Jump to content

Volvo MD5A - vil ikke starte etter vinteren

Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg lager en egen tråd på motoren i prosjektbåten.

Vinterens strabaser i prosjektbåten ser ut til å ha satt sine spor på motoren. Volvoen vil ikke starte.

Den får strøm, diesel (tror jeg), luft.

- Diesel: har luftet mange ganger - også rett på dysen. Der kommer godt med diesel.

Den snurrer villig rundt på startmotoren men ikke antydning til tenning.

Jeg kan tørne den ganske lett rundt for hånd - møter ikke noen "kompresjonsterskel" å snakke om.

Jeg var kanskje litt hardhendt med den innimellom når jeg hadde motoren ute på dørken i salongen:

bilde

Ble litt snuing og rulling for å komme til der jeg ville.

Blir gjerne sånn :giggle:

Nå er den på plass der den skal være:

bilde

- men den vil som sagt ikke starte, og jeg har lyst til å flytte båten fra Askøy og inn i Nordåsvannet.

I prosjekttråden skriver jeg om gode råd som internettet har skjenket meg - bl.a at det kan være en av ventilene som ikke beveger seg. I den anledning åpnet jeg det som ser ut som et inspeksjonshull i topplokket, men dette gav ikke nok informasjon pga lite innsyn:

bilde

Demonterte derfor topplokket (ventildeksel?) og ser at begge ventilene er bevegelige og ser oljet og fin ut.

Vet ikke hvor mye en ventil skal bevege seg, men her ser dere den nærmeste ventilen oppe:

bilde

- og på bildet under er den nede. De beveger seg like mye begge to nå jeg snurrer på svinghjulet. Ser det riktig ut?

bilde

Skal jeg like godt konstatere at ventilene ikke er feilkilden og ta en ny runde på diesellufting? Synes bare det er så rart at jeg ikke får så mye som et enkelt lite startslag....

En dieselmotor strter jo om kompresjon er tilstede. Det er jo oppvarmingen av lufta i forbindelse med kompresjonen som antenner dieselen...

Hva er årsaken til manglende kompresjon? Kan ventiløfteren stå slik at ventilen ikke lukker skikkelig? Som Mulligan skriver , har du ventilklaring når begge ventilene er stengt? Har den røffe behandlingen gjort at noe er sprukket, slik at det er lekkasje fra sylinderen? Toppakning? Om du får tilbake kompresjonen starter den sikkert, så finn ut hvor det lekker.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 6 måneder senere...

Løfter denne igjen.

Motoren står høyt på prioriteringslisten nå, og jeg hadde med meg en kamerat ut i prosjektbåten i kveld. Vi er enige om at kompresjonen synes å være problemet fordi der er en knapt merkbar kompresjonsterskel.På en gammel Sabb jeg hadde i oldtiden så var kompresjonen slik at jeg ikke kom forbi - det var bare bom stopp. Nå kjenner vi kun en forsiktig antydning til terskel.

Når jeg fjerner toppdekselet så ser jeg at ventilene beveger seg fint opp og ned, og der er korrekt klaring. Det kommer olje opp og smører ventilene når jeg kinner motoren.

Vi har kommet frem til følgende fremdriftsplan, og prøver det enkle først:

1) demontere dysen og sprøyte litt olje rett inn i sylinderen. Noen som vet hvordan jeg får dysen av?

Jeg har

a) skrudd brennstoffrøret av,

b) deretter løst av to muttere som holder en masse shims? på plass.

c) Ser ingen ting som holder dysen på plass nå, men får den ikke ut, og det ser ikke ut til at den kan skrus ut heller. Noen som kjenner teknikken?

Når dysetrikset er gjort prøve oppstart.

Hvis den ikke starter prøve med litt startgass

2) hvis den ikke starter da/ har kompresjon - så tenker vi primært at det kan være hull i topp-pakningen eller at ventilsetene er rustet og blitt utette pga 18 mnd uten drift. I begge tilfeller må topplokket av for å sjekke ut dette, og ny toppakning må på.

Etter dette: ny runde med forsøk på oppstart

3) Hvis ikke det er noe av dette som forårsaker kompresjonssvikt - så tenker vi stempelringer eller sprekk i topp.

MEN: er der noe latterlig enkelt vi har oversett her?

Ønsker innspill på om der kan være noe som forårsaker dårlig kompresjon og som vi ikke har tenkt på?

hvis den ikke starter da/ har kompresjon - så tenker vi primært at det kan være hull i topp-pakningen eller at ventilsetene er rustet og blitt utette pga 18 mnd uten drift. I begge tilfeller må topplokket av for å sjekke ut dette, og ny toppakning må på.

Slik som du beskriver dette, med "kjenner såvidt kompresjonsterskel" so er hull i toppakningen ikkje stort nok hull til å passe til beskrivelsen. Eg trur at ein utett ventil er heller ikkje stort nok hull.

Her kom aldri noka godt svar på om du har ventilklaring. Det finn du ut hvis du tørner motoren til ventilen er stengt, eller oppe, som det heiter tidligare i denne tråden. Kjenn på vippen oppå ventilen, om den er fast, eller kan bevegast bittegrann med letthet. Det er denne lille bevegelsen som kalles ventilklaringog der må vera litt på kvar ventil.

Sjekket at ikke stoppmekanismen har hengt seg opps?

Sjekket. Har demontere denne i øyeblikket.

Dekompresjonsventil som ikke er lukket? Har motoren en hendel for å slippe ut kompresjon når du skal sveive den igang?

Får ikke noe mer kompresjon når toppdekselet (der dekompresjonshendelen sitter) er demontert. Har forresten elektrisk start!

Slik som du beskriver dette, med "kjenner såvidt kompresjonsterskel" so er hull i toppakningen ikkje stort nok hull til å passe til beskrivelsen. Eg trur at ein utett ventil er heller ikkje stort nok hull.

Her kom aldri noka godt svar på om du har ventilklaring. Det finn du ut hvis du tørner motoren til ventilen er stengt, eller oppe, som det heiter tidligare i denne tråden. Kjenn på vippen oppå ventilen, om den er fast, eller kan bevegast bittegrann med letthet. Det er denne lille bevegelsen som kalles ventilklaringog der må vera litt på kvar ventil.

Takk for veldig konkrete svar her Magne.

Kompisen min målte 0,30 mm på innsug og 0,35 mm på eksosventil, noe som er i samsvar med instruksjonsboken. Er det dette som er ventilklaring?

Har du tips til hvordan få ut dysen? Skal legge ut bilde senere i dag.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Kjør trykkluft inn på sylinderen med stengte ventiler og finn ut hvor lufta lekker ut.

Demonter vippestellet eller hekte av støtstengene, da vil ventilene være stengt uansett stempelposisjon.

Ta ut innsprøytningsventilen og lage deg et adapter så du får anslutte trykkluft.

Lekker det ut eksosen kan det kanskje tenkes at der er kommet inn sjøvann fra eksosslangen og at det har rustet i løpet av vinteren. I så fall må toppen demonteres for å vurdere reparasjonsbehovet.

Lekker det ut eksosen kan det kanskje tenkes at der er kommet inn sjøvann fra eksosslangen og at det har rustet i løpet av vinteren. I så fall må toppen demonteres for å vurdere reparasjonsbehovet.

Det er vel en av de tingene jeg er redd for ja.

Her er bilde av dysen og "shimsene" som holder den på plass. Mutrene er skrudd av. Beklager at det er uklart. Hvordan får jeg dysen ut?

bilde

Annet bilde - ovenfra:

bilde

Fra siden:

bilde

Om du ikke har denne, så last ned og skriv ut:

http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf

Jeg har samme motor og har også dårlig kompresjon.

Greier å dra rundt motor får hånd selv om dekompresjonshendelen er nede.

Skal jeg starte motor på vinteren så kjører jeg den 10-20 sec på starteren med dekompresjonshendel oppe.

Ned med dekompresjonshendel, full gass, ut med kaldstarthendelen og så kinner jeg til det kommer litt eksos. Da drar jeg gradvis av gasspådraget til litt mere enn tomgang.

Da våkner den til liv etterhvert.

Absolutt verdt å ta med seg Eureka, takk for at du passer på!

Traff to mekanikere hos Bjordal og Madsen idag, helt klart at jeg ikke skal ha av dysen men bruke luft innsug til å sprøyte inn olje + varme. De var ikke ukjent med dårlig kompresjon på denne motoren når den har stått litt!

HURRRRRAAAA!!!!

Fire små skvetter med olje inn i luftinntaket til motoren og 15 sekunder kinning var alt som skulle til! Vi fikk ikke bruk for hverken gassblåseren eller startgassen for den startet ganske lett på bare oljeskvettene.

:fireworks2::fireworks3::fireworks1:

Nå har jeg motor som starter og går. Riktignok kom der ikke kjølevann, men det ser jeg på som en bagatell å rette opp i.

Takk for alle gode råd, ikke minst til TMe, som hadde helt rett, og til mekanikerne på B & M, som sa at dette var en kjent problemstilling med MD5:

Du får prøve med litt olje inn i sylinderen slik som man gjør på Sabb-diesel

Luftfilteret vender ned så oljen må i motbakke opp til åpen innsugsventil.

Tynn plastslange på oljekanne av pumpetypen burde fungere.

Varmluft i innsuget hjelper også om kompresjonen er dårlig.

Då håper jeg å kunne avslutte denn tråden og går videre i prosjekttråden.

Fortsetter å bruke denne tråden til motorrelaterte spørsmål.

Tok en første test-tur idag, motoren puster og går, og den kjøler som den skal.

Har montert sjøvannsfilter, noe høyere enn motoren og over vannlinjen. Filteret heter Thor, og fylles på fra bunnen - og da opplever jeg at vannstanden inne i filteret synker litegrann mens jeg kjører, og fylles ikke opp igjen.

Hva kan dette komme av? Lokket er helt lufttett, oringen/tetninsringen under lokket er smurt med grease.

Spørsmål 2:

Det kommer olje ut med eksosen, eksosen er blå på farge. Er det rester av oljen jeg puttet innpå (3-4 små sprut fra oljekanne) - hvis det er dette så bør det vel på et tidspunkt gi seg. Hvis ikke - hva skyldes dette? Forslag er utette stempelringer eller utetthet i ventilsete.

Spørsmål 3: oljetrykkmåleren er skrudd inn i sylinderblokken, her lekker det en fin oljestrime ut. Der er ingen pakning på denne. Vil det hjelpe å skifte oljetrykksmåler?

Forøvrig har dagen vært helt grei ;-)

På min md5b kom det også litt olje ut ved oljetrykksgiveren. Jeg byttet denne og det ble helt tett. Etter det har ikke motoren min svettet en dråpe olje.

Jeg ville prøvd å kjørt en god runde og sett om blårøyken forsvant.

Takk Njal,

Da blir det ny oljetrykksgiver - koster bare en trehundrelapp. Er dette en enkel skru ut - skru inn operasjon slik det kan se ut til? Kanskje best å gjøre det når motoren/ blokken er varm?

Har montert sjøvannsfilter, noe høyere enn motoren og over vannlinjen. Filteret heter Thor, og fylles på fra bunnen - og da opplever jeg at vannstanden inne i filteret synker litegrann mens jeg kjører, og fylles ikke opp igjen.

I hvilken høyde skal et sjøvannfilter monteres?

Er det smart å senke det til under vannlinjen - fordi det ikke da vil tappes vann ut automatisk når motoren slås av?

Du trenger da ikke ny oljetrykksgiver hvis den virker! Skru den ut, påfør litt gjengetetning ppå rengjorte gjenger og skru på plass igjen.

Sjøvannsfilteret bør stå godt over vanlinjen. Om det tømmes når motoren står lekker det luft inn et sted.

Hvis blårøyken ikke gir seg må det kanskje en liten overhaling til. Men prøve å kjøre den litt først, det kan være at stempelringene bare har satt seg litt i løpet av vinteren. Den dårlige kompresjonen tyder jo også på det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...