Tampeservice Startet 25.August.2014 Del på Facebook Startet 25.August.2014 Driver å titter på ny båt. I den forbindelse har jeg en "på handa" med 2 stk TAMD 70 E motorer. Disse har ca 2000 timer bak seg og går så vidt jeg hører slik de skal. De har fått vanlig stell jevnlig. Eneste jeg la merke til var at den ene motoren svetter motorolje fra akslingen til svinghjulet, men det er vel bare en eller to simmeringer som bør byttes? Er det kjente feil eller svakheter med disse som jeg bør sjekke før kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Gode gammeldagse motorer på godt og vondt etter det jeg har hørt. Ryker endel, men kjent for omtrent måtte skytes for å ta livet av de. Hadde sjekket tilstand på kjølere, intercooler og eksosbend om resten av motorene virker friske og ikke viser dårlige tegn som indikerer dårlig komp, gjennomslag etc. La meg gjette på bakgrunn av motortypen; Princess 45 eller Storebro 40? Ellers trodde jeg det var TAMD 71A som stort sett ble levert i -86? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Det første jeg også tenkte på var en P-45. Uansett... En 86' mod 70E er nok egentlig produsert som 85. Motorene er greie de men med samme problemer som andre VP fra samme tiden. Sitter disse i en P-45 blir de fort føles litt for små. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BjornLie Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 2000 timer siden 1986 var veldig lite. Stemmer det? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Tampeservice Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Skal være iflg selger ca 2000 timer. Båten, en P45 stod visstnok i et konkursbo i 7 år. Alt må sef tas med en klype salt... Derfor er det greit å vite mest mulig om denne type motor. Er vant til min egen lille 42 motor og er fornøyd med den. Tenker at hvis jeg gir disse 70 motorene like godt med stell vil de vare lenge enda. Er det greie motorer å skru på? Tenker på simmeringer bak svinghjul. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Det var en P45 ja, hehe ;-) Tenker at hvis jeg gir disse 70 motorene like godt med stell vil de vare lenge enda. En ting er hva du gjør fremover. Et annet og viktig moment er hva som har vært gjort/ ikke gjort og bruken frem til nå. Tilstanden kan være alt fra meget god til at full overhaling trengs. Du bør sjekke alt meget nøye så du vet hva du går til og får minst mulig overraskelser :-) Flott og STOR båt :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Du må regne med en del velikehold på disse eldre motorer. Men er de tatt godt vare på kan de holde lenge. Husk bare på og ikke presse dem for hardt. Et greit ordtak er at en volvo som ikke lekker olje er tom for olje. lekkasjer blir du fort vant med. Jeg har en P45 men litt nyere modell med tamd 71B disse liker at jeg skifter olje og alle filter før og etter ferie. Monter motorvarmere med sirkulasjons pumpe og du blir kvitt oppstarts røyk. Motorer kommer fortere opp i normal arbeids temperatur som igjen fører til mindre slitasje . Monteringen tar deg ca 1/2 time pr motor, kosnaden pr motor ca 1200,- hvis du gjør jobben selv. Nå vet ikke jeg hvilken girkasse som sitter på denne båten, men normalt sitter twin disk 507 skifter du olje 1 gang pr sesong holder de i 20 år til. Er det noe du trenger av opplyssninger angående P45 er du hjertelig velkommen ombord til meg. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
REM Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Er det greie motorer å skru på? Tenker på simmeringer bak svinghjul. En kurrant jobb egentlig, men avhengig av tilgang og plass bak gearkasse. Løsne klemflens og trekk tilbake akslingen. Så ut med gearkassa og deretter "clutchuset" og svinghjulet med startkransen. Mulig du må lage deg et verktøy for å få jevnt press på simeringen når den skal presses på plass. Den har ellers lett for å stille seg på tverka. Har du det du trenger av verktøy og utstyr gjør du jobben på en god lørdag. Greit å være to når du skal løfte ut gearkassa. Ellers kan du forberede med travers og ei jekketalje. Problemet blir gjerne å få høyde nok. Tvi tvi og lykke til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tampeservice Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Det var heller reimhjulet jeg mente i forkant av motor. Jeg bare forvekslet disse navnene ;) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Du må skru av reimhjul og vibrasjonsdemper,så er det en flens dette er skrudd i,som må terses av veivakselen,etter at du har skrudd ut en senterbolt. Flensen løsnes med en spesialters. Da er det bare å bytte zimmerring. Original løsning er erstattet med to zimmerringer. Tilbakemontering av flens gjøres ed å varme denne opp til ca100grader. Gjerne på en kokeplate til vannperler freser. Så skyves denne inn på akslingen.Bruk tykke skinnhansker. Skruer og gjenger har tommedimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 I de fleste tilfeller må vel motor ut? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 hørte om et stoff her forleden som man tillsetter oljen,som vistnok "smører simeringene så de blir tett…om det funker vet jeg ikke,men skulle vistnok gjøre det i følge han som jeg snakket med som er mekaniker…om du er interessert så kan jeg sjekke nærmere opp i hva stoffet heter. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
cosmic Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Er temmelig sikker på at om dette er urørt,så er deler av zimmerringen ikke tilstede lenger. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Stoffet er sikkert QMI lekkasjestopper. Gummien utvider seg med omlag 3 prosent iflg importøren, og stopper da lekkasjer hvor slik utvidelse av pakningen er tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.