Jump to content

Suzuki DT 60 83-mod., vann i sylinder?

Norskehavet

Recommended Posts

Motor har en begrenset gangtid (200-400 timer) og har stått lagret i 10 år ble den ble satt på vannet i år.

Motor sitter på en Mørebas 20 fot, og har en relativt liten propell for å klare 5600 rpm.

Denne motor har innsprøytning fra separat oljetank.

Motor har tidligere gått i saltvann, de 16 årene i ferskvann/stått lagret. Etter hver sesong ble motor kjørt i tønne med ferskvann, og sylindre fikk en skvett med totaktsolje før vinteren

Motor gikk kjempefint første halvdel av sommeren i år; dorget på 700 rpm, aksellererte greit til 5600 rpm. Den ble ikke kjørt spesielt hardt/maks turtall over lengre tid

Ved neste båt-tur stoppet den ved dorging, og klarte ikke mer enn 3600 rpm.

Etterhvert har tennplugger blitt byttet, bensinfilter skylt og renset i bensin (lite/intet rusk i filter), skylt gjennom bensinslanger med dagsfersk bensin uten noen endring i funksjon overhodet

Choke virker, motor starter som før og går likedan på begge sylindre (nappet av en og en tennpluggledning)

Venner/bekjente har antydet et drivstoffproblem, men det synes ikke å være noen dreneringsplugg i flottørkammer for forgasserene; ser ut som foregassere må løsnes fra resten av motoren for å komme til disse

Motor har vært på autorisert Suzuki outboard-verksted som sier " Vann i nedre sylinder. Motor vurderes ikke som lønnsom å reparere"

I følge verksted kommer vann fra defekt topp-pakning, eller erosjon fra kjølekanaler til sylinder.

Desverre rakk jeg ikke å få forklaring på hvordan de kom frem til konklusjonen/diagnose

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart at det skal være en lekkasje i den ene sylinderen når den starter greit, og går likedan på begge sylindre. Men mekaniker er jeg ikke.

Mine spørsmål er som følger:

1) Høres konklusjonen fra verkstedet rimelig ut?

2) Bør jeg søke vurdering fra et annet outboard-verksted? Jeg bor i nærheten av Gardermoen, og jeg har ikke å finne et verksted nord for Oslo som vil se på en gammel Suziki

3) Har noen et forslag til verksted/tiltak?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...