odis123 Startet 30.August.2014 Del på Facebook Startet 30.August.2014 Jeg har hørt at det ikke produseres deler lenger til volvo pentaTMD 30 . Vet noen om dette stemmer? Flere båter fra 80 tallet har denne motoren eller Yanmar. Hva er lurt å velge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 (redigert) Om det produseres nye deler er jeg ikke sikker på,men det finnes endel deler å få tak i til TAMD 30 ihvertfall. Det er jo samme motor bare med intercooler. Kjøpte bl.a ny vannpumpe,toppdekselpakning,termostater og div. annet småtteri til min motor i våres. Dysespisser og dieselpumpe kan jo overhales,det samme kan turbo og dynamo. Kjølere kan repareres,eller lages nye. Reimer og filter kan kjøpes "hvor som helst" Simmeringer til sjøvannspumpe,og sikkert til andre ting får du i en maskinforretning. Nei,jeg tror ikke denne motoren er utdatert p.g.a deletilgangen ihvertfall. At den ikke er så effektiv og ren som en moderene motor,er vel det som gjør den utdatert. Fordelen er jo at det knapt finnes noe elektronikk,som kan gå istykker slik som på modrene "dritmotorer" Redigert 30.August.2014 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Den er jo begynt å dra på årene denne motoren, men jeg vil tro at Volvo`en er kanskje mer kurant å få deler til i forhold til en Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
odis123 Svart 30.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2014 Takk for innspill, litt klokere men fortsatt usikker. Andre som har innspill? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Varmeveksleren er gått ut av produksjon, så der må man enten på bruktmarkedet, eller bygge en ny løsning. Det var jo en veldig god motor dette, så om turbo, starter, dynamo og dyser er byttet eller overhalt, kan den gå i mange år til. Å bytte den ut vil fort koste 200.000,- og det er jo ofte over båtenes verdi. Benji har tatt et valg om å bytte maskinen i sin 88 Marex Consul i vinter, så vi får følge med på hvordan dette går. Selv synes jeg det er morro at folk gir disse eldre båtene nye liv, men det må gjøres i forbindelse med at investeringen skal beholdes noen år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boddvar Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Har hatt denne motoren selv i en båt som akkurat er solgt. Bunnsolid motor som man må skyte for å drepe. Så lenge olje blir regelmessig byttet, så vil den vare lenge. Vi hadde motoren i 4 år og kjørte kanskje 300-400 timer. Har ikke byttet annet enn olje og filter samt justert ventiler. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Billig service er det også, kjøpte forfilter, finfilter, oljefilter og dynamoreimer akkurat nå. 349-' Nå skal det sies at jeg har greie rabatter, , men selv om man ganger med to så er det billig Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Husk luftfilter og sinkanoder, da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.