SomethingMartin Startet 24.August.2014 Del på Facebook Startet 24.August.2014 (redigert) Hei og på forhånd takk for all hjelp. Jeg har nylig kjøpt en brukt 16,5 fots Hansvik skjærgårdsjeep med en 30 HK Mariner (fra midten/slutten av 80-tallet). Det er jo en eldre motor så jeg skjønner at den muligens kan være litt trøblete nå og da, men det tror at kanskje noen her vil kunne hjelpe med å få den noe mer på stell. For ordens skyld, jeg har ingen erfaring med motor (jeg vil helst bare ut og fiske litt. Motoren starter for det meste ok, men noen ganger trenger den en del forsøk. Som oftest når jeg først får start på den går den fint nok på tomgang. Men når jeg skal kjøre føles det på et vis om den ikke går fort nok og veldig ujevnt. Den kan gjerne gå fint nok i noen minutter, men når jeg når en viss fart endrer lyden seg og jeg mister nesten all fart. Da merker jeg også at gassen (spaken) liksom ikke tar særlig. Jeg må gi mye gass for å i det hele tatt få utslag. Da må jeg gi nesten full gass og allikevel lunker den sakte avgårde. Det er jo intet fartsmonster, men som sagt så kjenner jeg en sjenden gang at den faktisk går en del fortere og er mye mer responsiv på gassen, så det må være mer trøkk iboende i den enn det jeg vanligvis opplever.. Jeg åpnet den opp i går og byttet et lite bensinfilter (som så helt fint ut egentlig..). Jeg hadde også med én ny tennplugg (såpass tjukk i hue er jeg at jeg ikke en gang visste at det nødvendigvis må være to på to sylindere..). Så jeg byttet ut én tennplugg, den brukte så ut som den hadde svart olje på seg. Bør vel bytte den andre også? Når jeg da skulle kjøre føltes den fin i noen få minutter, men når jeg skulle gi på litt mistet den plutselig effekt, motoren lagde en annen (dypere) lyd og stoppet nesten helt opp. Så da ble resten av turen i meget rolig tempo (som ofte ellers). I tillegg til lav fart er det vanskelig å manøvere på små flater ettersom gassen da blir såpass lite reponsiv. Noen tanker der ute? Kan det være at den kun innimellom går på begge sylindere? Og ellers bare på én? Er det forgasserrens eller noe annet som må til? Og hva kan jeg ev prøve selv? Tusen takk for alle hjelp! Her er motoren: > Redigert 24.August.2014 av SomethingMartin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Kan jo være så mangt som er problemet. Kjøler motoren som den skal? Konstant og tydelig kjølestråle når den går? Ellers ville jeg først forsikret meg om du har ren bensintank, og bra bensin uten kondensvann i? Hvis usikker, tøm og rengjør tanken og fyll opp med ny bensin. Kan jo høres ut som problemet er bensinrelatert, at motoren ikke får nok bensin. Så ville også tatt en grundig rens av forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) Jeg ville også startet med drivstoffsystemet. Foruten å sjekke at tanken er ren, kan det være lurt å ta av flottørkamrene (2 forgassere?) og sjekk at det ikke ligger "fin grus" eller klumper av halvstivnet 2-taktsolje der. Ta også ut flottørventilene og sjekk at de ikke henger igjen, men går lett og fint opp og ned. Skitt i flottørkammeret vil kunne gjøre at bensintilførselen stopper opp. Har du prøvd å pumpe med gummibelgen på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper kan det være bensinpumpa i motoren som jukser. Redigert 24.August.2014 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Kan være bensinpumpe. Denne sitter på siden av forgasseren, og du må sjekke membran at denne er uten hull og rifter. Ved rengjøring av forgasser, snu den opp ned, og løsne skruer som holder flottørkammeret. Skru ut dyser, legg disse i litt forgasser-rens (spray du får på Biltema m.fl.), og blås godt ut av med trykkluftpistol etter en stund. Spray forgasser-rens inn i alle små luftkanaler / dyseåpninger i forgasserhuset, og blås godt ut av med trykkluftpistol. Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hei, og tusen takk for svar dere. Da skal jeg titte på kjølestrålen neste gang, og pumpe litt også. Men, begynner å lure litt på dette med forgasserrens, ser ut som det kan være her jeg trenger å gjøre en jobb. Bør jeg kunne få det til selv? Er det noe jeg må være spesielt på utkikk etter? Jeg har jo aldri sett etter forgasserene, men inbiller meg at jeg enkelt kan skru meg frem til flottørkammeret i det minste? Og ev spraye litt rens inn der? Eller må jeg fjerne de helt og demontere? Det lurer jeg på om kan bli noe avansert, men jeg er ikke redd for en utfordring.. Pek meg gjerne i retning av en manual hvis noe slik finnes. Vennlig hilsen Martin Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Lag en video! :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Søringen Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 En trenger ikke være rakett-forsker for å rense forgassere, kan være et greit prosjekt sånn til å begynne med. Det mest plundrete er kanskje å plukke de av motor, men tar du bilder underveis av hvordan vaiere etc er montert, er det nokså rett fram. En service manual er veldig grei å ha, hvis du søker på nettet, finner du nok en link der du kan laste ned til din motor. Gjorde dette på vår Yamaha for ikke så lenge siden, kostet rundt $8. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Har du sjekket\prøvd å bytte om på pluggledninger og coiler? Hvis den ene pluggen var full av olje kan det høres ut som den ikke går skikkelig på begge sylindre. Får du laget en liten videosnutt av problemet er det nok lettere å få svar ;) Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 27.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2014 Takk til alle! Jeg bytter ut den siste pluggen og ser an. Er sannlig ikke helt sikker på hvordan jeg finner coilen. Godt tips med video, skal se på det når jeg er ute i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.August.2014 Del på Facebook Svart 27.August.2014 Coilene sitter i andre enden på pluggledningene ;) Her kan du sjekke at jordingsledningen har god kontakt,og at ikke pluggledningene er slarkete eller irret. Det samme gjelder ved plugghetta. Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 Hie igjen! Nå fikk jeg litt hjelp av en som er mer motorkyndig enn meg. Han var i første omgang litt redd for at den ikke fikk nok drivstoff, men så falt han også etterhvert ned på at å bytte coil var en lurt sted å starte. Han mente at den "lakk" strøm og at gnisten noen ganger forsvant rundt i motoren uten å faktisk ende opp i pluggen hver gang. Kan dette høres logisk ut med tanke på de symptomer jeg har fortalt om? Og en ting til.. Dette sir ikke ut som en coil det blir lett å finne en ny av.. Så noe som var lovende på ebay, men den sendes ikke til Norge.. http://www.ebay.com/itm/151233213396?item=151233213396&viewitem=&vxp=mtr Noen som vet om andre butikker som kan selge slikt, eller er det kasnkje mulig å bruke en annen coil også? De er altså bare en coil med to ledinger til hver sin plugg. Se bilde. Det står: F6T421 (michubichi) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 7.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2014 I tillegg tenker jeg at jeg skal bytte ut bensinen på en eksterne tanken. Hvis det ev er kondens i den. Er det bare å helle ut den gamle bensinen og bytte med den nye og litt oje? Kan tanken skylles med noe? Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Når du feilsøker er det viktig at du går fram systematisk og tar en ting om gangen. Start med bensintilførselen og rens alle filtere også tankfiltere. Sjekk tilførselsledning tank/motor for lekasje eller dårlig forbindelse i hurtigkoplingene. Tapp flotørhus. Skru av forgasser og blås denne rein. Hvis bensinen er gammel bør du skifte den. Etter å ha gått over bensin/forgasser prøver du motoren. Merker du bedring tyder det på at du er på rett kurs med henhold til å finne feilen. Da bør du gå over flottøren på nytt og sjekke nåler for eventuell slitasje. Ta gjerne en ny runde med trykkluft i alle kanaler. Dersom du fortsatt har de samme problemene kan du sjekke tenningen. Start da med å skifte tennplugg før du gjør noe annet. Coilen kan du måle, men du trenger en manual for å finne riktige måleverdier og du må skaffe deg et universalinstrument. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Enig med L D! - og når det gjelder mulig coil-problem, så ta en telefon til Ravns Garage. http://www.ravnsgarage.no/ Foruten at de "kan" disse motorene, så er de meget service-minded. Ikke utenkelig at du kan få opplyst hvilke motstandsverdier du skal måle for å sjekke om coilen er OK. Dessuten har de mye brukte deler på lager. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.September.2014 Del på Facebook Svart 7.September.2014 Når motoren blir sånn som du beskriver skru ut pluggene og se om den nederste er våtere en den øverste . Hvis det er det er det hull i membran i bensinpumpa En helt vanlig feil på denne motortypen . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
SomethingMartin Svart 27.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Hei igjen. Tenkte jeg skulle melde tilbake at feilen var rusk i forgasseren, og løse jordingsledninger. Når går den fint. Takk for all hjelpe underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2014 Så bra at dere fant ut av det! - og som en ekstrabonus ble du bedre kjent med hva som finnes "inni der"! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.