoment (som av en eller annen grunn ikke står oppført.

 

Forøvrig er vel TAMD74 regnet for å være en av Volvo's bedre motorer, og er solgt i ganske mange eksemplarer, og etterfølgeren TAMD75 er enda bedre,

.

Forskjellen i effekt mellom 63 og 74P EDC er betydelig. 74P oppgis til 480 Hk, mens den kraftigste 63 maskinen oppgis vel til 320 eller deromkring. Det er 50% opp, og må vel sies å være betydelig.

 

Forskjellene mellom 74 og 75 derimot er marginale. Hardwaren, effekt og dreiemoment er identisk, Eneste forskjellen jeg vet om er at 75 har lavere utslipp.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

63P = 360-370hk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Forskjellen i effekt mellom 63 og 74P EDC er betydelig. 74P oppgis til 480 Hk, mens den kraftigste 63 maskinen oppgis vel til 320 eller deromkring.

 

Effekten står jo forsåvidt ovenfor, maks 370hk på 63 motoren, så spørs da om 74 motoren er en P motor med "High Performance", trådstarter skriver TAMD74 EDC, og er det for eksempel en L modell så er det "bare" 430hk, og man kan jo få 74 motoren så lavt ratet som 210hk.

 

75 er samme motor som 74, som er stort sett samme motor som de tidligere modellene osv. men 75 har et annet injectionsystem, bedre ladeluftskjøling og en nyere utgave av EDC systemet som helt riktig gir lavere utslipp samt lavere forbruk, men i følge Volvo også forbedrer andre egenskaper og drar bedre ved tyngre motstand osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Siden 1986 harJeg vært eier av forskjellige cabincruisere de første åra i mitt båtliv gjekk det tilfeldigvis bare i Volvo.for og si det rett ut jeg opplevde så mye problemer med disse grønne klumpene att jeg kunne sikkert skrevet en hel bok. Så etter 14 år med Volvo bestemte jeg meg for og aldri mer kjøpe en Båt med Volvo motor. Så deretter har det bare blitt til att jeg har kun vært interessert i båter med yanmarmotor. Faktum er att etter jeg gjekk over til Yanmar så har jeg til dags dato ikke hatt ett eneste problem med de Yanmarmotorene jeg har vært borti. Dette er ikke noe forsøk på og rakke ned på Volvo eller andre motorer det jeg forteller er kun selvopplevde ting .Jeg kan jo ta feil Men inni mitt hode så tror jeg att jeg neppe er den eneste båtmannen som har opplevd det som jeg har nevnt ovenfor . Uansett lykke til med ditt Motorvalg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...