Eirik Hustad Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Har en selco 13 (usikker på hvilken type) fra 1980 med en yamaha 40 på nå. motoren er ikke min og skal selges etter dette året og jeg lurer på om jeg kanskje skulle hatt på en 60 hk yamaha 2t da jeg har fått et tilbud om en for en grei penge. eneste jeg lurer på er om det er mulig? har lest om folk som har 55 hestere på, men er mye snikksnakk om det er for mye ifølge noen men andre er veldig førnøyde. målte båten til rett under 40 knop med 40hk yamaha 3 syl. Men bruker båten mye til wakeboard og gjerne flere tuber osv. så kunne gjerne hatt mer kraft ;) Lurer også på om noen vet hva vekten på en 60hk yamaha fra 1985-86 er, da dette vil påvirke mitt valg. det er ikke powertilt på den. har ingen problemer med å ha på 40hk en, med GOD margin til vannet fra vannkanten bak. akterspeilet er allerede forsterket med både strekkfisk og hel plate utvendig og innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 over 40 knop med en slik båt er jo det rene vanvidd :-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Men noen må være dumme nok til å gjøre det, bare spør om akterspeilet vil overleve og prøver å finne ut vekta på motoren :P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 yamaha hadde vel ingen 60 hk i 1985-86, de kom vel utover 90-tallet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 http://finncdn.no/mmo/2014/8/vertical-4/21/3/507/487/23_1465298048_xl.jpg denne er fra 85 slik jeg forstår utifra annonsen. er ihvertfall samme type lokk som på den 86 40 hk'en jeg bruker nå? det gjør meg ingenting om eieren tror den er eldre enn den er da ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) 60hk 2syl kom rundt 81, så kom 3syl versjonen i 84 mener jeg. 3syl veier 102 kg u/ pt I Lillesand er det jo en viss tradisjon for overmotoriserte småbåter... dekoren vist i bildet ble bruk 84-86/87 Redigert 25.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Dette er jo en 3 syl 6 ja, ble veldig i tvil nå :P vet du om den kom med kort og lang stamme? isåfall om kortstammet er noe lettere? :P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Yamaha lagde 60 hk fram til 1983 såvidt jeg kan se, og så tok de en pause, iallefall på det amerikanske markedet. men er jo mulig den fantes i andre markeder. Men 50 og 70 hk hadde de. Redigert 25.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Hva vil dere anbefale til en selco 13? hvis jeg ikke husker feil er det vel samme blokk på både 40 og 50 hk'en til yamaha 3 syl fra rundt 1986? eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Hvordan oppfører Selcoen seg i 40 knop? Det er vel det dobbelte av hva den er beregnet på... Sitér dette innlegget Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Egentlig veldig greit, den er jo godkjent for 35 hk (eller 50) da jeg er usikker på hvilken versjon av båten jeg har. en 40 hk fra 1986 vil jo da egentlig være akkurat korrekt da motorene mister litt kraft som årene går. Båten er overaskende stabil siden jeg har montert flaps bak for å holde den stødig med en person, noe som også gjør den mer stødig i høy fart :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 gamle yamaha 50 veier vel 70-75 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eirik Hustad Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 For den yamahaen som står på nå veier 67 mener jeg, så da blir vel en 50 hk en fin oppgradering uten betydelig mye lavere vannlinje bak. takk for info og hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Yamaha lagde 60 hk fram til 1983 såvidt jeg kan se, og så tok de en pause, iallefall på det amerikanske markedet. men er jo mulig den fantes i andre markeder. Men 50 og 70 hk hadde de. nå er det vel det norske markedet vi snakker om og her fantes den definitivt fra 84. 3syl kom også med kort stamme, men lykke til med å finne en sånn - ikke ofte å se på finn =) En kompis hadde en kort 87mod på en Skibsplast 14 Vi hadde en slik 3syl 40hk på en GH14, nydelig motor. Med propell som ga 28-29 knop så dro vi opp 2 på vannski, prøvde ikke tube men det er nå lettere å dra enn vannski. Så jeg vil tippe at om du får deg en propell med mindre stigning så får du mer aks og kraft til vannsport - en propell som gir 40knop vil nok bli treg i aksen med litt last. Mener det stemmer at kort 40hk veier 67kg, 50hk er tyngre da den har kraftigere motorbrakett 80 modell Selco? Trodde Selco forsvant på 70-tallet? (overtatt av Fjord?) Redigert 25.August.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Hadde 55hk på min gamle Selco 13fot, og det gikk veldig bra det. Har noen gamle bilder av båten :-) Etter at den ble ferdig opp-pusset ble den ikke helt orginal innvendig 2voksne pluss en god del verktøy for bygging av brygge var ingen hindring Litt baktung ble den jo, men gikk rett opp i plan og oppførte seg pent i vannet mellom 35 og 40knuter. Toppfarten husker jeg ikke, men fort nok var det, og med 2 voksne og 2 barn holdt den fint i plan på rundt 20-22knop.Vannski og ring var ingen utfordring med denne motoren. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.