Jump to content

TAMD 70 E 86 modell, noe å passe på ved kjøp? God motor?


Tampeservice

Recommended Posts

Driver å titter på ny båt. I den forbindelse har jeg en "på handa" med 2 stk TAMD 70 E motorer. Disse har ca 2000 timer bak seg og går så vidt jeg hører slik de skal.

De har fått vanlig stell jevnlig. Eneste jeg la merke til var at den ene motoren svetter motorolje fra akslingen til svinghjulet, men det er vel bare en eller to simmeringer som bør byttes?

Er det kjente feil eller svakheter med disse som jeg bør sjekke før kjøp?

Link to post

Gode gammeldagse motorer på godt og vondt etter det jeg har hørt. Ryker endel, men kjent for omtrent måtte skytes for å ta livet av de.

 

Hadde sjekket tilstand på kjølere, intercooler og eksosbend om resten av motorene virker friske og ikke viser dårlige tegn som indikerer dårlig komp, gjennomslag etc.

 

La meg gjette på bakgrunn av motortypen; Princess 45 eller Storebro 40?

Ellers trodde jeg det var TAMD 71A som stort sett ble levert i -86?

Mvh. SAP

Link to post

Det første jeg også tenkte på var en P-45. Uansett... En 86' mod 70E er nok egentlig produsert som 85. Motorene er greie de men med samme problemer som andre VP fra samme tiden. Sitter disse i en P-45 blir de fort føles litt for små.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Skal være iflg selger ca 2000 timer. Båten, en P45 stod visstnok i et konkursbo i 7 år.

Alt må sef tas med en klype salt... Derfor er det greit å vite mest mulig om denne type motor. Er vant til min egen lille 42 motor og er fornøyd med den. Tenker at hvis jeg gir disse 70 motorene like godt med stell vil de vare lenge enda.

Er det greie motorer å skru på? Tenker på simmeringer bak svinghjul.

Link to post

Det var en P45 ja, hehe ;-)

 

Tenker at hvis jeg gir disse 70 motorene like godt med stell vil de vare lenge enda.

En ting er hva du gjør fremover. Et annet og viktig moment er hva som har vært gjort/ ikke gjort og bruken frem til nå.

 

Tilstanden kan være alt fra meget god til at full overhaling trengs. Du bør sjekke alt meget nøye så du vet hva du går til og får minst mulig overraskelser :-)

 

Flott og STOR båt :-)

Mvh. SAP

Link to post

Du må regne med en del velikehold på disse eldre motorer. Men er de tatt godt vare på kan de holde lenge. Husk bare på og ikke presse dem for hardt. Et greit ordtak er at en volvo som ikke lekker olje er tom for olje. lekkasjer blir du fort vant med. Jeg har en P45 men litt nyere modell med tamd 71B disse liker at jeg skifter olje og alle filter før og etter ferie. Monter motorvarmere med sirkulasjons pumpe og du blir kvitt oppstarts røyk. Motorer kommer fortere opp i normal arbeids temperatur som igjen fører til mindre slitasje . Monteringen tar deg ca 1/2 time pr motor, kosnaden pr motor ca 1200,- hvis du gjør jobben selv. Nå vet ikke jeg hvilken girkasse som sitter på denne båten, men normalt sitter twin disk 507 skifter du olje 1 gang pr sesong holder de i 20 år til. Er det noe du trenger av opplyssninger angående P45 er du hjertelig velkommen ombord til meg.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Er det greie motorer å skru på? Tenker på simmeringer bak svinghjul.

En kurrant jobb egentlig, men avhengig av tilgang og plass bak gearkasse.

Løsne klemflens og trekk tilbake akslingen. Så ut med gearkassa og deretter "clutchuset" og svinghjulet med startkransen.

Mulig du må lage deg et verktøy for å få jevnt press på simeringen når den skal presses på plass. Den har ellers lett for å stille seg på tverka.

Har du det du trenger av verktøy og utstyr gjør du jobben på en god lørdag. Greit å være to når du skal løfte ut gearkassa. Ellers kan du forberede med travers og ei jekketalje. Problemet blir gjerne å få høyde nok.

Tvi tvi og lykke til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Du må skru av reimhjul og vibrasjonsdemper,så er det en flens dette er skrudd i,som må terses av veivakselen,etter at du har skrudd ut en senterbolt. Flensen løsnes med en spesialters. Da er det bare å bytte zimmerring. Original løsning er erstattet med to zimmerringer. Tilbakemontering av flens gjøres ed å varme denne opp til ca100grader. Gjerne på en kokeplate til vannperler freser. Så skyves denne inn på akslingen.Bruk tykke skinnhansker. Skruer og gjenger har tommedimensjon.

Link to post

hørte om et stoff her forleden som man tillsetter oljen,som vistnok "smører simeringene så de blir tett…om det funker vet jeg ikke,men skulle vistnok gjøre det i følge han som jeg snakket med som er mekaniker…om du er interessert så kan jeg sjekke nærmere opp i hva stoffet heter.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...