Sjøbliss Startet 26.August.2014 Del på Facebook Startet 26.August.2014 Titter på to Schaefer 290, begge med samme motor og årsmodell. 4,2l mercruiser 320 hester men en hvit og en sort. De var også forskjellige å se på, den sorte noe lenger. Har hørt at det er en forskjell på disse og at hvit er best? Den hvite gjør 32 knop og den sorte 35. Dette syns jeg er rart da båten er helt lik. Må sjekke med eierene men den med den hvite motoren har fått på et bravo 3x drev, virker som om dette er gjort i etterkant men dette må jeg verifisere. Kan det være noe med gir/utveksling e.l.? Kan noen si noe om hva som er fordelen med hvit vs sort samt om hvorfor den hvite gjør dårligere maks fart. Noen som vet hva Schaeferene ble levert med originalt? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Teerex Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 (redigert) De skal jo gjøre samme fart forutsatt samme utveksling i drev og samme propellstigning/type, samt lik vekt osv. Men den raskeste kan jo være chippet/omprogrammert for mere effekt. Bravo 3 X er jo det vanligste drevet å bruke på disse motorene, evt. helst Bravo 3 XR som er en forsterket utgave (standard på QSD 350). Hvit motor (QSD) kom vel i 2006 og har common rail diesel injection, så altså en nyere og potensiellt bedre teknologi totalt sett vedr. forbruk, støy osv. Men antagelig også dyrere å reparere hvis noe skulle skje, så om forskjellen er positiv totalt sett kan jo diskuteres. Finnes som 270, 320 og 350 hk. Sort motor med elektronisk styrt dieselpumpe (D-tronic/ES) kom i 1998 som 250 hk. 300 hk versjon kom i 2002 og 270/320 hk et par år etter. Redigert 26.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøbliss Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Tror ikke den er chippet men skal sjekke. Utveksling/gir eller propell kan det være noe? Båtene er dønn like. 2007 modeller. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Teerex Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 (redigert) Det ligger jo en med Yanmar 315 hk på finn som gjør 35 knop. Så da er nok 32 knop noe lavt. Pussig at den som gjør 32 knop ligger ute med to annonser (tilsynelatende men det er jo forskjellig reg.nr og andre bilder da). Svart motor i den ene og hvit motor i den andre. Samme hovedbilde i de to nederste annonser. Muligens har den med svart motor stjålet bilder fra annonsen til den med hvit motor :-) http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=schaefer Det er ingen bilder av motor på den som gjør 35 knop så det er jo vanskelig å si hva den har. Bravo 3X har vært standard på disse motorene siden årtusenskiftet eller før det, men de hvite burde jo ha XR drev men det er vel litt variabelt. Redigert 26.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøbliss Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 (redigert) Skjønner. Har merket meg det samme med bildene. Tenker at jeg skal ta en sjekk ... problemet er at det er den på Nøtterøy jeg har mest lyst på (hvit motor og indikert 32 knop, manglende og kopierte bilder i annonsen). Jeg har sett på båten selv, motor og interiør ser bra ut. Rent og pent overalt men eier siste to år er litt ukyndig. Alt arbeid satt vekk. Får ta en prat med han og ta båten en runde på fjorden tenker jeg. Noe å være obs på med denne motoren? Ganske trygg motor mhp drift og kostnader? Har sett den i mange men har vel håpet på å ende opp med Volvo d-serie motor ... Volvo høres så trygt ut :P men er nok ikke slik i praksis alltid. Tusen takk for gode svar! Redigert 26.August.2014 av sbarmen (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Teerex Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ut i fra båtstørrelsen så er 32 knop ganske relevant med slik motorisering. De to med oppgitt 35 knop kan jo være vanlig trykklog/knopmåler og ikke GPS fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøbliss Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Fikk den i Drammen opp i 32knop på GPS med kalesjen delvis oppe og da var det mer å få til ved å presse den litt. Ganske lett båt i forhold til størrelsen :) Ingenting å bekymre seg for med mercruiser? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Ja det var GPS fart (på plotter) forresten. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Teerex Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Såpass nye mercruiser er vel greie nok. Dette er jo italienske VM Motori motorer i utgangspunktet, som har produsert disse i ulike utgaver siden 80-tallet for BMW marine og Mercruiser, og seg selv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøbliss Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Supert :) takk Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Teerex Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 (redigert) Men pass på at du ikke kjøper denne ;-) http://www.havna.com/wip4/ny-baat-med-skader-og-mangler-ved-levering/d.epl?id=239286 Her kan du laste ned en test av båten helt gratis http://netthandel.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTE0NTI2OA De fikk over 35 knop med 320 hk. Redigert 28.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guzzi Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Jeg lurer på om ikke den sorte motoren har sin opprinnelse i italienske VM, mens den hvite er fra amerikanske Cummins. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 (redigert) Det finnes forøvrig 7 forskjellige utvekslinger for Bravo III drev fra 1.36:1 til 2.43:1 så små forskjeller i toppfart kan og bunne i dette. Redigert 31.August.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Kire Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Har hatt den hvite selv og hadde selvfølgelig valgt den. Nyere mer moderne og ser freshere ut Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Mener motorene ble hvite under samarbeidet med Cummins. De kalte seg da Cummins Mercruiser Diesel (CMD) 4.2 og nedover var VM/ Mercruiser. Nå heter de vel bare Mercury Diesel og 4.2 er den største. 2 og 3 literene er vel i dag fra VW etter at VW marine kastet inn håndklet. 5.9 og opp er og var Cummins. I dag er merkene skilt, men de samarbeider fortsatt med fremdriftsystemer. Mercury har de mindre, hurtigående motorene (4.2 og ned), og Cummins har de større, saktegående motorene (5.9 og opp). Litt info her: http://investor.cummins.com/phoenix.zhtml?c=112916&p=RssLanding&cat=news&id=1635486 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Motorene ble hvite samtidig med at de fikk common rail innsprøytning (QSD) i 2006 men om de fikk common rail kun pga. samarbeidet med Cummins vet jeg ikke. Disse motorene har jo ingenting med Cummins å gjøre teknisk sett, sånn i utgangspunktet iallefall. Tror nok heller det var fordi VM da hadde ferdigutviklet sin egen MR motorserie http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html I noen markeder selger Mercury/Mercruiser både VM 4,2 R6 og VW 4,2 V8 diesel men i andre markeder kun den ene utgaven. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Jeg har hørt at samarbeidet med cummins går på at mercruiser bruker cummins sitt distribusjonsnettverk rundt i verden. That`s it. Motorene er jo bare hvitmalte VM Marinemotorer. VM Selger disse selv, men bare i italia. Der er de vel grå, og ikke klistret på noen andre merker enn VM Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 (redigert) VM sine egne gråmalte har vært solgt i flere land. Bl.a var det svensk importør for noen år siden, ja det er det visst fortsatt. http://www.swedmotor.se/index.php/motorer/marin/vm-motori Redigert 31.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjøbliss Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Ikke lett å bli klok på! Vi har samtidig blitt små forelsket i en Nidelv 300 sport .... Isj .... Blir fort dyrt dette. Da er det plutselig VP for alle penga! Tusen takk for gode svar! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.