Jump to content

Handle båt i DK, kursendringer i framtia?

Framtia

Recommended Posts

Du kan sikre deg mot svingninger ved å hedge. Du kjøper valutaen i fremtiden til en fast pris som du avtaler i dag. Du har sikkerhet for at du betaler N kroner på kjøpstidspunktet, risikoen tas av andre. Dette har selvsagt en pris, men du er sikker på at summen du avsetter er det du faktisk må betale på tidspunktet. Ganske normalt av større firma så de kan holde faste priser i NOK gjennom f.eks. et helt kvartal.

Ole
S/Y Algol

Noen som tør spå når vekslingskursen mellom NOK og DKK kan nærme seg 1 igjen?

Da må du vente lenge... Jeg har jobbet i et dansk firma siden 1991, og etter devalueringen av NOK i 92/93 har vel knapt NOK/DKR vært 1:1. Jeg kan i hvertfall ikke huske det.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Nå er det halvannet år siden den var rundt 1, og det er nok like mye utviklingen av NOK som påvirker kursen mot DKK, og vica versa.. Jeg tror at DKK vil nærme seg NOK, men når det hender? .. ja det kan være 2 eller 30 år til. Det å spekulere i valuta når man har bestemt seg for å handle(sett ut et objekt) tror jeg for sent.. Derimot burde man ha kjøpt DKK eller annen valuta da den var som lavest og hatt på "bok".

Men og det er alltid ett men, DKK har falt fra 113 til 109 bare i august, det kan fortsette eller det kan snu.. Den var nede i 108,50 i juni.. Så det kan godt tenkes den er på sitt lokale lav nivå nå, eller den kan fortsette å falle.. Den som hadde vist hva fremtiden bringer hadde vært rik..

Jeg valgte å kjøpe fra utlandet, når jeg fant det produktet jeg ønsket og betalte med den kursen som var gjeldende da jeg betalte. Dette var €, ser jo at også denne har falt i August, men slik er livet.. Skal man kjøpe brukt, så må man kjøpe når man finner det man leter etter..

Historiske kurser fra Norges bank

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Til og med eksperter sliter med å forutsi valutakurser og mange kjøper forsikringer mot svingninger. Som hobbyspekulant har du derfor oddsene mot deg. Ergo ville jeg ha slått til på det som virker å være en OK kurs snarere enn å vente på den optimale.

Til og med? Har fulgt valuta gjennom mange år og de siste par årene spesielt kroner mot euro, og er det en ting som er sikkert så er det at ekspertene mener mangt og tar som regel feil. Min påstand blir da at man har den fordelen som amatør at man kan lytte til ekspertene og agere motsatt av hva de sier. Seriøse undersøkelser viser faktisk at min påstand/hypotese i så måte kan dokumenteres!

Et lite eksempel: Euroen gikk ned til rundt 7,25 mot kronen og DnBs eksperter spådde da euroen ned til godt under 7 kroner, mens kursen gikk opp til rundt 8,50 og nå ned (igjen) til 8,15. Vi kjøpte/bygget vårt hus på Kreta til en kurs i snitt som ble rundt 7,70 mens vår nabo for ikke så mange år siden endte på rundt 10 kroner. Ren flaks/uflaks. Alltid vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, men hvis/når euroen går ned til/under 8 så kjøper jeg euro tilsvarende et par års drift av huset på Kreta.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Husker jeg sjekket og fulgte godt med når vi handlet. Var nervepirrende så det holder. Hadde flaks med tiden, da EUR var rundt 7,4-7,5. :-)

Her er DNB Markets morgenrapport med prognose et år frem.

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/valutamorgen/MR140826.pdf

Her ser det ut som DKK skal stige svakt det neste året, men her er ingenting sikkert.

En litt tyngre rapport, "økonomiske utsikter" med 4 års prognose mot endel valutaer her. (Valuta fra s96 og tabell på s111)

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/okonomiske-utsikter/HR140820.pdf#page111

Ellers istemmer jeg de andre. Løp og kjøp drømmebåten når du har anledning :-) (x-yacts?)

Mvh. SAP

X-yachts?. Nei, jeg skal bytte meg opp ikke ned :-)

Båtprisene er etter mitt syn høye i Danmark, dette til tross for mye prat om økte kostnader og svikt i markedet der nede. Så med dagens vekslingskurs vil drømmebåten bli i overkant dyr, og det er bedre å handle i Sverige. Uansett sliter jeg litt da båtene jeg vurderer har betalt EU-moms, og det er langt mellom båter som ikke har mvh inklusive. Så kjøp i Norge ville vært det aller beste - problemet er bare at det ikke finnes attraktive objekter i markedet her hjemme.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Spent på hva du velger Framtia. Har på følelsen at det ikke blir noen sinke ;-)

Båten vår hadde spesifisert mva som kunne trekkes ut ved eksport ut av EU. Det var avgjørende i det tilfellet ellers hadde den blitt for dyr (+20% NL mva pluss norsk mva av det beløpet)

Spesifisert mva på brukte båter er en sjeldenhet da det forutsetter at den har vært firmaeid i alle ledd fra ny.

Mvh. SAP

DKK er bundet mot Euro såvidt jeg vet.

Det stemmer det..

The Danish Krone (DKK) is officially linked to the Euro within a band of EUR 1 = DKK 7.46038 +/- 2.25%

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg skal ikke være noen "spåmann", men jeg tror ikke du skal vente for lenge med en handel om du bare ser på valutakursen.

Nå i dag er den Nok vs. Dkk 109,35, mens prognosene viser at kronen vil komme til å svekke seg både overfor Danske kroner og Euro fremover i tid.

Om prognosene er rett er noe helt annet selvfølgelig, men dette er vel i hvert fall en slags "kvalifisert" gjetning: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/valutamorgen/MR140826.pdf

Som flere har vært inne på, så er det ofte ekspertene tar feil og slik sett må kanskje mitt råd bli at du kjøper den rette båten når den dukker opp til en grei pris og ser forbi valutakursen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Som flere har vært inne på, så er det ofte ekspertene tar feil og slik sett må kanskje mitt råd bli at du kjøper den rette båten når den dukker opp til en grei pris og ser forbi valutakursen.

Tror nok dette er riktig, skal en vente på rett valutakurs, så er jeg redd en må vente lenge.. Det viktigste er å kjøpe det en har lyst til ...og da må en kjøpe når produktet er for salg

Da jeg gikk på BI for drøyt 20 år siden, lærte jeg at "i et effisient (velfungerende) marked, er det beste estimatet på fremtidig kurs lik dagens kurs." Tror det fortsatt er gyldig. Men hvis man vet mer enn andre markedsaktører eller er flinkere (eventuelt gambler på at man er det) så er det ikke et effisient marked... Resten handelr om timing. Alle kan si at det skal opp - eller at det skal gå ned - og få rett. Men ingen kan si sikkert akkurat NÅR det ene eller andre skal skje.

Det er vel derfor man alltid kan angre seg, eller synes at man har vært flink, alt etter som - men alltid i ettertid, "after the facts". Alt er så mye klarere da.

Ellers er jeg enig med dem som sier at det virker dyrt i Danmark for tiden, sammenlignet med her på berget. Og i tilleg kommer jo norsk moms på innførsel. Jeg kikker også på engelske nettsteder og der er de veldig raske til å sende oppfølging på epost hvis jeg har kikket mye på en båt. Og da er det alltid slik at "deres klient ønsker et raskt salg, og kan justere på prisen" - med oppfordring om å legge inn bud.

Jeg tror alle båtselgere som legger ut sin båt til en (for) høy pris, vet at de ligger for høyt. Min eneste forklaring på det, må være at selv om selgeren vet det er for høyt, så har vi ikke kommet lengre ennå, enn at disse selgerne fortsatt håper at det skal dukke opp en kjøper som IKKE vet det. Men da må man antagelig vente lenge.

Så som jeg har sagt tidligere, til våren skal det bli trangt i døra for de som skal ut... og der kommer vel jeg til å stå, på vei inn hadde jeg tenkt. Men det er jo lov å ombestemme seg også, bare så det er sagt. :rolleyes::saint:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 2 måneder senere...

siden sist har jeg betalt et depositum i Euro med vekslingskurs 8,2 (1 oktober). Restbetaling forfaller i mars og jeg har opprettet en Eurokonto for å kunne kjøpe valuta så snart jeg oppfattet kursen som akseptabel. Kursen var helt oppe i 8,65 nylig, men har nå krøpet ned til ca 8,45. De siste dagenes nedgang i oljeprisen har tilsynelatende ikke svekket kronen. Jeg kan så klart være optimist og tro at krona blir sterkere før mars, men egentlig tviler jeg på at kursen vil bedre seg vesentlig. Om jeg veksler nå vet jeg i hvertfall hva jeg får, og slipper risiko for ytterligere svekkelse. Hva tror ekspertene?

Framtia på AIS

Kjøper selv euro av og til og følger kursen nokså nøye og kjøpte sist euro på 8,10. Tror den skal ned mot 8 igjen, men da vil jeg nok kjøpe mer og sikre meg for en stund. Kronen har falt betydelig nå i høst og er vel på sitt svakeste på fem år noe som trolig først og fremst skyldes oljeprisen. Min erfaring er at alle markeder reagerer, overreagerer, og søker seg tilbake til sitt "riktige" nivå. Euroen har vel siste fem/seks årene svingt mellom nesten 10 kroner og var nede i rundt 7,25 så det er store utslag over noe tid!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

det spesielle nå er utsiktene for en langvarig svekket oljepris. Med tre måneders frist for å handle blir det å håpe at man kan time kjøpet best mulig. De lange prognosene hos DNB sier kurs rundt 8,5 på kort sikt og rundt 8,4 i februar. Men hva er det som evt kunne gi en ytterligere svekkelse slik man så i 2008? Da var vel oljeprisen ikke så mye lavere enn nå og finanskrisen var på sitt verste.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...