Jump to content

Trolling for nybegynner


rauden

Recommended Posts

Virket som de manglet disse rullene som loddet henger på med utløser på bildet til Balder så det litt ut som "hive ut pilk med masse opphengere bak" og feste stanga i en bar i stedet for å holde denne.

 

Ellers tipper jeg man får rimelig mye makrell med denne metoden til å ikke kjede seg de timene man venter på sjøørret/laks.

Link to post
Share on other sites

@Balder.. men så ikke den greia som loddene henger i med mindre du monterte dem i stanga, pleide å være to sånne ruller separat fra stang som bare var til lodd imens stanga hadde sin egen snøre som man sveivet inn fisken med uten lodd. Men skal prøve å få til det på noe måte, skal nok bort til Langesund butikken og spørre om utstyr & montering.

Link to post
Share on other sites

Ja der ser jeg den det var akkurat det jeg tenkte på, sånn er planen å fikse bak på Alicraften til dorging og hvis man blir lei av ingen sjøørret/laks og kun makrell så kan man alltids stoppe og bruke en annen stang til god gammeldags pilking etter torsk/sei/kveite/lange osv.

Link to post
Share on other sites

@Marwin: Skal få lest alt sammen deretter besøke butikken i langesund og få kjøpt det jeg trenger. Montering må jo bli tilpasset båten. Ellers så sitter man jo gjerne og pilker i timesvis (med en torsk eller to eller ti imens man nyter sjøen og det å være i båt) også så det blir jo akkurat det samme og jeg tror nok man vil få masse makrell selv om man ikke får sjøørret eller laks så blir det morro (tipper at seien også muligens går høyt oppe av og til).

Link to post
Share on other sites

Men må man ha egen 'vinch' med wire til loddet, eller kan man bruke feks ett fiskehjul med 1.0 sene på til loddet, ihvertfall om man har ett moderat lodd på kanskje 4 kg?

 

Har ikke lyst å montere mer utstyr i cockpit i seilbåten enn jeg må, og ikke er det direkte gratis heller....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Med 4 kg lodd blir loddet hengende endel akterover når du går med 3-4 knop.

1.0 monofilament blir kanskje litt for lite for 4 kg. Sikker på at "fiskehjulet" tåler det? Bremse?

Tykkere sene gjør at tykkelsen øver for stor motstand i sjøen, og derfor får loddet til å strebe enda lengre akterover.

Det er en grunn til at syltynn stålwire og 10 kg. blylodd brukes til trolling.

Jeg investerte i elektrisk rig og det angrer jeg ikke på; Rimelig tungt å winsje opp tunge blylodd manuelt!!

Tenk deg stresset med å få opp andre fiskesnører OG

wire manuellt når / hvis fisk biter eller du botner... og kanskje er alene ombord uten autopilot...

(Been there, done that :-(

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå kjøpt meg ett brukt cannon lodd (kule) på 4 Kg og en utløser som er på vei fra skittfiske.no sammen med en møresild rød/kobber.

Planen er å hekte loddet i en 6mm fallbit på 10m jeg har liggende, og så fire dette for håndkraft og feste på pullerten.

Tenker da å ha dette hengende bak/under båten mens jeg seiler meg en tur, like mye for å ha en unnskyldning for å seile meg en måfå tur som for å drive aktivt fiske, men jeg håper det skal øke mulighetene for å få napp litt ihvertfall , i forhold til å dorge rett etter båten.

Tauene skaper nok noe mer motstand enn en vaier, men det bør uansett trekke sluken lenger ned enn uten lodd. Hvor mye vil jo avhenge av fart, som igjen er noe variabel når man seiler.

Så får vi se hvordan det går, båtsesongen får uansett en 10 dagers pause nå pga skigåing i påskefjellet , så det er midten av April før første forsøkene i praksis :nonod:

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Da tror jeg det blir litt enklere å rekke over ting når jeg dorger og er alene i båten :))

Autopilot er nå montert.

Det eneste som gjenstår er å sette på kuleleddet med hurtigkobling på styrestaget inn på motor så den kan kobles av/på enkelt.

Fant en billigere måte å montere Connon,en på en den dyre "pidestallen" .

20170403_085751.jpg

20170403_085736.jpg

Screenshot_20170325-181649.png

20160605_114354.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer :clap:

Sånn autopilot har jeg også (2 stk), men jeg har en annen utfordring hvis det biter på noe ordentlig : Seilføringen.

 

Har fått fin fisk en gang før under seil, men da var vi to ombord, så jeg styrte skuta og justerte seil, mens kompisen sveiva inn fangsten (måtte kjøres en stund så det var ganske hektisk).

 

Ser for meg det kan bli heise hvis jeg er alene og det er trangt, så får holde meg mest litt utpå selv om fiskesjansene er mindre der.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...