Jump to content

Kan eg plastbelegge aludekk?

ut mot havet

Recommended Posts

Rolfsnes sjark med aluminiumsdekk, dekket er ikkje sveisa men plater er skrudde til bjelkene med fuger mellom.

Det er fuga med med eit eller anna ukjendt masse, har forsøkt å rense fuger for å fuge på nytt men får det ikkje tett. Vurderer andre ting for å få det tett feks. armert plast.

Korleis vil fugemasse reagere på plasten? må eg fjerne all fugemasse?

Dekket er malt, må eg fjerne maling?

Tar i mot gode råd :smiley:bilde

Dekket er bygd med dårlege tilpastninger og platebiter i ymse storleiker kanskje det enklaste hadde vert å rive heile dekket for så å legge finer med plast på. Lukekarmane er så skeive at lukene er nermast skeivvinkla paralellogram. Lukeopningene er dessuten så små at det er vanskeleg å komme til for service på motor og kopling( 10 hk. Sabb Diesel ). Ser for meg at dersom eg legg finer så kan eg bygge ei stor luke istadenfor to små.

Redigert av ut mot havet (see edit history)

Slik du beskriver dekket, ville jeg uten tvil fjernet aluminiumen og lagt nytt dekk av vannfast finer og lagt glassfiberarmert polyester på dette. Har gjort dette på en tidligere sjark, og dette ble helt tett og fint.

Plast på aluminium har jeg dårlige erfaringer med. Vil løsne etter en viss tid.

Uten sveising vil nåværende dekk bare bli et lappverk med stadige lekasjer.

Plast er uelastisk og sitter vel heller dårlig på aluminium. Du kan sveise sammen skjøtene, men å sveise aluminium er spesialsveising. Så kan du legge et gummibelegg over. Antiskli gummi er utmerket å gå på, men ikke så bra å sitte på siden det sliter i stykker klærne (har mye erfaring med det).

Ole
S/Y Algol

Har slått fra meg ideen om å legge nytt dekk, eit heilt nytt aludekk vil verte kostbart og båten er ikkje av ein slik verdi at det vil vere lurt.

Platene som dekket er bygd av i dag er vorteplate så det er godt å gå på.

Har vert i båten i dag å tatt opp gammal fugemasse og fuga på nytt med Tech 7, vil tru at det held ei stund.

JRK: ideen din er ikkje dum, ser for meg å legge ny fugemasse i fuga og i tillegg lime ei alulist over fuga. Dette må prøvast til neste sesong. :yesnod:

På vårt lokale verft bruker de tokomponent skipsmaling. Det gir en sterk, tykk og fleksibel hinne som vil fungere som en quickfix så lenge det ikke er for mye bevegelse mellom platene. Har tettet mange ting med dette og det er sterkt som fy....

Hempadur 15570 er ett alternativ, hempatex hi-build 46410 er et annet. Har ikke brukt akkurat disse, men lignende produkter. Jeg har de i soddspann, så vanskelig å finne produktkoder :) Har fått tak i kun rester så hva de koster vet jeg ikke, men det er kanskje mulig å ta en telefon til nærmeste verft??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...