Jump to content

VP TAMD41, når trenger jeg å skifte eksosbend?

windy26

Recommended Posts

Jeg måtte bytte ett nå sist sommer. Oppdaget sprekk i det ene ved turbobytte. Pirket i sprekken for å se om jeg kunne ta det med på jobb og sveise det, men da ble sprekken til et hull. Sprekken forklarte den irriterende rustfargede dryppeflekken som hele tiden dukket opp etter jeg hadde tørket den bort. Skifter det andre til vinteren. Båten er 14 år gammel etter hvert...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg byttet bend i år på en 92 modell, de var ikke i nærheten så slitte/tæret som de på bildet. Dette med bend er jo ett forebyggende tiltak. Kjedelig å være midtfjords når det ryker, og man har jo ikke med seg ekstra bend i båten. Det sagt er det fort gjort å bytte, men skal man bytte til vanns er man jo avhengig av at bendets laveste punkt sitter høyere enn vannspeilet. Så greiest å bytte dette på land ila av vår forberedelsene.

Overflaten kan bedra... Da mitt første røk kjøpte jeg to. Hadde tenkt til å skifte det andre også, men så så det så fint ut at jeg trodde forrige eiere hadde skiftet det. La det nye derfor i båten i reserve. Vurderte en kort stund å selge det igjen. Men det tok jo ikke så lange tiden før jeg fikk bruk for det.

På den andre motoren senka eg tempen etter skifte, var igrunn derfor eg skifta, for når slangen er på og oppsia ser fin å blank ut ser heilheten bedre ut , dette er heilt inni når rusta er tatt ut , men som en ser er vulken nede rysta vekk og vanskligare å tette. Vurderer å sende inn turboar i vinter til overhaling, antar det er litt rimligare enn å skifte

Nytt ser veldig bra ut ja! , blir vel at jeg skal skifte , det koster ikke så veldig mye ca 2600.- mener jeg har sett , min motor har det med størst dimensjon 90mm tror jeg det var..

Du behøver vel ikke å overhale turboer vis motorene ikke ryker/soter , eller du kan kjenne på akslingen den skal ikke subbe i turbohuset , slakk er helt normalt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...