Jump to content

Erfaring med "Megapulse First Aid for Batteries"?

Herman

Recommended Posts

Jeg fikk en liten elektronisk sak av en kollega som hadde hjulpet til med testingen av den og derfor hadde fått et par stykker som takk.

bilde

Jeg ser på nettet at den selges "over alt", men fungerer det? Den bruker strøm fra det batteriet den er koblet til. Tanken er at den sender 5000 pulser per sekund til batteriets negative og positive pol. Ut fra hva jeg ser på nettet virker det som det funker, men fungerer det så bra at det forsvarer å installere enda en boks med ledninger så kabelspagettien blir enda litt verre enn den allerede er?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har to slike (av annet fabrikat), en på start og en på forbruk, og funksjonen er å pulse batteriet (korte pulser) med forhøyet spenning for å forebygge sulfatering. Jeg har alltid lang levetid på mine batterier, men hvor mye av æren boksene har, vet jeg jo ikke. Jeg steller generelt godt med batteriene, lader de lite ut og de blir aldri stående utladet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er nettopp dette som er min tanke også. Man vil egentlig aldri få svar på om boksen forhindrer, og ifølge reklamen tilogmed FJERNER sulfatering fra et blybatteri, eller om det bare er en god idé i teorien og at den i praksis har liten effekt.

All informasjon jeg har funnet om den har vært laget av produsenten. Jeg er generelt litt skeptisk til informasjon fra noen som tjener penger på å overbevise meg. Men for all del, den KAN jo fungere som de påstår at den gjør.

bilde

Ikke så lett å bli klok på innmaten heller

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Pulslading er jo en anerkjent ladetype for å forebygge sulfatering. Ladac har brkut dette, og dynamoregulatoren til salige Per Smith brukte også pulslading. Så å skade batteriet, gjør den neppe. Når det gjelder opplevelsen til nordan family 27 var dette tydeligvis så uvanlig at produsenten ønsket å få tilsendt pulseren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette er en såkalt batteridesulfator og de finnes i mange fabrikater. Jeg kjøpte for moro skyld en DIY versjon fra Kina og loddet sammen. Den fikset overhode ikke mine gamle defekte batterier men jeg har sett at noen uavhengige tester av kraftige desulfatorer kan gi overraskende god effekt, faktisk kan kortsluttede batterier få tilbake 100% kapasitet. De brukes Både til forebyggende og reparerende desulfatering. Det er ikke uvanlig å se slike montert i batteritrucker, golfbiler m.m. Det jeg har inntrykk av er at de kraftige desulfatorene med store kjøleribber som varierer frekvensen kan gjøre "underverker" men godt batterivedlikehold er nok uansett en forutsetning. Denne dingsen du har fått er nok en enklere variant som muligens kan fungere ved lang tids bruk, altså hele batteriets levetid, men produsenten pleier å foreslå flere stykk ved flere batterier i parallell.

Sjekk battery Life saver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...