Jump to content

hvilke olje og lakk, <teak, furu og eik

moreli

Recommended Posts

Holder på å overhale teakinnredningen i Hantoen, og den litt slitne overflaten på skap og skott ute bak i båten begynner å ligne noe som ser praktfullt ut. Ta en titt på Epifanes lakk. De koster litt, men inneholder mer tørrstoff (lager tykkere lag) enn andre lakker. Og så ser det helt lekkert ut.

Basert på tidligere eiers preferanser lakker jeg det som kommer i direkte kontakt med vind og vær, og oljer innredningsdetaljer som står litt mer beskyttet. Hempel Teakolje testes i denne omgang, uten sealer som tetter porene og til slutt oppfører seg som en lakk.

Inne i kabinen bruker jeg Seaclean teak polish med bivoks. Det ser bra ut, lukter bra, og er ikke spesielt irriterende for allergikere som skal sove en del netter der inne.

Så får vi se til høsten om det var et godt valg. En hobby skal man da ha!

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Jeg bruker Clipper I (Tilsvarende Owatrol I) og deretter lakk, iår prøver jeg Epifanes, som mange jeg kjenner påstår er veldig god. Jeg har funnet ut at mahognien beveger (krymper/trutner) seg mye avhengig av fuktigheten, derfor bruker jeg mye olje for at ikke for mye fuktighet(vann) skal trekke inn i treverket.

Noen bruker Mahognibeis først fordi mahogni ofte vil blekne i sola og miste sin rødlige farge

Fred Ivar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...