Jump to content

App'er for tracking/sporing/fjernstyrt ankeralarm

tobixen

Recommended Posts

Jeg fant en gammel telefon her, og tanken er at den kan jeg jo bare la ligge i båten, og så ha noe app på som kontinuerlig rapporterer om posisjon - slik at jeg kan følge med dersom båten plutselig ikke befinner seg der den skal være (tyveri, dregging, etc). Det må vel finnes dusinvis av slike app'er - er det noen som har noen anbefalinger?

Jeg har gått rundt lenge med planer om å sette opp noe slags form for rapporteringssystemer ombord - dersom batterispenningen er lav, dersom det plutselig er vann på steder det ikke skal være vann, dersom båtens posisjon forandrer seg, dersom det er ubudne gjester ombord, etc, så vil jeg veldig gjerne vite om det. Tanken er å sette opp en del sensorer, koble det sammen med en ras'pi eller tilsvarende, logge på SD-kort, sanntidsoverføring av logger over ICE-modemet, samt noe logikk for å sende ut varsling dersom noe er galt. Det siste trenger ikke ligge i selve båten. Menja, jeg har alt for mange prosjekter som ikke er ferdigstilt eller påbegynt, en rask og enkel app er kanskje enklere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mulig du kan teste en app som heter Trax -det er en app for sporing av gps enheter fra samme produsent, men du kan også sette opp en telefon som en enhet som kan spores. Finnes til IOS og android. Med den app`en kan du lage virtuelle soner og områder der du skal varsles om gps`en forlater området.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Jeg bruker en som heter DragQueen når vi ligger på svai. Du får noen ganske rare treff på App Store når du søker etter den, men ellers gjør den jobben. Dette er en forholdsvis enkel app som gjør akkurat det jeg trenger å gjøre gitt at hele poenget er at jeg skal sove godt når vi ligger for anker, men jeg er temmelig sikker på at det finnes mer kompliserte varianter som kan sende mailer etc. når alarmen går, et kjapt Google-søk burde vise vei.

Å finne en app som vil være i stand til å levere alt det som nevnes av TS vil bli en ufordring. Men vi kan splitte dette opp i to elementer/system der den ene delen av systemet er plassert ombord og den andre delen er en "app" på mobiltelefonen. "Appen" på mobiltelefonen kommuniserer med det elementet som er plassert ombord. En vil trenge en "hjerne/master" som er plassert og aktivisert ombord til evhver tid og som har som oppgave å samle inn og analysere data fra de sensorene som er hektet på. Gir sensorene data som er utenfor normal verdiene, gir "mastern" beskjed til båteier og kanskje kommer med anbefalinger om hva som bør gjøres.

De grunnlegende komponentene som skal på plass for å få dette til har jeg beskrevet på disse sidene: http://octant.no/wp/prosjekt-matros/

Prosjektet som det henvises til over, et et ypperlig utgangspunkt for å legge til rette for alle de behovene som TS nevner.

For vi med noen testbrukere kunne dette ble et prosjekt som kunne gå utover høsten og vinteren men ferdigstillelse utpå vårparten.

Jeg ønsker i første rekke bare en app som kan loggføre posisjon og sende den til en server, enten det er en ferdig skytjeneste eller programvare på min egen server - samt noe slags form for alarmfunksjonalitet dersom båten er på et sted den ikke burde være. En vanlig "ankeralarmapp" som bare varsler ved lyd kommer jo til kort, tanken var å kunne følge med når jeg ikke er i båten. Det hender jeg forlater båten på svai, det er noe jeg ønsker å føle meg tryggere på.

Overvåkning med sensorer etc ønsker jeg ikke å gjøre med en mobiltelefonapp, der ønsker jeg heller å følge "octant-fotspor" :-) All den tid GPS er lett tilgjengelig på gamle telefoner men ikke fullt like lett tilgjengelig for ras'pi m/ venner tenker jeg det er like greit å begynne med en app hva posisjoneringsrapportering angår.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...