Jump to content

Hei, ny på forumet og har spørsmål om Bayliner Ciera


Taremakken

Recommended Posts

Hei

 

Som sagt, ny på forumet.

Har i ett par år hatt en 18 daycruiser med utenbords.

Lurer på å oppgradere til liten cabincruiser.

Har sett på Bayliner Ciera 2355 og 2455.

Synes dette er fine båter og passe størrelse til dagsturer eller kanskje en overnattingstur i ny og ne og prisene er mye lavere enn jeg hadde trodd.

Bensinmotorer er helt ok for min del siden jeg ikke drar på langturer uansett.

Er det noe spesielt negativt om disse båtene? (bortsett fra bensinforbruk)

Hva bør en se etter på 15 år gamle båter.

 

Eller kanskje det er andre båter i samme kategori/prisklasse som heller er å anbefale.

Er åpen for forslag og alle svar mottas med takk.

 

Link to post

Hei og velkommen. Her kommer du til å få ett mangfold av svar, meninger og synspunkter.

Bayliner er Brunswick-konsernet lavest rangerte båt. Kan sammenligne med Skoda i VW-konsernet. Det betyr ikke at du får dårlig båt, du får en båt med litt mindre luksuriøst utstyr. Jeg vil påstå at ser man på de andre båtene Brunswick har, Maxum (mellom sjiktet), Searay (toppsjiktet) (rangert av Brunswick slik selv) er Bayliner antakelig den som gir deg mest båt for summen du betaler. Motorer er jo de samme uansett båtmerke, amerikanske båter går bra i sjøen, husk at i USA er det åpen kyst rett ut. Det negative er at de er litt slik plastic/fantastic preget. De skinnende delene falmer fort, settene går opp i sømmene etc. Nå skjer dette på engelske og nordiske båter med, men kanskje ikke like fort. I USA er båtene billige (som biler) og følger litt samme bruksmønster. De kasseres mange, mange år før vi tenker på det samme her i Norge.

 

15 år båter i saltvann merker tidens tann med tæring og fuktighet. dette gir seg utslag i det elektriske ombord og seter/interiør. Du må regne at delegaloppen har startet, vil alltid være noe som må byttes, men det er normalt for alle 15 år gamle båter. Unntaket er der hvor eiere har byttet fortløpende og kan dokumentere så.

 

Lykke til, er en fin innstegsbåt til større fot mener jeg, selv om det skal bli spennende å se hva du får av kommentarer

Link to post

Vi har selv Bayliner (2855), og har hatt det i veldig mange år. Støtter det Jori skriver om merket, men jeg mener at med godt stell holder disse båtene seg akkurat like godt som de som er klabbet sammen hvor som helst ellers i verden. Inkludert Norge. Men luksusfølelsen finner du ikke som i premium merkene. Bruksvennligheten finner du derimot i mengder.

 

Gå heller for en 2455 enn en 2355. Ganske stor forskjell på disse. Og kjøp den fineste av de du finner. Og den med mest utstyr. Utstyr koster mye å ettermontere nytt. (vinsjer, plotter, vhf, tv, evnt thruster osv.)

Link to post

Amerikanske biler er ett kapittel for seg selv ja. Men om ikke Bayliner er like luksuriøs som de andre Brunswickbåtene er det helt ok.

Har ikke noe luksus i min daycruiser uansett så jeg er ikke godt vant fra før.

Men prisene opp til Maxum og Searay var mildt sagt overaskende. Blir båtgleden dobbelt så bra når båt i samme størrelse er dobbelt så dyr?

Kikket for gøy på pris i USA, der ligger de på en tredjedel av prisen hjemme. Men hvordan er det å hente hjem en fra USA? Må den være CE-merket?

Link to post

Hvis du søker på forumet finner du mye om å hente hjem båter. Men enkelt svart, ja båten må være CE-merket eller bli så i Norge før den kan brukes. Videre er utslippskravene så høye og vanskelige at kun motorer av nyere datoer 2008 og oppover møter de kravene. Dette må også dokumenteres av de som produserer motorene. US har 110V, så det vil påvirke alt med som har landstrøm i båten. Mao. skal du importere, se på EU-markedet, da er det bare frakt og MVA som kommer i tillegg til den prisen du betaler. Du vil da finne ut at prisene i Norge er nå konkurransedyktig med resten av EU.

 

Du får mye båt for pengene kjøper du Bayliner. Du får mye bil for pengene kjøper du Skoda. Image er en annen sak, er nok mest det som Bayliner sliter med her hjemme. Dårlig image bygger fordommer dessverre, og fordommer går det mange år før endres. Viktigste er at du selv blir lykkelig og føler du har gjort ett riktig valg, i forhold til hva du legger til grunn for å kjøpe båt.

 

Men gjør som de sier over her, kjøp en med mye utstyr. Utstyr er dyrt nytt, tar mye tid å montere, brukt får man nesten ikke noe igjen før det. Med utstyr tenker vi på ting som GPS, anker elektrisk (baug, akter) (Radar f.eks), trimplan, truster baug, TV vil du ha det, etc etc. Mye av dette vil mangle på US importbåter, og det merkes fort på lommeboken.

 

Lykke til

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...