Jump to content

Neste båt - Hvilke muligheter finnes?


BingoBonzo

Recommended Posts

Takk for gode filmer Henrik M og enig med deg at Pershingen er en meget heftig båt!

 

Men den og de andre er dessverre uaktuelle inntil videre.

 

Tar fortsatt i mot erfaringer med noen de følgende båtene:

  • Marex 375
  • Nord West 370 Coupe
  • Grandezza 39/40 CA
  • Azimut 40/43S
  • Jeanneu​ NC 11/14

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

NordWest370 coupe er lagd i 4-5 ex,hvorav ett ex er eid her på baatplassen og ett ex er "spesiallagd" for ikke å ha LOA over 11 m pga båtplasskrav 

.

 

En lekker båt - men sjelden. Jeg ville tatt kontakt med Benny&Jessica - de formidler og kjenner til de fleste NordWest båtene i markedet.

 

Kvaliteten på NordWestene er et par hakk over de andre du har skrevet opp - og det vet du nok :-) Om ikke er det bare å ta en kikk på el anlegget (to skruer og du kan vippe ut hele 12V tavla) eller knakke litt på skroget og vurdere tykkelsen eller se på teakdekkene. Så skjønner du at "like everything else in life you get what you pay for" ;-). 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NordWest370 coupe er lagd i 4-5 ex,hvorav ett ex er eid her på baatplassen og ett ex er "spesiallagd" for ikke å ha LOA over 11 m pga båtplasskrav 

.

 

En lekker båt - men sjelden. Jeg ville tatt kontakt med Benny&Jessica - de formidler og kjenner til de fleste NordWest båtene i markedet.

 

Kvaliteten på NordWestene er et par hakk over de andre du har skrevet opp - og det vet du nok :-) Om ikke er det bare å ta en kikk på el anlegget (to skruer og du kan vippe ut hele 12V tavla) eller knakke litt på skroget og vurdere tykkelsen eller se på teakdekkene. Så skjønner du at "like everything else in life you get what you pay for" ;-). 

 

Ja, er klar over at NW er båter av god kvalitet, noe av grunnen til at jeg satte den opp på listen min. Synd at den er såpass sjelden, skjønte jo forsåvidt at det ikke fantes drøssevis utifra resultat av søk her og der. Takker for tips angående B&J, hører med de når tiden er inne.

 

Men alt er jo snakk om timing, har heldigvis god tid, og det er jo gøy å lete etter båt :-)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt noe begrenset grunnlag for å komme med konklusjoner vedrørende Jeanneau NC 11. Båten har vært i mitt eie i 14 dager, og timetellerene nærmer seg 30 motortimer.

Vurderingene som er beskrevet i hentetråden har blitt bekreftet, og vi er så langt strålende fornøyd med valget.
Kvaliteten og finish virker bra. Det virker også tillitsvekkende bak fasadene. Som Bitteliten korrekt sier det: "like everything else in life you get what you pay for”. Jeanneau NC 11 er relativt rimelig priset i sin størrelse. Du finner ikke samme finish som i f.eks Nord West eller Prestige. NC 11 er kanskje mer på nivå som Marex og Grandezza. Båten virker "tight" og det er lite vibrasjoner og "lyder".
Det eneste jeg kanskje angrer litt på nå i ettertid, var at jeg ikke valgte å ta med baugthruster i utstyrspakken. Båten har riktignok joystick-styring på drevene, men ofte ønsker man bare et lite "puff" i baugen. Tunnel og kabling ligger klart, så det kan hende det blir en monteringsjobb til vinteren.
Når det gjelder sjøegenskapene, så fikk jeg testet litt i 1,5-2m bølger nord for Sjælland nylig. Båten er ganske "tørr" i motsjø. Det blir lite sprut på vinduene. Båten har i tillegg vindusspylere, slik at saltfilm fjernes raskt og effektivt. De gangene vi fikk sjøen over båten, ble vannet kjapt og elegant ledet ut bak. Hjemseilingen ble gjennomført uten kalesje rundt akterdekket. Det har ikke vært noen anledninger til å teste sjøegenskapene etter at jeg kom hjem. Jeg testet også sjøegenskapene med en demobåt før handelen, men da var det bare hekksjøen fra Nesoddbåtene som var tilgjengelig  :wink:
 
Det er 3 YouTube-filmer jeg vil anbefale deg å ta en titt på:
 
 
 
 
 
Jeg ser at du holder til i Tønsberg. I dag ble det lagt ut en NC 11 for salg i Åsgårdstrand.
 
 
 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at du står igjen med akkurat disse båtene BB? Det må jo være langt flere båter der ute mellom 35 og 40 fot, med bakdør, stor luke i hardtoppen og min 25 knops marsjfart? Av kandidatene du nevner synes jeg løsningene til Marex er i særklasse best, særlig pga utformingen av uteplassen.

 

Generelt synes jeg at uteplassen på disse bakveggbåtene er for dårlig, med Marex'n som et hederlig unntak (er så utrolig glad i løsningen jeg har i dag, W 37GM). For øvrig liker jeg konseptet med båtene veldig godt, og i likhet med deg foretrekker jeg nok løsningen med stor luke i taket framfor flybridge. Deilig å liksom kunne åpne hele båten i løpet av sekunder, for så å kunne lukke den igjen like fort. Deilig å også slippe alt styret med å dekke til denne flybridgen i tide og utide.

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at du står igjen med akkurat disse båtene BB? Det må jo være langt flere båter der ute mellom 35 og 40 fot, med bakdør, stor luke i hardtoppen og min 25 knops marsjfart? Av kandidatene du nevner synes jeg løsningene til Marex er i særklasse best, særlig pga utformingen av uteplassen.

 

Ja, det finnes vel 12-15 stk som jeg vet om i dette segmentet, har plukket ut de jeg synes treffer våre behov, ser pene ut og er fra en anerkjent produsent. Tar selvfølgelig i mot alle tips om andre båter som kan klaffe med de ønskene jeg har satt opp.

 

Nå er båten min nesten 100% shinet og klar, tar de siste detaljene i morgen før en runde med bilder og utlegging av annonse på finn.

 

 

Generelt synes jeg at uteplassen på disse bakveggbåtene er for dårlig, med Marex'n som et hederlig unntak (er så utrolig glad i løsningen jeg har i dag, W 37GM). For øvrig liker jeg konseptet med båtene veldig godt, og i likhet med deg foretrekker jeg nok løsningen med stor luke i taket framfor flybridge. Deilig å liksom kunne åpne hele båten i løpet av sekunder, for så å kunne lukke den igjen like fort. Deilig å også slippe alt styret med å dekke til denne flybridgen i tide og utide.

 

Uteplassen må nok lide noe når man når båtene er "så små", kan jo gå oppover i størrelse, men da følger det som oftest med en større prislapp..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har fortsatt noe begrenset grunnlag for å komme med konklusjoner vedrørende Jeanneau NC 11. Båten har vært i mitt eie i 14 dager, og timetellerene nærmer seg 30 motortimer.

Vurderingene som er beskrevet i hentetråden har blitt bekreftet, og vi er så langt strålende fornøyd med valget.
Kvaliteten og finish virker bra. Det virker også tillitsvekkende bak fasadene. Som Bitteliten korrekt sier det: "like everything else in life you get what you pay for”. Jeanneau NC 11 er relativt rimelig priset i sin størrelse. Du finner ikke samme finish som i f.eks Nord West eller Prestige. NC 11 er kanskje mer på nivå som Marex og Grandezza. Båten virker "tight" og det er lite vibrasjoner og "lyder".
Det eneste jeg kanskje angrer litt på nå i ettertid, var at jeg ikke valgte å ta med baugthruster i utstyrspakken. Båten har riktignok joystick-styring på drevene, men ofte ønsker man bare et lite "puff" i baugen. Tunnel og kabling ligger klart, så det kan hende det blir en monteringsjobb til vinteren.
Når det gjelder sjøegenskapene, så fikk jeg testet litt i 1,5-2m bølger nord for Sjælland nylig. Båten er ganske "tørr" i motsjø. Det blir lite sprut på vinduene. Båten har i tillegg vindusspylere, slik at saltfilm fjernes raskt og effektivt. De gangene vi fikk sjøen over båten, ble vannet kjapt og elegant ledet ut bak. Hjemseilingen ble gjennomført uten kalesje rundt akterdekket. Det har ikke vært noen anledninger til å teste sjøegenskapene etter at jeg kom hjem. Jeg testet også sjøegenskapene med en demobåt før handelen, men da var det bare hekksjøen fra Nesoddbåtene som var tilgjengelig  :wink:
 
Jeg ser at du holder til i Tønsberg. I dag ble det lagt ut en NC 11 for salg i Åsgårdstrand.

 

 

Takk for info Kjeros, godt å høre at du er fornøyd og det var en suveren hentetråd som jeg og sikkert flere fulgte med stor iver!

 

Godt å høre at den oppførte seg bra i sjøen, basket selv med 2-3m bølger i nesten samme område i fjor sommer.

 

Ja, så den båten i Åsgårdstrand, er kun 5 minutter unna og skal når kalenderen tillater kontakte selger for en kikk, takk for tips!

 

Vi er vant med å ha en jolle på badeplattformen, har du vurdert noe system for din del på NC11?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi er vant med å ha en jolle på badeplattformen, har du vurdert noe system for din del på NC11?

 

Jeg har tenkt en del på daviter, men jeg har ikke konkludert. Siden aktersofaen går på skinner, er det variabel lengde på badeplattformen. Jeg tror TGII-davitere vil fungere best på denne båten. Jeg har sett bilder av båten med snap-davitere, men dette vil legge store begrensninger på adkomsten bak. Diskusjonene med matrosene om hva slags RIB som skal anskaffes er heller ikke avsluttet. Jeg har enorme stuverom akter (lasarett), så det er ikke noe problem å lagre en påhenger sammen med en flatpakket RIB der nede. 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

Takk for tips Major! Skal vise den frem for rederinnen og se hva hun synes. Mitt førsteinntrykk er at den en traust og kanskje litt kjedelig.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Tja, smagen er jo som...

 

Jeg har jo haft lillesøsteren Forbina 33 fly i tre år og synes at interiøret er lyst, praktisk og behageligt. Kvalitetsmæssigt fuldt på højde med fx Beneteau og Jeanneau.. CC kender jeg ikke og det er nok ikke en så almindelig båd, men der er dog en anden herinde, der købte en 42 fly for ikke så længe siden.

Link to post
Share on other sites

Tja, smagen er jo som...

 

Jeg har jo haft lillesøsteren Forbina 33 fly i tre år og synes at interiøret er lyst, praktisk og behageligt. Kvalitetsmæssigt fuldt på højde med fx Beneteau og Jeanneau.. CC kender jeg ikke og det er nok ikke en så almindelig båd, men der er dog en anden herinde, der købte en 42 fly for ikke så længe siden.

 

Det har du helt rett i Major at smaken er delt og bra er det, kjedelig hvis alle hadde hatt like båter... Men jeg synes ofte at de tradisjonelle båtbyggerne som NW, Forbina, Saga og flere med ofte er litt for mye nedlesset med treverk ala 80-tallet. Vi ser for oss en litt annerledes touch, slik som for eksempel:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Takker igjen for tipset MA, og bare la de komme, sikkert flere båter som er gått under radaren vår.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

NordWest370 coupe er lagd i 4-5 ex,hvorav ett ex er eid her på baatplassen og ett ex er "spesiallagd" for ikke å ha LOA over 11 m pga båtplasskrav 

 

Nå har jeg støtt borti to forskjellige 370 Couper (en på Grønland og en i Sverige), disse hadde byggnummer 23 og 19, mulig at det dermed er bygget en del flere av disse enn tidligere antatt. Har sendt en forespørsel om antallet til Benny & Jessica, ikke fått svar fra de enda.

 

Ellers er dessverre 370 Coupe, som nevnt i et annet innlegg, litt traust og har mye tre, legger merke til at jeg ser mer og mer på litt mer moderne (utseende messig) båter etterhvert som jeg leter.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Svart (redigert)

@PanmdaDet er jo 6 år og flere båter siden jeg startet tråden, men sitter faktisk med en Nord West 370 Coupe nå.

 

Det var ikke et bevist valg mtp de andre båtene på listen, men anledningen bød seg :smiley:

 

MEN, er strålende fornøyd og kan si med hånden på hjertet at dette er den mest gjennomtenkte og best byggede båten jeg har sett. Det er en sånt fokus på detaljer og løsninger som jeg ikke har sett maken til. Et eksempel er for eksempel isolasjon av innvendig skrog, det er ikke et eneste sted inne i båten (untatt motorrom etc) som ikke er isolert, det vil si at du ser ikke plast noen steder. Til og med på vegger med skap så er veggen bak skapet isolert..

 

Så er meget godt fornøyd :smiley:

 

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...