Jump to content

Volvo MD5A - vil ikke starte etter vinteren

Festina_Lente

Recommended Posts

Dersom det lekker i gjengene på oljetrykksmåleren så holder det nok å skru den ut, sette inn gjengene med gjengetett/gjengetape e.l.

Dersom blårøyken ikke forsvinner, forbrenner den olje. Ta en kompresjonstest, så ser du fort om du har en lekkasje. Lykke til☺

www.leahnis.net

Rundt oljetrykksmåleren kan du vel bruke vanlig flytende pakning/ pakningssilikon. Jeg har litt tilsvarende problematikk med min tilårskomne motor, og synes det hjelper å bruke så tjukk motorolje som jeg tør (20-50W), også har jeg prøvd å bruke noe lurium i dieselen for å løse opp mulig koksing dersom noen stempelringer har "satt seg". Synes det er blitt bedre, men oljen har nok størst betydning.

Gjengetape kan brukes på trykkmåleren, eller Loctite av passende type (Er det 571 mon tro?). Til og med litt Permatex gjør sikkert jobben. Ikke skru for hardt til, jeg har opplevd å knekke slike...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gjør grundig rent, skru føleren inn 1 til 2 omdr. og påføre litt pakningssement på gjengene. Ikke skru for hardt til som Index sier. Godt poeng av njal. Vask rent og se hvor det lekker før du tar aksjon. Permatex er bra til jobben. Ellers kan du merke deg at Index er en av de som har peiling.

Oljetrykksføleren til MD5 er bestillingsvare hos Volvoforhandleren, og koster lite.

Tror jeg like godt satser på å bytte? ; ref. innleggene over, at lekkasjen kan sitte i overgangen plast/metall, da er vel løpet kjørt uansett?

Spørsmål 2:

Det kommer olje ut med eksosen, eksosen er blå på farge. Er det rester av oljen jeg puttet innpå (3-4 små sprut fra oljekanne) - hvis det er dette så bør det vel på et tidspunkt gi seg. Hvis ikke - hva skyldes dette? Forslag er utette stempelringer eller utetthet i ventilsete.

Det er lenge siden jeg hadde MD5 nå, men jeg slet med samme problemet en gang. Blå røyk = forbrent olje.

Så vidt jeg husker var problemet at det lakk olje fra ventilhuset via ventilstammen ned i innsugingskanalen.

Det satt en eller annen form for gummi- eller plastpakning der. Men som sagt, nå tar jeg det litt etter hukommelsen.

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Sjekket det litt nå, og jeg fant dette på: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md5

Motorblocken och cylindertoppen är identisk på MD5A, MD5B och MD5C, och de är tillverkade av gjutjärn. Cylindrarna har en kylmantel samt löstagbara foder och det går kylkanaler i topparna. Med åren kan det samlas avlagringar och bildas korrosion vilket inverkar negativt på kylförmågan. Dessa bör därför rensas emellanåt. På MD5 finns det inte någon inspektionslucka utan man måste istället demontera sumpen för att komma åt vevhuset. Ventilerna som sitter "hängande" i topplocket, får mekaniskt sin rörelse från kamaxeln via ventillyftare, vipparmar och stötstänger som påverkar ventilbryggan. Ventilerna löper i utbytbara ventilstyrningar. Spelrummet mellan ventil och vipparm ställs in med justerskruvar i vipparmarna. Insugningsventilen är försedd med en tätningsring mot olja. Insugnings- och avgasventilerna är försedda med slithattar.

Jeg er temmelig sikker på at dette er synderen. :smiley:

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...