Mouche Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Problemet rundt slike prognoser/spådommer er vel først og fremst at det nesten alltid skjer noe som man ikke kunne forutse. Hvem forventet det fallet i oljepriser vi nå har sett? Hvem forventet situasjon i Ukraina? Noen hevder at historien gjentar seg, andre at historikerne gjentar seg og historikerne her er de såkalt ekspertene som stort sett trekker en strek fra "gårsdagen" gjennom "dagen idag" og tror at man da kan se inn i fremtiden. Litt som å kjøre bil med begge øynene trygt fokusert på bakspeilet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 rentemessig vil det så klart lønne seg å vente så lenge som mulig, og jeg tror vel selv at faren for at krona seg svekker seg mye ikke er stor. Så jeg får sitte litt på gjerdet og håpe på at Opec sier de vil halvere produksjonen... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mouche Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 DNB's spådom om kursen på euro i februar versus idag er vel bare en refleksjon (regnestykke) på forskjellen i renten på kroner og euro vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pacuare Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Kjøper noen millioner euro i måneden, og har gitt opp å forstå svingningene. Kjører en mekanisk sikringsrutine 9 måneder frem, styret liker ikke spekulasjon. Mitt råd er å kjøpe euro tilsvarende halvparten av båtprisen i dag, men på en future kontrakt. Har ikke handlet futures som privatperson, men på beløp av denne størrelsen tipper jeg banken godtar det. Tar du halvparten nå reduserer du risiko samtidig som du kan håpe på en bedring i kursen. Den er dårlig nå, men usikker på om oljeprisen går riktig vei. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 er det veksling med forhåndsavtalt kurs du mener pacuare? vil ikke banken kreve så mye for å overta risikoen med svekket krone at jeg like godt bare kan veksle halvparten nå til dagens kurs? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 (redigert) Stemmer, avtale veksling på betalingsdato til en kurs satt i dag. Banken tar ikke risiko på dette, da de har andre kunder som ønsker det motsatte. Banken setter en kurs, kundene kan velge å kjøpe eller selge til denne kursen, med ett lite gebyr. Hvis flere vil kjøpe enn selge endrer kursen seg til det er balanse i markedet . Gebyret er veldig lite når en ordner alt selv på nettet, litt mer når du som privatperson skal ha en transaksjon. Ring banken i åpningstiden får du nok en kurs. Hvis du veksler i dag må du betale rentedifferansen. Redigert 15.November.2014 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Her er et eksempel på at en stor og profesjonell aktør har sikret seg mot en for dem mulig negativ prisutvikling og hva har det kostet SAS mon tro? http://www.hegnar.no/bors/artikkel525936.ece Så vidt jeg vet har Norwegian ikke sikret seg, har nok til tider angret på det, men kan nå smile hele veien til banken. Alltid vanskelig å spå, spesielt om fremtiden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.