Jump to content

Reklamasjon på Buster (bulker)

ikkeibruk1231232

Recommended Posts

Hei

Lurer på om det er andre her som har egen-erfaring med reklamasjon hos Buster ?

Jeg kjøpte en Buster S ny 2011 og har siden Mai 2014 klaget på båten til forhandleren båten ble kjøpt.

Det jeg klager på er bulker i skroget mellom spantene. Bulkene er ikke kjempe store men dem er synlige hele veien og jeg mener dem er sjenerende og ikke slik båten skal vær. Det er tydlig att bulkene ikke har kommet av kontakt med land eller støt.

Vil jo tape både fart og få høyere bensin utgifter.

Når Buster/Fiskars så på bildene fikk jeg til svar att "båten fungerer som normalt". Sender så mail med oppfølgingsspørsmål og hentydet att jeg følte att båten bærte ett større verditap enn normalt nå.

Har ennå ikke fått svar noen av spørsmålene , etter flere månder samt purringer.

Har også klaget på er att sittebenken er knekt.
Den har rett å slett sviktet i aluminiumen og gitt etter- skaden er lik på begge sider av sittebenk.

Har fått svar fra Buster om att dem dekker dette - men har hverken fått ny sittebenk eller innkallelse til bytting.

Har søkt hjelp hos Forbrukerrådet i denne saken , da jeg syntes dette ble vanskelig når hele båtsesongen går og man får ingen seriøse svar.

Ønsker gjerne å komme i kontakt med andre som har hatt problemer med Buster og reklamasjon.

Selv så sitter jeg igjen med en dårlig følelse etter å ha kjøpt en båt som reklameres som ett "bekymringsfritt valg".

Denne sesongern har vært en stor bekymring pga båtens tilstand,utvikling av sviktene i aluminiumen og dårlig håndtering av saken.

Må sies att jeg har vært fornøyd med selve båten , hele tiden. Vurderte ny og større Buster i vår men ville vente å se hvordan saken utviklet seg før jeg kjøpte en til Buster.

(Valgte til slutt å kjøpe ny båt mens saken pågår, ikke Buster)

Redigert av blixern (see edit history)

Har kanskje inntrykk at av Silver og Yamarin ligger foran Buster på kvalitet i alubåter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ja det er nok mulig det - vært veldig interessant å hørt andre sin erfaringer rundt reklamasjonshåndtering da.

Har pratet med noen som har fått nye båter , pga dårlige skrog på Buster XL. Ellers har jeg hørt om Buster X med dårlige skrog , men ikke pratet med eiere.

Fellesnevner er att sakens blir forsøkt trenert av importør / fabrikk av de personens jeg har snakket med - men det kan jo fortsatt være enkelt tilfeller.

hvor stor er spant avstanden? det er vel ikke tradisjonelle spant i Busteren vel? Hva er tykkelse på platene i skroget?

om det er lang spantavstand er det ikke veldig unormalt at du får innoverbulker nei. Dette finnes på de fleste yrkesfartøy i stål og aluminium, uten at det er noe skummelt med det! Finnishmessig på en lystbåt ser det ikke bra ut!

Jeg har vært med å produsere skjærgårdsjeep i alu med tradisjonell spantoppbygging som gav et meget stivt og stumt skrog! men det koster betydelig mere å produsere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Umulig å si noe ut fra dårlig problembeskrivelse og mangel på bilder, men selv overdimensjonerte panserkryssere (i fritidsbåtsammenheng) som Anytec får disse "innoverbulene" i skroget. Om det er slikt det er snakk om?

Om man er opptatt av estetikk er vel ikke den jevne aluminiumsbåt et riktig utgangspunkt. De er vel mer en velsignelse for dem (oss) som vil ha en bruksbåt som tåler en støyt. Noe min Buster X i høyeste grad gjorde den tiden jeg hadde den.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Bruker en Buster XL med en 80 Hk Yamaha i jobbsammenheng. I fjor fikk jeg en sprekk i overgangen mellom skrog og motorbrakett, sannsynligvis forårsaket av stor skrogbelasting fra braketten med reservemotoren (Yamaha 6 Hk) som står plassert på BB side. Tok opp problemet med forhandler (Gridsvåg båt) som tilbød seg å fikse dette som en garantisak. Fabrikken forlangte imidlertid å få se skaden, så båten ble sendt til Finland der den ble reparert. De monterte samtidig en ny brakett til reservemotoren, siden denne også var ødelagt. Alt kostnadsfritt.

Braketten til reservemotoren er, etter min mening, underdimensjonert, og var i utgangspunktet kun festet med franske treskruer skrudd inn i en treplate på innsiden av skroget. Dette førte til at braketten løsnet etter kort tids bruk. Forhandler skiftet ut til gjennomgående bolter i stedet. Det var kanskje dette som gjorde at belastningen ble overført til skroget, med derpå følgende sprekkdannelse?? vet ikke hvordan braketten er festet nå.

-morten- Mener det er ca 40cm mellom vær spant - hvordan dette er bygd opp har jeg ikke anelse om.

Folk i båt: Hva mener du med dårlig problembeskrivelse? Er trolig nok disse innoverbulene du nevner det er snakk om.

Jeg kjøpte ikke båten pga estetikk , men mye av den velsignelsen du nevner - men siden jeg ikke er opplyst om att skroget endrer form iløpet av noen sesonger opplever jeg det som en feil/mangel.
Samtidig så mener jeg att sittebenken bør holde sin styrke ut garantitiden , estetikk spiller ingen rolle her heller.

Sunmar: Oki høres ut som det gikk på skinner for deg! Veldig bra.

NYTT I SAKEN I DAG : Fått telefon fra forhandler , båten skal sendes til Finland!

Absolutt interessant og positiv retning for min del.

• 1 måned senere...

bilde

Bilde av sittebenk som har gitt seg. Lik skade på begge sider , dette er bilde fra når skade ble oppdaget.

bilde

Bilde av en av ujevnhetene / bulkene i bunn platen.

Er ca 10-15 stk av denne hvor noen er grovere og noen mildere.

Enden på visa:

Båt ble ikke sendt til Finland.

Avslag på reklamasjon bortsett fra sittebenk.

Så båten skrotes , kan ikke videre selge en båt som er bulket og lager metalliske lyder i botten i sjø.

Konklusjon : Neste alu båt blir nok en Kaasbøll ! Faster er også en båt jeg skal følge med.

Sæbø :Båten er jo verdiløs etter 3 år, hvor mange av dere kunne tenkt seg til å kjøpt den for markedspris(Nypris er 69000 for kun båt,si 3år og 50% reduksjon=markedspris) ? Nå skal jeg ikke være påståelig her,men har hatt 3 stk som har vær interessert i båt men ingen har vært villig til å betale annet en "skrot" pris pga bulkene. Vis man eier en gjenstand med mye mer forventet levetid, som må selges som rep objekt mener jeg det er "skrot".

Hyggelig att dere ønsker skrotet! Men skrotet har allerede fått ny eier! Solgte båten for 10.000,- til noen som åpner gulvet å sveiser bunnplatene til spantene og lar bulker være bulker. Absolutt mye båt til den prisen for den personen? :)

Ser jeg har infomrert litt feil i først post, båten det gjeler er en Buster Scc en noe dyrere utgave av vanlig S.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...