Lars H. Startet 1.September.2014 Del på Facebook Startet 1.September.2014 Når jeg polerer store flater på båten, bruker jeg gjerne eksentersliper med skumgummirondel. Men rundt vinduer og andre kronglete steder på overbygget kommer ikke maskinen til. Jeg fikk derfor den fikse ideen om å bruke en deltasliper. Trekantet "skumgummirondel" har jeg aldri sett, så jeg klippet til en vanlig rund rondell som festes med borrelåssystemet på deltasliperen. Så langt har jeg ikke testet dette, men er det noen som tror det kan fungere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Detta fungerar bra. Finns även poler rondeller ner till diameter 50 mm och stödplatta med m14 gängor till roterande polermaskin för trånga utrymmen. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Smart ide ! Adopterer gjerne den. Er det en type "Fein-master" du skal bruke eller en som vibrerer litt roligere ? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Det finnes ikke mindre bakplate til poleringsmaskinen din da? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.September.2014 Del på Facebook Svart 1.September.2014 Du begnner å bli en elder mann Lars H, men det dukker stadig opp gode ideer. :) Til våren får Feinmaskinen jobben som poler maskin rundt vinduer og andre trange plasser. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Herman Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Det er en grunn til at dedikerte polermaskiner roterer sakte. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lars H. Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Du begnner å bli en elder mann Lars H, men det dukker stadig opp gode ideer. :) Nei!! Om jeg snart fyller 71 år, er jeg hverken gammel eller eldre. Og voksen har jeg i hvert fall ikke tenkt å bli. Men mange år, ja det er jeg. Det er den eneste måten for å leve lenge. Når det gjelder maskiner til denne jobben, har jeg en gammel Bosch deltasliper og en nyere Bosch "Fein type" multimaskin å velge i. Eksentersliperen jeg bruker til polering er også en liten eldre grønn Bosch-maskin med variabelt turtall. Kanskje det er mulig å sette på en mindre rondell på den? Jeg var ikke klar over at rondellen kunne skrues av, så det måtte jeg sjekke. Men slike mindre rondeller har jeg ikke sett noe sted så langt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 (redigert) Mange gode ideer her og de vil helt sikkert fungere. Har selv alle maskiner vist men i tillegg har jeg en "3-kant Mus" med hastighetsregulering som er litt større enn Detasliperen og som jeg vil forsøke med der det er vanskelig å komme til med annet maskineri. Min er en kopi av denne laget på Billigpinene eller deromkring: Redigert 2.September.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 En slik musesliper merke Black & Decker har jeg også, men den blir nok litt stor og klumpete å komme til med. Jeg kan riktignok sette på en liten tupp, men den blir svært liten. Jeg tror jeg kommer til å forsøke med en av deltasliperne, de er det nok lettest å komme til med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Hei, Ideen er god, men polering handler jo også om å varme opp gelcoaten slik at urenheter slipper. Ser for meg at det kanskje blir litt lite energi I denne. Uansett gleder meg til å høre hvordan dette går, da jeg også irriterer meg over at jeg ikke kommer til overalt med den store maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Det er en grunn til at dedikerte polermaskiner roterer sakte. Fein maskinen kan stilles til sakte fart så tror ikke dette er noe problem Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
WGM Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Løfter opp denne igjen jeg Er det noen som har forsøkt seg i høst med "Feinmaster'n" eller lignende hurtigvibrerende trekantslipere til polering av båten ? Min Fein har ikke hastighetsregulering, så der er det 0 eller 100. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Rupes som ble omtalt i siste Båtmagasinet har en maskin med 75 mm rund plate. Koster en del, men om jeg skal bli gammel også så er det lang avskrivingstid da. Har både mus og deltasliper men synes de vibrerer mye. Lurer på om jeg skal koste på meg Rupes. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
marius Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Har nettopp bestilt Rupes Duetto poleringsmaskin, gleder meg til å polere båten til våren. Er veldig spent på om jeg får det til. I fjor gjorde jeg et forsøk med en roterende AEG, men det var veldig tungt, så jeg endte opp med håndpolering. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Hva betalte du Marius? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
marius Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Jeg fant et kit til 4090,- inkl. mva. + frakt hos noen som kaller seg Raske biler. Tror dette er god pris for dette settet. Har planer om å tørrtrene på bilene først for å se om jeg får dreisen på det. I fjor polerte jeg båten på 28 fot for hånd med Meguiars One Step Compound, og bestemte meg for at jeg må finne en lettere måte å polere på. Det var i Båtmagasinet jeg leste om Rupes første gang, og med et kjapt søk på Google fant jeg endel info om maskinen og prinsippet, og det kan se ut til at dette kan være et glimrende system å bruke på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Plaanlegger du å prøve A Glaze? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
marius Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Tror nok jeg holder meg til Meguiars, beste jeg noensinne har brukt på båt. Etter polering med One Step etterfulgt av voksing med Pure Wax holder båten seg blank og fin resten av sesongen. Disse produktene er med god margin veldig mye bedre enn annet av poler og voksprodukter jeg har brukt, at jeg ikke føler særlig behov å finne noe som kanskje er litt bedre. Men ser jeg får litt hologrammer etter håndpolering, håper jeg unngår det ved polering med Rupes, de skryter iallefall av at man unngår dette. Men jeg likte ideen til LarsH med å forsøke med deltasliper på kronglete steder, jeg har maken maskin og det skal testes. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Jeg har også brukt Meguiars med samme resultat og obsevasjon som Marius. Vurderer å pensjonere Biltema maskina å kjøpe en eller to Rupes. Duettto samt den lille på 75 mm. Jeg lurer på hvor bra den lille er til å håndtere vinduer, detaljer, under lave rekker osv... Målet må være å komme rundt båten to ganger i løpet en helg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
marius Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Klart jeg kunne tenkt meg den lille Rupesen i tillegg, men den koster omtrent det samme som 12 Duetto. Nå vil jeg teste denne maskinen på de store flatene og heller forsøke LarsH metoden i krinkelkrokene. Det er jo skroget som er den store utfordringen for min del, så hvis jeg får maskinen til å fungere godt her er den absolutt verd prisen. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Nytt forsøk, nå som de fleste er i gang med, eller allerede ferdig med vårpussen og har fått båten på vannet.Noen nye erfaringer med polering med "Fein-masteren" eller lignende hurtigvibrerende maskiner ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Når jeg polerer store flater på båten, bruker jeg gjerne eksentersliper med skumgummirondel. Men rundt vinduer og andre kronglete steder på overbygget kommer ikke maskinen til. Jeg fikk derfor den fikse ideen om å bruke en deltasliper. Trekantet "skumgummirondel" har jeg aldri sett, så jeg klippet til en vanlig rund rondell som festes med borrelåssystemet på deltasliperen. Så langt har jeg ikke testet dette, men er det noen som tror det kan fungere? Lars H. Nå er det jo lenge siden båtpussen var ferdig for i år, vi har allerede hatt 13 netter i båten og jeg hadde glemt å komme med tilbakemelding. Resultatet med deltasliperen var så som så. Men jeg kommer nok til å bruke "patenten" neste år også på trange steder. Men resultatet kom ikke opp mot det med eksentersliperen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.