Festina_Lente Startet 27.August.2014 Link til dette innlegget Startet 27.August.2014 Jeg lager en egen tråd på motoren i prosjektbåten. Vinterens strabaser i prosjektbåten ser ut til å ha satt sine spor på motoren. Volvoen vil ikke starte. Den får strøm, diesel (tror jeg), luft. - Diesel: har luftet mange ganger - også rett på dysen. Der kommer godt med diesel. Den snurrer villig rundt på startmotoren men ikke antydning til tenning. Jeg kan tørne den ganske lett rundt for hånd - møter ikke noen "kompresjonsterskel" å snakke om. Jeg var kanskje litt hardhendt med den innimellom når jeg hadde motoren ute på dørken i salongen: Ble litt snuing og rulling for å komme til der jeg ville. Blir gjerne sånn Nå er den på plass der den skal være: - men den vil som sagt ikke starte, og jeg har lyst til å flytte båten fra Askøy og inn i Nordåsvannet. I prosjekttråden skriver jeg om gode råd som internettet har skjenket meg - bl.a at det kan være en av ventilene som ikke beveger seg. I den anledning åpnet jeg det som ser ut som et inspeksjonshull i topplokket, men dette gav ikke nok informasjon pga lite innsyn: Demonterte derfor topplokket (ventildeksel?) og ser at begge ventilene er bevegelige og ser oljet og fin ut. Vet ikke hvor mye en ventil skal bevege seg, men her ser dere den nærmeste ventilen oppe: - og på bildet under er den nede. De beveger seg like mye begge to nå jeg snurrer på svinghjulet. Ser det riktig ut? Skal jeg like godt konstatere at ventilene ikke er feilkilden og ta en ny runde på diesellufting? Synes bare det er så rart at jeg ikke får så mye som et enkelt lite startslag.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 kan du ikke bogsere igang den ?! har du lest denne....står litt om en lufteskruv på høytrykkpumpen http://www.maringuiden.se/forum/topic/64721-md5-startar-inte-efter-br%C3%A4nslefilterbyte/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 møter ikke noen "kompresjonsterskel" å snakke om. Altså lekker det en plass. Har du ventilklaring når ventilene er stengt? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) Du får prøve med litt olje inn i sylinderen slik som man gjør på Sabb-diesel Luftfilteret vender ned så oljen må i motbakke opp til åpen innsugsventil. Tynn plastslange på oljekanne av pumpetypen burde fungere. Varmluft i innsuget hjelper også om kompresjonen er dårlig. Redigert 27.August.2014 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 både i innsuget og att hele motorn er varm hjelper også...........inn med en sånn der kupevifte i motorrommet og løft dekompressjonen så att det er bra fart på svinghjulet innen man slår på kompr....så bruker de komme Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina Lente IV Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 En dieselmotor strter jo om kompresjon er tilstede. Det er jo oppvarmingen av lufta i forbindelse med kompresjonen som antenner dieselen... Hva er årsaken til manglende kompresjon? Kan ventiløfteren stå slik at ventilen ikke lukker skikkelig? Som Mulligan skriver , har du ventilklaring når begge ventilene er stengt? Har den røffe behandlingen gjort at noe er sprukket, slik at det er lekkasje fra sylinderen? Toppakning? Om du får tilbake kompresjonen starter den sikkert, så finn ut hvor det lekker. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 (redigert) hvordan ser det ut i ventildekseln........kan det ha skjedd noe der, som gjør att du hele tiden har dekompressjon. til tross att hantaket er nede? da ventildekseln er av testede du da att dra runt svinghjulet for hand ?? ingen kompressjon ? Redigert 27.August.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kjellpell Svart 27.August.2014 Link til dette innlegget Svart 27.August.2014 Kanskje du kan se om det kommer mye røyk/damp opp av hullet til peilepinnen når d kjører på startmotoren? Kan i så fall indikere dårlige stempelringer. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 12.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Løfter denne igjen. Motoren står høyt på prioriteringslisten nå, og jeg hadde med meg en kamerat ut i prosjektbåten i kveld. Vi er enige om at kompresjonen synes å være problemet fordi der er en knapt merkbar kompresjonsterskel.På en gammel Sabb jeg hadde i oldtiden så var kompresjonen slik at jeg ikke kom forbi - det var bare bom stopp. Nå kjenner vi kun en forsiktig antydning til terskel. Når jeg fjerner toppdekselet så ser jeg at ventilene beveger seg fint opp og ned, og der er korrekt klaring. Det kommer olje opp og smører ventilene når jeg kinner motoren. Vi har kommet frem til følgende fremdriftsplan, og prøver det enkle først: 1) demontere dysen og sprøyte litt olje rett inn i sylinderen. Noen som vet hvordan jeg får dysen av? Jeg har a) skrudd brennstoffrøret av, b) deretter løst av to muttere som holder en masse shims? på plass. c) Ser ingen ting som holder dysen på plass nå, men får den ikke ut, og det ser ikke ut til at den kan skrus ut heller. Noen som kjenner teknikken? Når dysetrikset er gjort prøve oppstart. Hvis den ikke starter prøve med litt startgass 2) hvis den ikke starter da/ har kompresjon - så tenker vi primært at det kan være hull i topp-pakningen eller at ventilsetene er rustet og blitt utette pga 18 mnd uten drift. I begge tilfeller må topplokket av for å sjekke ut dette, og ny toppakning må på. Etter dette: ny runde med forsøk på oppstart 3) Hvis ikke det er noe av dette som forårsaker kompresjonssvikt - så tenker vi stempelringer eller sprekk i topp. MEN: er der noe latterlig enkelt vi har oversett her? Ønsker innspill på om der kan være noe som forårsaker dårlig kompresjon og som vi ikke har tenkt på? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Sjekket at ikke stoppmekanismen har hengt seg opp? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Dekompresjonsventil som ikke er lukket? Har motoren en hendel for å slippe ut kompresjon når du skal sveive den igang? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 hvis den ikke starter da/ har kompresjon - så tenker vi primært at det kan være hull i topp-pakningen eller at ventilsetene er rustet og blitt utette pga 18 mnd uten drift. I begge tilfeller må topplokket av for å sjekke ut dette, og ny toppakning må på. Slik som du beskriver dette, med "kjenner såvidt kompresjonsterskel" so er hull i toppakningen ikkje stort nok hull til å passe til beskrivelsen. Eg trur at ein utett ventil er heller ikkje stort nok hull. Her kom aldri noka godt svar på om du har ventilklaring. Det finn du ut hvis du tørner motoren til ventilen er stengt, eller oppe, som det heiter tidligare i denne tråden. Kjenn på vippen oppå ventilen, om den er fast, eller kan bevegast bittegrann med letthet. Det er denne lille bevegelsen som kalles ventilklaringog der må vera litt på kvar ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Sjekket at ikke stoppmekanismen har hengt seg opps? Sjekket. Har demontere denne i øyeblikket. Dekompresjonsventil som ikke er lukket? Har motoren en hendel for å slippe ut kompresjon når du skal sveive den igang?Får ikke noe mer kompresjon når toppdekselet (der dekompresjonshendelen sitter) er demontert. Har forresten elektrisk start! Slik som du beskriver dette, med "kjenner såvidt kompresjonsterskel" so er hull i toppakningen ikkje stort nok hull til å passe til beskrivelsen. Eg trur at ein utett ventil er heller ikkje stort nok hull. Her kom aldri noka godt svar på om du har ventilklaring. Det finn du ut hvis du tørner motoren til ventilen er stengt, eller oppe, som det heiter tidligare i denne tråden. Kjenn på vippen oppå ventilen, om den er fast, eller kan bevegast bittegrann med letthet. Det er denne lille bevegelsen som kalles ventilklaringog der må vera litt på kvar ventil. Takk for veldig konkrete svar her Magne. Kompisen min målte 0,30 mm på innsug og 0,35 mm på eksosventil, noe som er i samsvar med instruksjonsboken. Er det dette som er ventilklaring? Har du tips til hvordan få ut dysen? Skal legge ut bilde senere i dag. Redigert 13.Mars.2015 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Kjør trykkluft inn på sylinderen med stengte ventiler og finn ut hvor lufta lekker ut. Demonter vippestellet eller hekte av støtstengene, da vil ventilene være stengt uansett stempelposisjon. Ta ut innsprøytningsventilen og lage deg et adapter så du får anslutte trykkluft. Lekker det ut eksosen kan det kanskje tenkes at der er kommet inn sjøvann fra eksosslangen og at det har rustet i løpet av vinteren. I så fall må toppen demonteres for å vurdere reparasjonsbehovet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Lekker det ut eksosen kan det kanskje tenkes at der er kommet inn sjøvann fra eksosslangen og at det har rustet i løpet av vinteren. I så fall må toppen demonteres for å vurdere reparasjonsbehovet. Det er vel en av de tingene jeg er redd for ja. Her er bilde av dysen og "shimsene" som holder den på plass. Mutrene er skrudd av. Beklager at det er uklart. Hvordan får jeg dysen ut? Annet bilde - ovenfra: Fra siden: Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Om du ikke har denne, så last ned og skriv ut: http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf Jeg har samme motor og har også dårlig kompresjon. Greier å dra rundt motor får hånd selv om dekompresjonshendelen er nede. Skal jeg starte motor på vinteren så kjører jeg den 10-20 sec på starteren med dekompresjonshendel oppe. Ned med dekompresjonshendel, full gass, ut med kaldstarthendelen og så kinner jeg til det kommer litt eksos. Da drar jeg gradvis av gasspådraget til litt mere enn tomgang. Da våkner den til liv etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Noen nevnte at man må stenge sjøvannsinntaket når man kinner med åpne dekomopresjonshendler i min tråd... Er det verdt å nevne her? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Absolutt verdt å ta med seg Eureka, takk for at du passer på! Traff to mekanikere hos Bjordal og Madsen idag, helt klart at jeg ikke skal ha av dysen men bruke luft innsug til å sprøyte inn olje + varme. De var ikke ukjent med dårlig kompresjon på denne motoren når den har stått litt! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 HURRRRRAAAA!!!! Fire små skvetter med olje inn i luftinntaket til motoren og 15 sekunder kinning var alt som skulle til! Vi fikk ikke bruk for hverken gassblåseren eller startgassen for den startet ganske lett på bare oljeskvettene. Nå har jeg motor som starter og går. Riktignok kom der ikke kjølevann, men det ser jeg på som en bagatell å rette opp i. Takk for alle gode råd, ikke minst til TMe, som hadde helt rett, og til mekanikerne på B & M, som sa at dette var en kjent problemstilling med MD5: Du får prøve med litt olje inn i sylinderen slik som man gjør på Sabb-diesel Luftfilteret vender ned så oljen må i motbakke opp til åpen innsugsventil. Tynn plastslange på oljekanne av pumpetypen burde fungere. Varmluft i innsuget hjelper også om kompresjonen er dårlig. Då håper jeg å kunne avslutte denn tråden og går videre i prosjekttråden. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Fortsetter å bruke denne tråden til motorrelaterte spørsmål. Tok en første test-tur idag, motoren puster og går, og den kjøler som den skal. Har montert sjøvannsfilter, noe høyere enn motoren og over vannlinjen. Filteret heter Thor, og fylles på fra bunnen - og da opplever jeg at vannstanden inne i filteret synker litegrann mens jeg kjører, og fylles ikke opp igjen. Hva kan dette komme av? Lokket er helt lufttett, oringen/tetninsringen under lokket er smurt med grease. Spørsmål 2: Det kommer olje ut med eksosen, eksosen er blå på farge. Er det rester av oljen jeg puttet innpå (3-4 små sprut fra oljekanne) - hvis det er dette så bør det vel på et tidspunkt gi seg. Hvis ikke - hva skyldes dette? Forslag er utette stempelringer eller utetthet i ventilsete. Spørsmål 3: oljetrykkmåleren er skrudd inn i sylinderblokken, her lekker det en fin oljestrime ut. Der er ingen pakning på denne. Vil det hjelpe å skifte oljetrykksmåler? Forøvrig har dagen vært helt grei ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 "Helt grei" er ganske bra det, i min terminologi. :) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 På min md5b kom det også litt olje ut ved oljetrykksgiveren. Jeg byttet denne og det ble helt tett. Etter det har ikke motoren min svettet en dråpe olje. Jeg ville prøvd å kjørt en god runde og sett om blårøyken forsvant. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 På min md5b kom det også litt olje ut ved oljetrykksgiveren. Jeg byttet denne og det ble helt tett. Etter det har ikke motoren min svettet en dråpe olje. Jeg ville prøvd å kjørt en god runde og sett om blårøyken forsvant. Takk Njal, Da blir det ny oljetrykksgiver - koster bare en trehundrelapp. Er dette en enkel skru ut - skru inn operasjon slik det kan se ut til? Kanskje best å gjøre det når motoren/ blokken er varm? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Har montert sjøvannsfilter, noe høyere enn motoren og over vannlinjen. Filteret heter Thor, og fylles på fra bunnen - og da opplever jeg at vannstanden inne i filteret synker litegrann mens jeg kjører, og fylles ikke opp igjen. I hvilken høyde skal et sjøvannfilter monteres? Er det smart å senke det til under vannlinjen - fordi det ikke da vil tappes vann ut automatisk når motoren slås av? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Du trenger da ikke ny oljetrykksgiver hvis den virker! Skru den ut, påfør litt gjengetetning ppå rengjorte gjenger og skru på plass igjen. Sjøvannsfilteret bør stå godt over vanlinjen. Om det tømmes når motoren står lekker det luft inn et sted. Hvis blårøyken ikke gir seg må det kanskje en liten overhaling til. Men prøve å kjøre den litt først, det kan være at stempelringene bare har satt seg litt i løpet av vinteren. Den dårlige kompresjonen tyder jo også på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.