Jump to content

Eldre Mariner 30 HK yter ikke som den skal.


SomethingMartin

Recommended Posts

Hei og på forhånd takk for all hjelp.

 

Jeg har nylig kjøpt en brukt 16,5 fots Hansvik skjærgårdsjeep med en 30 HK Mariner (fra midten/slutten av 80-tallet). Det er jo en eldre motor så jeg skjønner at den muligens kan være litt trøblete nå og da, men det tror at kanskje noen her vil kunne hjelpe med å få den noe mer på stell. For ordens skyld, jeg har ingen erfaring med motor (jeg vil helst bare ut og fiske litt.

 

Motoren starter for det meste ok, men noen ganger trenger den en del forsøk. Som oftest når jeg først får start på den går den fint nok på tomgang. Men når jeg skal kjøre føles det på et vis om den ikke går fort nok og veldig ujevnt. Den kan gjerne gå fint nok i noen minutter, men når jeg når en viss fart endrer lyden seg og jeg mister nesten all fart. Da merker jeg også at gassen (spaken) liksom ikke tar særlig. Jeg må gi mye gass for å i det hele tatt få utslag. Da må jeg gi nesten full gass og allikevel lunker den sakte avgårde.

 

Det er jo intet fartsmonster, men som sagt så kjenner jeg en sjenden gang at den faktisk går en del fortere og er mye mer responsiv på gassen, så det må være mer trøkk iboende i den enn det jeg vanligvis opplever..

 

Jeg åpnet den opp i går og byttet et lite bensinfilter (som så helt fint ut egentlig..). Jeg hadde også med én ny tennplugg (såpass tjukk i hue er jeg at jeg ikke en gang visste at det nødvendigvis må være to på to sylindere..). Så jeg byttet ut én tennplugg, den brukte så ut som den hadde svart olje på seg. Bør vel bytte den andre også?

 

Når jeg da skulle kjøre føltes den fin i noen få minutter, men når jeg skulle gi på litt mistet den plutselig effekt, motoren lagde en annen (dypere) lyd og stoppet nesten helt opp. Så da ble resten av turen i meget rolig tempo (som ofte ellers).

 

I tillegg til lav fart er det vanskelig å manøvere på små flater ettersom gassen da blir såpass lite reponsiv.

 

Noen tanker der ute? Kan det være at den kun innimellom går på begge sylindere? Og ellers bare på én? Er det forgasserrens eller noe annet som må til? Og hva kan jeg ev prøve selv?

 

Tusen takk for alle hjelp!

 

Her er motoren:

>bilde

Redigert av SomethingMartin (see edit history)
Link to post

Kan jo være så mangt som er problemet. Kjøler motoren som den skal? Konstant og tydelig kjølestråle når den går?

 

Ellers ville jeg først forsikret meg om du har ren bensintank, og bra bensin uten kondensvann i? Hvis usikker, tøm og rengjør tanken og fyll opp med ny bensin.

 

Kan jo høres ut som problemet er bensinrelatert, at motoren ikke får nok bensin. Så ville også tatt en grundig rens av forgassere.

Link to post

Jeg ville også startet med drivstoffsystemet. Foruten å sjekke at tanken er ren, kan det være lurt å ta av flottørkamrene (2 forgassere?) og sjekk at det ikke ligger "fin grus" eller klumper av halvstivnet 2-taktsolje der. Ta også ut flottørventilene og sjekk at de ikke henger igjen, men går lett og fint opp og ned. Skitt i flottørkammeret vil kunne gjøre at bensintilførselen stopper opp.

 

Har du prøvd å pumpe med gummibelgen på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper kan det være bensinpumpa i motoren som jukser.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Kan være bensinpumpe. Denne sitter på siden av forgasseren, og du må sjekke membran at denne er uten hull og rifter.

 

Ved rengjøring av forgasser, snu den opp ned, og løsne skruer som holder flottørkammeret. Skru ut dyser, legg disse i litt forgasser-rens (spray du får på Biltema m.fl.), og blås godt ut av med trykkluftpistol etter en stund. Spray forgasser-rens inn i alle små luftkanaler / dyseåpninger i forgasserhuset, og blås godt ut av med trykkluftpistol.

Link to post

Hei, og tusen takk for svar dere. Da skal jeg titte på kjølestrålen neste gang, og pumpe litt også.

 

Men, begynner å lure litt på dette med forgasserrens, ser ut som det kan være her jeg trenger å gjøre en jobb. Bør jeg kunne få det til selv? Er det noe jeg må være spesielt på utkikk etter? Jeg har jo aldri sett etter forgasserene, men inbiller meg at jeg enkelt kan skru meg frem til flottørkammeret i det minste? Og ev spraye litt rens inn der?

 

Eller må jeg fjerne de helt og demontere? Det lurer jeg på om kan bli noe avansert, men jeg er ikke redd for en utfordring.. Pek meg gjerne i retning av en manual hvis noe slik finnes.

 

Vennlig hilsen

Martin

Link to post

En trenger ikke være rakett-forsker for å rense forgassere, kan være et greit prosjekt sånn til å begynne med. Det mest plundrete er kanskje å plukke de av motor, men tar du bilder underveis av hvordan vaiere etc er montert, er det nokså rett fram.

 

En service manual er veldig grei å ha, hvis du søker på nettet, finner du nok en link der du kan laste ned til din motor. Gjorde dette på vår Yamaha for ikke så lenge siden, kostet rundt $8.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hie igjen!

 

Nå fikk jeg litt hjelp av en som er mer motorkyndig enn meg. Han var i første omgang litt redd for at den ikke fikk nok drivstoff, men så falt han også etterhvert ned på at å bytte coil var en lurt sted å starte. Han mente at den "lakk" strøm og at gnisten noen ganger forsvant rundt i motoren uten å faktisk ende opp i pluggen hver gang. Kan dette høres logisk ut med tanke på de symptomer jeg har fortalt om?

 

Og en ting til.. Dette sir ikke ut som en coil det blir lett å finne en ny av.. Så noe som var lovende på ebay, men den sendes ikke til Norge.. http://www.ebay.com/itm/151233213396?item=151233213396&viewitem=&vxp=mtr

 

Noen som vet om andre butikker som kan selge slikt, eller er det kasnkje mulig å bruke en annen coil også? De er altså bare en coil med to ledinger til hver sin plugg. Se bilde. Det står: F6T421 (michubichi)

 

Takk!

bilde

Link to post

Når du feilsøker er det viktig at du går fram systematisk og tar en ting om gangen. Start med bensintilførselen og rens alle filtere også tankfiltere. Sjekk tilførselsledning tank/motor for lekasje eller dårlig forbindelse i hurtigkoplingene. Tapp flotørhus. Skru av forgasser og blås denne rein. Hvis bensinen er gammel bør du skifte den. Etter å ha gått over bensin/forgasser prøver du motoren. Merker du bedring tyder det på at du er på rett kurs med henhold til å finne feilen. Da bør du gå over flottøren på nytt og sjekke nåler for eventuell slitasje. Ta gjerne en ny runde med trykkluft i alle kanaler. Dersom du fortsatt har de samme problemene kan du sjekke tenningen. Start da med å skifte tennplugg før du gjør noe annet. Coilen kan du måle, men du trenger en manual for å finne riktige måleverdier og du må skaffe deg et universalinstrument.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...