Festina_Lente Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Mange gode råd Index- takker hjerteligst. Hvilken type gjengetetning er korrekt? Går ut fra at jeg ikke skal bruke gjengetape. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Dersom det lekker i gjengene på oljetrykksmåleren så holder det nok å skru den ut, sette inn gjengene med gjengetett/gjengetape e.l. Dersom blårøyken ikke forsvinner, forbrenner den olje. Ta en kompresjonstest, så ser du fort om du har en lekkasje. Lykke til☺ Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Grimme Elling Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Rundt oljetrykksmåleren kan du vel bruke vanlig flytende pakning/ pakningssilikon. Jeg har litt tilsvarende problematikk med min tilårskomne motor, og synes det hjelper å bruke så tjukk motorolje som jeg tør (20-50W), også har jeg prøvd å bruke noe lurium i dieselen for å løse opp mulig koksing dersom noen stempelringer har "satt seg". Synes det er blitt bedre, men oljen har nok størst betydning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Gjengetape kan brukes på trykkmåleren, eller Loctite av passende type (Er det 571 mon tro?). Til og med litt Permatex gjør sikkert jobben. Ikke skru for hardt til, jeg har opplevd å knekke slike... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
njal Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 (redigert) Gjengene er kone, tror ikke det lekker der. Min lakk ikke i gjengene, den lakk mellom plasten og messingen i selve føleren. Vanlig problem på md5b har jeg lest. Redigert 20.Mars.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
TMe Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Gjør grundig rent, skru føleren inn 1 til 2 omdr. og påføre litt pakningssement på gjengene. Ikke skru for hardt til som Index sier. Godt poeng av njal. Vask rent og se hvor det lekker før du tar aksjon. Permatex er bra til jobben. Ellers kan du merke deg at Index er en av de som har peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Oljetrykksføleren til MD5 er bestillingsvare hos Volvoforhandleren, og koster lite. Tror jeg like godt satser på å bytte? ; ref. innleggene over, at lekkasjen kan sitte i overgangen plast/metall, da er vel løpet kjørt uansett? Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hos meg lakk den hvertfall mellom plasten og messingen. Ble helt tett med ny giver. Jeg kjøpte den her http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=19455 Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
rdalen Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 (redigert) Spørsmål 2: Det kommer olje ut med eksosen, eksosen er blå på farge. Er det rester av oljen jeg puttet innpå (3-4 små sprut fra oljekanne) - hvis det er dette så bør det vel på et tidspunkt gi seg. Hvis ikke - hva skyldes dette? Forslag er utette stempelringer eller utetthet i ventilsete. Det er lenge siden jeg hadde MD5 nå, men jeg slet med samme problemet en gang. Blå røyk = forbrent olje. Så vidt jeg husker var problemet at det lakk olje fra ventilhuset via ventilstammen ned i innsugingskanalen. Det satt en eller annen form for gummi- eller plastpakning der. Men som sagt, nå tar jeg det litt etter hukommelsen. Redigert 24.Mars.2015 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Festina_Lente Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Svært aktuelt å sjekke dette opp, takk rdalen!! Original oljetrykksbryter er bestilt og ligger og venter på meg hos forhandler. Skal bli kjekt å bytte! Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Sjekket det litt nå, og jeg fant dette på: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md5 Motorblocken och cylindertoppen är identisk på MD5A, MD5B och MD5C, och de är tillverkade av gjutjärn. Cylindrarna har en kylmantel samt löstagbara foder och det går kylkanaler i topparna. Med åren kan det samlas avlagringar och bildas korrosion vilket inverkar negativt på kylförmågan. Dessa bör därför rensas emellanåt. På MD5 finns det inte någon inspektionslucka utan man måste istället demontera sumpen för att komma åt vevhuset. Ventilerna som sitter "hängande" i topplocket, får mekaniskt sin rörelse från kamaxeln via ventillyftare, vipparmar och stötstänger som påverkar ventilbryggan. Ventilerna löper i utbytbara ventilstyrningar. Spelrummet mellan ventil och vipparm ställs in med justerskruvar i vipparmarna. Insugningsventilen är försedd med en tätningsring mot olja. Insugnings- och avgasventilerna är försedda med slithattar. Jeg er temmelig sikker på at dette er synderen. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
index Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det er i alle fall det billigste du kan prøve, så jeg ville ha begynt der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.