windy26 Startet 28.August.2014 Del på Facebook Startet 28.August.2014 ser det begynner å bli en del rust/tæring inne i bendet , hvilken indikasjon tilsier at jeg bør skifte dette? er det bare å kjøre til det begynner å svette/lekke? motoren er en volvo 41 200hk Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 Det er kjedelig når båten fylles av eksos og vann, så heller føre var? Rust vil det alltid være inni slike bend. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BjornLie Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 (redigert) For å sammenligne med andre: På Yanmar 6LP byttes eksosbendet hvert 5 år/1000 timer.... Redigert 29.August.2014 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
hanto1 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Legg bendet i 30% saltsyre så ser du hvor mye gods det er igjen. Du får da også åpnet bendet slik at eksosmotstanden & kjølingen blir bedre. Bendet kan vare i fra 5-20 år alt ettersom. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 På mine 1986 VP 60 serien røk det et i fjor, og et året før det. Lå i sommer ved siden av en 92 modell som var røket (Volvo 61). Hadde for et par år siden en i havna med ca 1990 Volvo 70/71 serie som røk. Ser sånn sett ut 25 år kan være på grensen lenge for slike bend... Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Skiftet på mine B motorer fra 91 nå, da var flensen nede begynt å tæres vekk, så det ser du om du tar slangen av, ellers så de hele ut inni, har bilder av det men sliter med opplasting på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Jeg måtte bytte ett nå sist sommer. Oppdaget sprekk i det ene ved turbobytte. Pirket i sprekken for å se om jeg kunne ta det med på jobb og sveise det, men da ble sprekken til et hull. Sprekken forklarte den irriterende rustfargede dryppeflekken som hele tiden dukket opp etter jeg hadde tørket den bort. Skifter det andre til vinteren. Båten er 14 år gammel etter hvert... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
windy26 Svart 29.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2014 Det så ikke helt bra ut , mitt ser dårligere ut kansje best å skifte , merket at når turtallet overstiger 3700-3900 stiger temeraturen til 92-95 grader kansje dette kan hjelpe vis jeg skifter?? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Jeg byttet bend i år på en 92 modell, de var ikke i nærheten så slitte/tæret som de på bildet. Dette med bend er jo ett forebyggende tiltak. Kjedelig å være midtfjords når det ryker, og man har jo ikke med seg ekstra bend i båten. Det sagt er det fort gjort å bytte, men skal man bytte til vanns er man jo avhengig av at bendets laveste punkt sitter høyere enn vannspeilet. Så greiest å bytte dette på land ila av vår forberedelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Kikket overfladisk på mitt for 3-4 år siden I forbindelse med Turbobytte. Syns det så bra ut da. 86 mod 5000 timer. Kanskje jeg bør sjekke det nøyere neste gang på land Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
windy26 Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 kan jo prøve å kakke lett på det med en spis hammer å se om det går igjennom?? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Overflaten kan bedra... Da mitt første røk kjøpte jeg to. Hadde tenkt til å skifte det andre også, men så så det så fint ut at jeg trodde forrige eiere hadde skiftet det. La det nye derfor i båten i reserve. Vurderte en kort stund å selge det igjen. Men det tok jo ikke så lange tiden før jeg fikk bruk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 På den andre motoren senka eg tempen etter skifte, var igrunn derfor eg skifta, for når slangen er på og oppsia ser fin å blank ut ser heilheten bedre ut , dette er heilt inni når rusta er tatt ut , men som en ser er vulken nede rysta vekk og vanskligare å tette. Vurderer å sende inn turboar i vinter til overhaling, antar det er litt rimligare enn å skifte Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Kjekkere dette :) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Nytt ser veldig bra ut ja! , blir vel at jeg skal skifte , det koster ikke så veldig mye ca 2600.- mener jeg har sett , min motor har det med størst dimensjon 90mm tror jeg det var.. Du behøver vel ikke å overhale turboer vis motorene ikke ryker/soter , eller du kan kjenne på akslingen den skal ikke subbe i turbohuset , slakk er helt normalt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.