Jump to content

Shipmate RS 8100. Øke sendestyrke.

TRosland

Recommended Posts

Hei

Jeg har en eldre VHF i båten min. Vi har prøvd oss litt frem med VHF i sommer, og jeg har opplevd at det til tider kan være problemer med å få fram beskjeder over lengre distanser. Jeg har ingen problemer med å motta, men det kan virke som om Shipmaten min sliter med å sende på full styrke( 25 Watt) Er det noen som hvet om det er mulig å åpne den opp og jusere noen av komponentene?

Jeg snakket med en gammel sjøulk, og han hadde hatt samme problemet med sin. Han hadde hatt den inne på sjekk, og sendestyrken ble målt til 12 watt.

Du har ikke lov til å tukle med sendestyrken på VHF apparater. Kast den gamle driten og monter en ny med alle de nye MDSS funksjonene. Koster ikke mange kronene lenger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Snakker ikke om å tukle, men om det er mulig å rejustere styrken til det normale(25 W)så vil jeg heller det enn å kjøpe ny.

Skjønner egentlig ikke grunnen til at du sier dette REM, ettersom en betaler lisens for å sende på et generellt basis. C´Visst jeg velger å sette opp en 10 meter antenen på fjellet utafor huset mitt, så er det vel ingen som kan nekte meg det? Og bedre sendestyrke vil øke sjangsen for at beskjeder blit mottatt visst en skulle være i nød..

VHFè`n "Shipmate rs 8100" er jo i bunn og grunn grei, men skulle ønske den sendte bedre. Den er enkel og ikke for mye dill :)

Hvordan er 12-volt`en lagt opp til vhf`en? Hvis den går gjennom metervis med tynne ledninger, kontakter og gamle sikringspaneler, kan det være årsaken. En vhf krever tilgang på mye ampere når 25 watt skal ut av antennen.

Det kan være verdt å prøve med 2,5 kvadrat ledninger rett på batteriet, med gode kontakter i begge ender og en ny og solid sikringboks som du vet gir en god overgang.

Sendereffekten blir vanligvis oppgitt ved ca. 13,5 V. Om du har lavere spenning enn dette vil effekten bli lavere enn 25 W. På 11-12 V inn til senderen vil rekkevidden likevel være grei nok, sannsynligvis.

Alfa og omega er nok antennesystemet (antenne og koaks), Er disse dårlige vil det påvirke rekkevidden radikalt.

Salt sjøluft er pesten for kopper (skjerm og senterleder). Start heller med å lodde på nye plugger både til antenne og radio, og bytt gjerne koaksen også om den er eldre. På en åpen / luftlekkende forbindelse (som er utsatt for sjøluft) kan den siste cm av kobberet godt være bare irr. Jeg har sett dette ved flere tilfeller. Viktig at alle slike forbindelser er hermetisk / lufttett.

Samme kan godt være med spenningen frem til apparatet, at kontakter er irret og du har et merkbart spenningsfall frem til radioen.

Tipper du får tilbake både sendereffekt og rekkevidde ved å sørge for full spenning til radioen og nyoverhalte kontakter / koaks!

25 W er maks tillatt sendereffekt ut fra VHF-en. Du kan eksempelvis doble dette ved å bruke en antenne med 3 dBd gain ! Sånt er tillatt.

Skjønner egentlig ikke grunnen til at du sier dette REM, ettersom en betaler lisens for å sende på et generellt basis. C´Visst jeg velger å sette opp en 10 meter antenen på fjellet utafor huset mitt, så er det vel ingen som kan nekte meg det? Og bedre sendestyrke vil øke sjangsen for at beskjeder blit mottatt visst en skulle være i nød..

Hvis det SRC sertifikat du har og det er snakk om maritime kanaler så kan du jo ikke bruke den svære antennen på fjellet ditt til noe, men sette den opp kan du vel sikkert...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...