Jump to content

Volvo Penta MD40 har satt seg

thomash80

Recommended Posts

Hei alle Volvo Penta kjennere.

Vi har en MD40 som har stått i fjorten dager uten å være i bevegelse. Når vi da skal ut på tur igjen så står motoren bom fast. Får ikke beveget den ved å prøve å dreie remhjulet, selv ikke etter alle dysene er tatt ut. Denne motoren er jo uten turbo og står i kombinasjon med stiv aksel så muligheten for inntrengning av saltvann er minimal. Har noen vært borti liknende? Er den skjært? Gikk som ei klokke før vi parkerte sist.

Ruster det etter så kort tid? Og hvor kan vannet komme fra? Hadde en reperatør (fra forhandler) for å se på gearet (friksjonsgear). Han kjørte båten litt i fortøyning når han jysterte gearet og hans sa også at motoren gikk som ei klokke. Olja er ikke missfarget og akselen er fri. Har aldri hørt om lignende på denne motoren.

Ruster det etter så kort tid? Og hvor kan vannet komme fra? Hadde en reperatør (fra forhandler) for å se på gearet (friksjonsgear). Han kjørte båten litt i fortøyning når han jysterte gearet og hans sa også at motoren gikk som ei klokke. Olja er ikke missfarget og akselen er fri. Har aldri hørt om lignende på denne motoren.

Rust kan komme veldig fort. Har du ferskvann eller saltvannskjøling?

Jeg ville først tatt opp peilepinnen på girkassa og sett at ikke denne er knekt eller løsnet og ramlet ned i kassa. Dernest ville jeg tatt av topplokket og sett at alle ventilløftere står som de skal... og ikke har ramlet ned og kilt seg.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Har det rustet fast på to uker bør det være mulig å tvinge svinghjulet rundt med en stang eller lignende. Prøv litt forsiktig begge veier.

Det viktigste er vel kanskje å få løsnet den slik at den er reddbar (hvis den er det.) Har du likevel ute dysene, mat på med rustløser. Er det noe som har ramlet ned i sylinderen fra toppen bør den være dreibar andre veien enkelt.

Har det rustet fast på to uker bør det være mulig å tvinge svinghjulet rundt med en stang eller lignende. Prøv litt forsiktig begge veier.

Det viktigste er vel kanskje å få løsnet den slik at den er reddbar (hvis den er det.) Har du likevel ute dysene, mat på med rustløser. Er det noe som har ramlet ned i sylinderen fra toppen bør den være dreibar andre veien enkelt.

Har kjørt på bra med rustløser i dag. Forsøkte tidligere å løsne med latmannsarm på remhjulet, men det var ikke til å bevege noen veier. Alle ventiler ser ut til å være i orden. Merkelig at det skal kunne sette seg så godt på den korte tiden. I følge mekaniker på merkeverksted skal ikke gearkassa kunne låse motoren så godt.

Rust kan komme veldig fort. Har du ferskvann eller saltvannskjøling?

Jeg ville først tatt opp peilepinnen på girkassa og sett at ikke denne er knekt eller løsnet og ramlet ned i kassa. Dernest ville jeg tatt av topplokket og sett at alle ventilløftere står som de skal... og ikke har ramlet ned og kilt seg.

Alle ventiler ser ut til å være inntakt. Er ikke sikker på om det er olje på denne type gearkasse. Kjenner ikke båt gear så godt, men har blitt forklart at det er en type friksjons mekanisme som endrer retningen. Akselen er løs og kan roteres for hånd. Det rare er jo at alt fungerte fint når motor ble stoppet sist. Ingen ulyder eller noe som kunne gi grunn til bekymring.

Reimhjul -> veivaksel -> svinghjul med startkrans, henger godt sammen, og en god idé å sjekke. mulig enkelt å demontere starteren på denne? sitter vanligvis bare med to bolter.

Starteren sitter lett tilgjengelig så det er verdt å sjekke/utelukke. Ser for meg ut med motor og neste års båtbudsjett på rep. :sad:

Jeg er ingen MD40-kjenner, men antar dette er en sekser.

Det vil derfor alltid være flere stempler som er på vei opp eller ned selv om noen står på topp eller i bunn.

Demontere "dysene" og lage deg et adapter og kjør innpå trykkluft.

Du får mye større krefter med dette enn ved å prøve å dreie på reimhjulet.

Regner med du har fått innpå sjøvann og at den dermed har satt seg.

• 8 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...