Landkrabbene Startet 2.September.2014 Del på Facebook Startet 2.September.2014 (redigert) Hei. Vi har en Yamaha FE 40 totakt med el.start. Trolig fra tidlig åttitall. Sist vi skulle utpå en tur fikk vi ikke giret til å sjalte over i "foreward". Da hadde den blitt stående i revers etter turen før. Alle utvendige hendler har full bevegelighet, både på motoren og ved styreposisjon. Dette er noen dager siden nå og vi ga raskt opp den turen, og i går tok vi båten på land for å finne feilen men mener nå i ettertid at vi faktisk fikk giret i nøytral. Men dette er jeg ikke helt sikker på akkurat nå. Uansett fikk elektronikken signaler om nøytral slik at det ikke var antydning til startvansker. Og det var ingen unormale signaler om at noe trøbbel var på gang tidligere. Er det noen her som har vært borti samme sak, eller har noen ide om hvordan løse problemet. Redigert 2.September.2014 av Landkrabbene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Landkrabbene Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 For ordens skyld- motoren er tosylindret :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 kan være at girstaget er gått av pga korrosjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Landkrabbene Svart 6.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2014 (redigert) Jeg tror ikke det er korrosjon som er årsaken, men feilen er funnet. Helt i bunnen på girstaget, helt nede ved giret, ser det ut til å ha vært en gjennomgående splint som har holdt staget til en slags del som styrer bevegelse videre fra stagets opp/ned bevegelse. Av en eller annen grunn er denne splinten slitt av, slik at girstaget nå ikke har påvirkning på giret . Så nå er spørsmålet hvordan i all verden jeg får fra hverandre alt der nede i girhuset for å komme til disse tingene. Problemet er jo at at feilen nå må ligge helt nederst og innerst av alle deler som finnes i undervannshuset, og jeg har liten lysst til å bare begynne å bryte og banke villt for å prøve å komme til. Finnes det noen her som kjenner til linker til video eller annet som tar for seg total demontering og remontering av girdelene? Har prøvd å finne noe nå i flere dager, men finner lite som går lenger enn til impellerbytte. Har funnet ut litt av betegnelsene på motoren. Den er fra 1983, og har betegnelse 6E9. Redigert 6.September.2014 av Landkrabbene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.