Aksept2014 Startet 25.August.2014 Link til dette innlegget Startet 25.August.2014 Hva foretrekker folket? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Sover faktisk best i båten. Men tror ikke det bare skyldes senga. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Sover aller best i båt. Jeg tror heller ikke at det bare skyldes senga. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
ehrnst Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Senga Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Sover like godt i båten. Men alltid best å våkne opp i båten Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Båten. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Ryggen lider uansett, men å våkne i båten er nok fremdeles gjevest... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mariell Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Føler meg ikke helt vel hvis jeg har overnattet I ei seng som ikke flyter. Ryggen er stiv på morran okke som, men det går seg til iløpet av ett par minutter. Egentlig glad noe fortsatt blir stivt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Anjuma Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Ingenting er som å sovne og våkne til bølgeskvulp :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2014 Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 Så lenge ikke masta driver og pumper i vinden sover jeg som en stein i båten. Bedre enn jeg gjorde da jeg bodde i leilighet, selv med helt ny seng. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Hva hekker best? Baaten ... selvsagt .... på alle Plan..... Redigert 26.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
nomen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Definitivt båten, med nyinnkjøpt overmadrass og 220 dyner, er det ingenting å utsette på komforten. Bølgeskvulp og måkeskrik gjør det hele perfekt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sone II Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Definitivt båten, med nyinnkjøpt overmadrass og 220 dyner, er det ingenting å utsette på komforten. 220 dyner?? Snakker vi en ny maritim versjon av eventyret, Princess på erten her Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Usikker. Enig m All In, best å våkne i båten. Er båtfolk ryggsvakere en andre ?? Selger lett båten om ryggen blir bra.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Helt klart senga om båten stod på land. Hjemmesenga er klart best. På sjøen kan jeg sove hvor som helst. Best å våkne i båt, det betyr fri, morgenbad og kaffe etterpå med fin utsikt (i uthavn). Ingenting som slår det. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 På hytta.... benken i RIB'en er alt for kort til å finne noe som ligner på en sovestilling... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tobixen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Jeg foretrekker helt klart å sove i båten - til og med i gamlebåten, som ikke hadde så god komfort - men jeg tror ikke det er rasjonelle grunner bak det, jeg tror ikke nødvendigvis jeg sover bedre i båten. I tillegg har jeg en sterk preferanse om å sove over til mandagen i båten dersom vi har vært på helgetur, mens fruen har en sterk preferanse om å dra hjem og sove hjemme. Håper det ikke utvikler seg til skilsmissegrunnlag ;-) Der krangler vi i allefall først og fremst på rasjonelt grunnlag ... Det er enklere å rekke skole, barnehage og jobb med hjemmet som base Skal vi rekke å komme oss hjem innen normal leggetid må vi forlate eventuelle uthavner etc relativt tidlig på søndagen og sette kursen mot hjemmehavna, vi får ikke tilstrekkelig tid til å kose oss og slappe av i båten på søndagen Det er dumt å komme hjem etter normal leggetid; ungene bør legge seg til fastsatte tider, og det er slitsomt for oss alle når ungene sovner i bilen på vei hjem, eller til og med før vi forlater båten. Det er farlig å kjøre hjem når det er blitt sent og sjåføren er trøtt og sliten etter en strabasiøs båthelg Vi har visse morgenrutiner og morgenritualer hjemme på hverdager som stort sett fungerer bra; det blir fort mer uorganisert rot og kaos når man bryter slike innarbeidede rutiner og ritualer med å starte dagen fra båten Ovennevnte rutiner og ritualer fungerer allikevel dårlig dersom ingen har sovet nok og alle er trøtte og sure på morgenen. Det er helt normalt å være trøtt og sur en mandags morgen, det ville ikke nødvendigvis ha blitt bedre om vi hadde sovet over i båten Totalt sett innebærer det ekstra tidsbruk å dra hjem ifht å dra direkte til skole, barnehage og jobb fra båten, selv om båten ligger langt unna skole og barnehage Dersom vi sover over i båten, kan vi legge ungene til normal tid og kose oss med rødvin og god mat i stedet for å stresse med utpakk og kjøring hjem. Lettere å forlate båten i ren og ryddig stand dersom vi tar den tiden vi trenger på å forlate båten søndags kveld, vs å stresse tidlig mandags morgen. Nei, lettere å forlate båten i ren og ryddig stand dersom én tar ungene med til skole og barnehage mens en annen blir igjen i båten og tar en siste runde før avreise til jobb Redigert 26.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dykker Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 ....... som tittelen under avataren min sier! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 En annen ting, i den grad jeg kan stole på mannskapet og i den grad ungene tillater det, liker jeg å sove mens noen andre tar ansvar for å føre skuta videre, men ... Vi har så langt ingen gode sjøkøyer i båten - jeg sov ikke særlig godt da vi krysset Kattegat i skikkelig bølgete vær, glad det var en relativt kort tur. Vi har også problemer med at det blir høye smell dersom vi får bølger inn over akterspeilet - og det er jo også akkurat i akterspeilet at vi har hodeputa, så det hender at jeg våkner midt på natta dersom vi ikke har fortøyd på en slik måte at det garantert ikke blir særlige bølger bakfra. I tillegg er autopiloten installert rett under hodeputa, propell og propellaksel lager også ulyder dersom vi går for motor, og eventuell prat og bråk i cockpit kommer rett ned i akterkabinen. Jeg tenker det er mest idéelt å sove i forpiggen under slike omstendigheter, men når man sover med sengtøy så holder man seg jo helst til en og samme køye på hele turen - og vi har det nå en gang slik at vår plass er i aktersalongen, mens forpiggen enten er for barna eller for gjester. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Har fast plass i forpiggen med fruen men om jeg er alene i båten og bare skal ha en "strekk" så sover jeg på den korteste benken i salongen som krever fosterstilling. Unødvendig å si at jeg har sovet tungt der timer i strekk... Overnatter jeg alene i båten ligger jeg i stikk-køya bak på styrbord side. Den er lang og som regel trang pga mye dill. Må gjerne sloss litt med omgivelsene for å finne en stilling, men når den er funnet så er det lunt og godt. Føler jeg har mer kontroll når jeg ligger så nær kartbord, cockpit osv og har da strøm til nettbrett og mobilen til lading rett ved. Noe som får meg til å tenke at alle køyene burde ha usb strømuttak for mobil osv egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Noe ekstra deilig med å sove ombord i båt: Lett vugging, vannet som klukker mot skrogsiden. Sover som en stein. Nesten en bonus om det kommer en kort regnskur akkurat i det jeg har lagt meg, bare å glemme lesing når det i tillegg til overnevnte trommer litt i dørken når jeg ligger god, tørr og varm! Sitér dette innlegget Link to post
Strayer Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Helt klart best å sove om bord i båten! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Re strømuttak ved alle sengene - jeg jobber med saken i mine båter. I min gule 29-fotsbåt er forpiggen så liten at det kun er plass til barn der - så der har vi "stuet unna" barna. Merkelig, forpiggen på den første båten min som bare var 24 fot hadde lange nok senger! Men, det er jo forsåvidt god plassutnyttelse å ha senger med barnestørrelse når man har barn ombord. I 24-fotsbåten var det også en smart løsning hvor benkene var forlenget med et ekstra hulrom ved benkene i salongen - styrbord benk hadde et hulrom inn mot klesskapet i toalettrommet, babord benk hadde et hulrom som gikk inn i pantry (er det en slags standard på at pantry og toalett skal på babord side, og evt kartbord og radio skal inn på styrbord side ... eller hva?). For oss som er litt over gjennomsnitts lange gjorde dette hulrommet til at man kunne strekke bena godt ut, og dagtid kunne man lagre sengklærne der. Min favorittplass har stort sett vært i stikkøya - der ruller man ikke langt dersom båten skulle krenge eller gynge mye, og på 29'-båten er stikkøya faktisk akkurat bred nok til at det er plass til både meg og fruen (bare så vidt det går i dag, da vi var unge, nyforelsket og slanke trengte vi mindre plass - vi sov sammen på en seng med 60cm bredde i en liten periode) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 (redigert) Apropos stikkøye på styrbord side, evt kartbord/radio på styrbord side, kontrollpanel til det elektriske på styrbord side, pantry på babord side, toalett på babord side, klesskap på styrbord side ... forpigg på ... eh, forpigg i baugen ja ... er det noen som har ting motsatt? :-) (nå som vi har fått oss 44' og akterkabin er ting selvfølgelig litt anderledes - men fortsatt mye som henger igjen, f.eks. begge toalettene og pantry er på babord side, mens kartbord, radio, kontrollpanel til det elektriske etc er på styrbord side) Redigert 26.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Honduras Svart 26.August.2014 Link til dette innlegget Svart 26.August.2014 Overnatter jeg alene i båten ligger jeg i stikk-køya bak på styrbord side. Den er lang og som regel trang pga mye dill. To forslag, sørg for bedre lufting for å redusere vekstbarheten i sengehalmen, eller forsøk å variere kostholdet noe mer... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.