Jump to content

Diesel aggregat eller brenselcelle?


bergetun

Recommended Posts

Selvfølgelig, hva som er "elegant" og ikke er jo en veldig subjektiv sak. Jeg synes aggregat også er "lite elegant" fordi det representerer enda en motor. Man burde vel greie seg med fremdriftsmaskineriet, eller hva? Dersom man først skal ha en motor som er optimalisert for å levere strøm - hadde det ikke da vært mest elegant med dieselelektrisk fremdrift (eller "hybriddrift") og faktisk drive propellen vha en elektromotor?

 

Jeg får varmtvann gjennom motorens kjølevann - alternativt landstrøm. Sant nok, det er irriterende å måtte starte motoren når jeg har gått tom for varmtvann og ellers ikke trenger motordrift - jeg misliker det og unngår det så godt jeg kan - men det blir vel det samme med aggregat? Jeg antar at jeg får vannet varmt minst like raskt som om jeg skulle ha hatt et aggregat? Jeg får selvfølgelig ikke like mye ladestrøm fra motoren som fra et dedikert aggregat, men jeg får jo en del ladning mens jeg venter på at varmtvannet skal bli varmt. Motoren vår bråker heller ikke så veldig ille. Det har hendt at vi har sittet i cockpit etter å ha fått ut seilene og lurt på om motoren fortsatt gikk på tomgang eller var stoppet.

 

Angst for gassulykker, kan ikke argumentere mot angsten - annet en at den er irrasjonell. Et forskriftsmessig gassanlegg ombord er svært trygt. Det er derimot et rasjonelt argument at det kan være mye styr å følge alle forskriftene.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har komfyr, kjøleboks, el.toalett, tv, radio/dvd, webasto, nav.utstyr, el ankerwinsj, baugtrøster, alt det vanlige i en fritidsbåt i dag.Og vi har brukt båten mer pr år enn mange bp-medlemmer bruker i løpet av 10 år. Uten noen energikrise. Men det krever litt omtanke uten at en av den grunn går glipp av noe. Å snakke om primus og parafinlamper blir da nokså meningsløst , selv om det også har sin sjarm. Ja, så snakker vi om en seilbåt. For øvrig har jeg ikke prinsippielt i mot et aggregat, men mener at båtlivet fungerer bra uten også.

Link to post
Share on other sites

@Tobixen

Selvfølgelig hadde diesel-elektrisk vært kjekt da man får utnyttet momentet i en elektromotor, men det er vel bare noen hybrider tilgjengelig(Greenline) så det blir litt hypotetisk.

Når det gjelder lading og varmtvannproduksjon gjennom fremdriftsmotor så tar det lengre tid og støyer ekstremt i forhold til et godt dempet saktegående aggregat. I hvert fall er det slik hos meg. Jeg lader med mellom 120 og 180 ampere via ladere og har bare 70 ampere på fremdriftsmotorens dynamo. Varmtvannstanken har 2000 watt elementer og det går raskere med disse enn sløyfa fra motoren(motoren skal bli varm også).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...