Jump to content

Volvo MD5A - vil ikke starte etter vinteren

Festina_Lente

Recommended Posts

Rundt oljetrykksmåleren kan du vel bruke vanlig flytende pakning/ pakningssilikon. Jeg har litt tilsvarende problematikk med min tilårskomne motor, og synes det hjelper å bruke så tjukk motorolje som jeg tør (20-50W), også har jeg prøvd å bruke noe lurium i dieselen for å løse opp mulig koksing dersom noen stempelringer har "satt seg". Synes det er blitt bedre, men oljen har nok størst betydning.

Spørsmål 2:

Det kommer olje ut med eksosen, eksosen er blå på farge. Er det rester av oljen jeg puttet innpå (3-4 små sprut fra oljekanne) - hvis det er dette så bør det vel på et tidspunkt gi seg. Hvis ikke - hva skyldes dette? Forslag er utette stempelringer eller utetthet i ventilsete.

Det er lenge siden jeg hadde MD5 nå, men jeg slet med samme problemet en gang. Blå røyk = forbrent olje.

Så vidt jeg husker var problemet at det lakk olje fra ventilhuset via ventilstammen ned i innsugingskanalen.

Det satt en eller annen form for gummi- eller plastpakning der. Men som sagt, nå tar jeg det litt etter hukommelsen.

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Sjekket det litt nå, og jeg fant dette på: http://www.marinfakta.se/index.php?sida=md5

Motorblocken och cylindertoppen är identisk på MD5A, MD5B och MD5C, och de är tillverkade av gjutjärn. Cylindrarna har en kylmantel samt löstagbara foder och det går kylkanaler i topparna. Med åren kan det samlas avlagringar och bildas korrosion vilket inverkar negativt på kylförmågan. Dessa bör därför rensas emellanåt. På MD5 finns det inte någon inspektionslucka utan man måste istället demontera sumpen för att komma åt vevhuset. Ventilerna som sitter "hängande" i topplocket, får mekaniskt sin rörelse från kamaxeln via ventillyftare, vipparmar och stötstänger som påverkar ventilbryggan. Ventilerna löper i utbytbara ventilstyrningar. Spelrummet mellan ventil och vipparm ställs in med justerskruvar i vipparmarna. Insugningsventilen är försedd med en tätningsring mot olja. Insugnings- och avgasventilerna är försedda med slithattar.

Jeg er temmelig sikker på at dette er synderen. :smiley:

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...