olews Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Jeg observerer at flere og flere utleiere og land forlanger at man har ICC, det er ikke nok med YM-Ocean og DL5A. Sjøfartsdirektoratet fortalte meg at på Norske båter er DL5A fullt ut tilstrekkelig, men de kan ikke bestemme over båter registrert i andre flaggstater. Reglene gjelder for flaggstaten var svaret. Da kan det jo tyde på at man må ta den praktiske prøven for ICC på et tidspunkt for å kunne leie båt i utlandet. Andres erfaringer med tilbydere er av interesse, for meg er seilbåt utsjekk som gjelder, men alle erfaringer er nyttige. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Poseidon Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Utsjekk for D5L og for ICC er praktisk talt likt.Det er derfor renspikket vrangskap når man nekter å utstede ICC på grunnlag av D5L og D5LA. Med D5LA burde man egentlig få ICC opp til 24 meter, men jeg orker ikke ta den diskusjonen med sjøfartsdirektoratet .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olews Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Det kan virke som det er en innstramning ? Fartstid gav ikke dokumentasjon fra en sensor at du hadde vært gjennom test for alle de punktene på lista så da så nok en saksbehandler sitt snitt til å stramme inn. Foreløpig har jeg aldri opplevd annet enn all smiles med YM og DL5A, men plutselig sier utleier at de krever ICC. Så jeg må nok ta den utsjekken for seilbåt. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 de krever ICC. Så jeg må nok ta den utsjekken for seilbåt. Ja, men da gjelder den ikke når seilbåten går for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jeg har nå funnet ut at hvis man søker ICC på grunnlag av D5L eller D5LA så får man det - forutsatt at man tok praktisk utsjekk som en del av grunnlaget for D5L.Hvis man fikk sertifikatet på grunnlag av egen båtpraksis så får man avslag.Fornuftig eller ikke, det skal jeg avstå fra å kommentere, men slik er det iallefall det praktiseres. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.