Norskehavet Startet 31.August.2014 Del på Facebook Startet 31.August.2014 Motor har en begrenset gangtid (200-400 timer) og har stått lagret i 10 år ble den ble satt på vannet i år. Motor sitter på en Mørebas 20 fot, og har en relativt liten propell for å klare 5600 rpm. Denne motor har innsprøytning fra separat oljetank. Motor har tidligere gått i saltvann, de 16 årene i ferskvann/stått lagret. Etter hver sesong ble motor kjørt i tønne med ferskvann, og sylindre fikk en skvett med totaktsolje før vinteren Motor gikk kjempefint første halvdel av sommeren i år; dorget på 700 rpm, aksellererte greit til 5600 rpm. Den ble ikke kjørt spesielt hardt/maks turtall over lengre tid Ved neste båt-tur stoppet den ved dorging, og klarte ikke mer enn 3600 rpm. Etterhvert har tennplugger blitt byttet, bensinfilter skylt og renset i bensin (lite/intet rusk i filter), skylt gjennom bensinslanger med dagsfersk bensin uten noen endring i funksjon overhodet Choke virker, motor starter som før og går likedan på begge sylindre (nappet av en og en tennpluggledning) Venner/bekjente har antydet et drivstoffproblem, men det synes ikke å være noen dreneringsplugg i flottørkammer for forgasserene; ser ut som foregassere må løsnes fra resten av motoren for å komme til disse Motor har vært på autorisert Suzuki outboard-verksted som sier " Vann i nedre sylinder. Motor vurderes ikke som lønnsom å reparere" I følge verksted kommer vann fra defekt topp-pakning, eller erosjon fra kjølekanaler til sylinder. Desverre rakk jeg ikke å få forklaring på hvordan de kom frem til konklusjonen/diagnose Jeg må innrømme at jeg synes det er rart at det skal være en lekkasje i den ene sylinderen når den starter greit, og går likedan på begge sylindre. Men mekaniker er jeg ikke. Mine spørsmål er som følger: 1) Høres konklusjonen fra verkstedet rimelig ut? 2) Bør jeg søke vurdering fra et annet outboard-verksted? Jeg bor i nærheten av Gardermoen, og jeg har ikke å finne et verksted nord for Oslo som vil se på en gammel Suziki 3) Har noen et forslag til verksted/tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Får du vann i sylindrer vil pluggen på denne bli helt ren,ikke brun eller svart. Dette ser du jo fort. Det er ikke unormalt at det kan tære hull mellom kjølekanal og sylindrer,men er det kun toppakning er jo ikke dette så stor jobb å bytte. Et annet sted det kan begynne å lekke er simringen som sitter på veiva under nedre sylindrer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.