Jump to content

Varmeløsninger i båt- Hva anbefales

Gnasseradden

Recommended Posts

Eberspacher D4 gir antagelig mest varme iht energibruk. Webasto er muligens meir driftssikker. Hipp som happ spør du meg, så lenge en av de to er på valg.

Monteringsjobben er den samme. Usikker i farten på slangdimmensjoner det kreves på varmluft på de forskjellige. Kanskje jobben kan lettes om den ene er fornøyd med tynnere slanger.

..isoler slangene når du har sjansen, med mindre de ligger under dørken slik at varmetapet kan fungere som gulvvarme.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skal du ha varmtvann også så ville jeg gått for vannbåren varme. Det kommer selvfølgelig an på båten, med tanke på hvor mange soner eller "rom" som skal varmes opp. Skal du bo i båten bør du tenke på støy også.

Trenger noe mindre plass til å trekke vannrør kontra luftslanger, men selve varmeapparatene tar litt mer plass. Selve vannvarmeren er langt mindre enn luftvarmeren. Uansett det letteste er en luftvarmer. Men om det er den beste løsningen for deg vet bare du.

De tre alternativene du spurte om og svarene du har fått bruker alle litt strøm.

Skal du ligge på landstrøm hele tiden, er jo vifte ovner og panelovner ett alternative også.

Jeg bruker en mix av diesel luftvarmer(Webasto), panel ovn, frostvakter og vifte ovn, når det er på det kaldeste.

Da har jeg en 10a kurs og en 16a kurs landstrøm inn I båten.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I min forrige POSEIDON gjorde jeg noe "lurt":
jeg kjøpte et varmeapparat fra en gammel buss og lot motorens kjølevann gå gjennom det. Ved å slå på viften fikk jeg da god varme i styrehuset i løpet av få minutter, mens jeg ellers måtte vente leeeeenge for at sentralfyren skulle komme opp med noe tilsvarende. Dette virket så fint at jeg satte et av samme sorten i salongen, helt topp det også.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har god erfaring med Eber, og vil uansett anbefale en luftvarmer - derfor.

Du får frisk luft inn i 'styrehuset' som hjelper på å tørke ut og fjerne kondens. Spes. Targa er jo en båt der du naturlig er inne/ute mye av tida, med det som følger med av fuktige klær som trenger en tørk. Defroster med innløp som tar friskluft utenfra er et bra tillegg som nevnt over- eks. 10kw isotherm med 2x100mm slanger inn, og 4x65mm ut som du kan legge til de stedene du trenger varme under gange mest.

Hvilken løsning er det fra før i båten? Er vel noe eksisterende?

I Saowanee (31 fot motorbåt) har jeg en varmtvannskrets som valgfritt går på motorvarme eller en Webasto diesel vannvarmer. I denne kretsen ligger en varmtvannsbereder og to vann/luftvarmere (defrostere) med vifte. Vann/luftvarmerne gir varmluft til kabinene og defrosterluft under vinduene.

Dette gjør at jeg har varmluft og varmtvann fra motoren under gange og fra Webastoen ved landligge i uthavn eller når jeg ligger og fisker. Ulempen er noe høyt strømforbruk, men da dette stort sett er aktuelt å bruke utenfor den travleste sommersesongen starter jeg motoren av og til i uthavn for å lade når vi stort sett ligger alene.

Når vi har tilgang på landstrøm bruker jeg en vifteovn i kabinen. Det holder stort sett med 10A da båten er isolert med 5 cm skum og har isolerglass. Hos oss er båtsesongen fra påske til ut november.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg anbefaler Webasto eller Wallas fremfor Ebersprecher fordi det er lettere å uttale samt stave riktig ;-) (Jeg tror det stod "ebersprecher" i salgsannonsen på første båten min - jeg fant veldig lite da jeg prøvde å søke rundt på nett ifbm problemløsning dengangda)

På den store båten min har jeg Eberspacher luftvarmer - klart den bråker noe, men den fungerer godt, men jeg skulle veldig gjerne hatt varmtvann fra den også. Jeg får pr i dag varmtvann fra motoren (og det er også en liten radiatorsløyfe og vifter for å spre motorvarmen inn i kabinen), men det er litt ergelig å måtte ty til tomgangskjøring dersom man ønsker mer varmtvann.

Og, tenke seg til, varmtvann er en luksus jeg for kort tid siden ikke hadde; i den gamle gule båten min har jeg en Webasto luftvarmer. Denne har jeg nå problemer med, først ville den ikke starte og spyttet ut mye sot gjennom eksosrøret - da vi ikke kunne få tak i profesjonell hjelp ila påskeferien ble det til at jeg selv skrudde den opp og rensket ut sot så godt jeg kunne. Nå starter den, men til gjengjeld får vi sot og røyk inn i kabinen når vi starter den ... hem. Men, det jeg skal ikke holde det mot webasto, det er vel et generelt problem at varmere som er mer enn ti år gamle kan være litt vriene å ha med å gjøre - i første båten min stod det en Eberspacher som heller ikke virket.

Men varmtvann ja ... i den gamle gule båten min (Naver 29, '78) ligger vannslangen tett inntil både motor og lufteslangen til Webasto'en - så jeg merker at jeg får god lunk på den første halvliteren med vann som kommer ut. Det er klart, man kan ikke basere seg på slikt for dusjing eller oppvask, men skal man vaske fingrene eller har f.eks. ett glass som skal vaskes, så er det gull verd - såpass at jeg har vurdert en "lavinvesteringsløsning" for varmtvann i den gule båten - bytte ut det siste stykket med vannslange med en mye tykkere og lengre vannslange, som virkelig slynger seg rundt varmerør, samt tar et par ekstra sløyfer inne i motorrommet.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Tror varmeløsning bør velges etter hvordan du skal bruke båten. Skal du bare overnatte litt, samt være i båten utover høsten ville jeg gått for en luft løsning, lengre overnatting/bo i båt, mer avansert som vannvarme...

Helt of topic -et kort spørmsål til Poseidon

I min forrige POSEIDON gjorde jeg noe "lurt":
jeg kjøpte et varmeapparat fra en gammel buss og lot motorens kjølevann gå gjennom det. Ved å slå på viften fikk jeg da god varme i styrehuset i løpet av få minutter, mens jeg ellers måtte vente leeeeenge for at sentralfyren skulle komme opp med noe tilsvarende. Dette virket så fint at jeg satte et av samme sorten i salongen, helt topp det også.

Ligger den i nærheten av Misje for tiden? Tror jeg så den i helgen... :-)

Bruk vest!

Trenger en varmeløsning i båten nå til høsten/vinteren.

Hva er best av wallas, webasteo og eberspacher?

Er det noe særlig forskjell i pris og bruk av strøm, og er noe lettere enn annet å ettermontere?

Jeg slår selvsagt et slag for Wallas, og jeg tror en Wallas 30 Dt vil passe bra. Bruker lite strøm og drivstoff, og er mest stillegående. Om du må montere den i kabinen av plasshensyn er dette ikke noe problem. Er såpass støysvak at det uten problem kan føres en samtale når den er i drift.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Helt of topic -et kort spørmsål til Poseidon

Ligger den i nærheten av Misje for tiden? Tror jeg så den i helgen... :-)

Jeg vet dessverre ikke hvor den ligger for tiden.

Jeg solgte den i 2008 til Sotra, men vet at den har ligget for salg og har ikke kjennskap til om den har fått ny eier.

Det er en meget kjekk båt, med en alle tiders motor og jeg håper inderlig at den blir tatt godt vare på!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...