Jump to content

Erfaringer med ICC båtskoler og utsjekk

olews

Recommended Posts

Jeg observerer at flere og flere utleiere og land forlanger at man har ICC, det er ikke nok med YM-Ocean og DL5A. Sjøfartsdirektoratet fortalte meg at på Norske båter er DL5A fullt ut tilstrekkelig, men de kan ikke bestemme over båter registrert i andre flaggstater. Reglene gjelder for flaggstaten var svaret. Da kan det jo tyde på at man må ta den praktiske prøven for ICC på et tidspunkt for å kunne leie båt i utlandet.

Andres erfaringer med tilbydere er av interesse, for meg er seilbåt utsjekk som gjelder, men alle erfaringer er nyttige.

Ole
S/Y Algol

Det kan virke som det er en innstramning ? Fartstid gav ikke dokumentasjon fra en sensor at du hadde vært gjennom test for alle de punktene på lista så da så nok en saksbehandler sitt snitt til å stramme inn.

Foreløpig har jeg aldri opplevd annet enn all smiles med YM og DL5A, men plutselig sier utleier at de krever ICC. Så jeg må nok ta den utsjekken for seilbåt.

Ole
S/Y Algol

• 4 uker senere...

Jeg har nå funnet ut at hvis man søker ICC på grunnlag av D5L eller D5LA så får man det - forutsatt at man tok praktisk utsjekk som en del av grunnlaget for D5L.
Hvis man fikk sertifikatet på grunnlag av egen båtpraksis så får man avslag.

Fornuftig eller ikke, det skal jeg avstå fra å kommentere, men slik er det iallefall det praktiseres.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...