Tor Erik Startet 3.September.2014 Link til dette innlegget Startet 3.September.2014 Hei Driver å ser på en båt som har Volvo Penta TAMD 22 motor. Har vært å prøvekjørt og motoren virker bra, eneste er at den ryker litt ved oppstart når den er kald men det tror jeg de pleier å gjøre......... Noen som vet når register reim skal byttes ? Hvor mange timer / år før den må byttes ? Andre tips om denne motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Kan ikke hjelpe deg med service spørsmål, men har lånt båt med denne motoren i 3år. Fungert kjempe bra, ryker litt ved oppstart men det er ikke noe å bry seg om. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
hegra Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Reima byttes for hver 2000 timer. Antall år står det ingenting om, men årlig visuell kontroll via et lite deksel(lokk) som tas av. Det kan nok være en fordel om den byttes før 2000 timer om reima er gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.September.2014 Link til dette innlegget Svart 3.September.2014 Hørtes mye ut med 2000 t. Det er jo ei gummi reim og ikke kjede. Jeg hadde en MD22, samme motor men uten tur o og intercooler og der fikk jeg opplyst reg reim bytte hver 500 timer.. Dette var riktig nok av han jeg kjøpte den av. Hør med VP. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Erik Svart 4.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ok, takk for hjelpen ! I båten jeg skal kjøpe har timeteller sluttet å virke, motor er fra 1998 og gått ca 800 timer. Reg.reim ble byttet i 2009. Har googlet litt og fant ut at en påstod Perkins Prima Marine ( samme motor ) ikke havarerte selv om reima røyk. Det skulle vistnok ikke butte imellom ventiler og stempel, noen som vet dette helt sikkert ? Satser på å få bytta reg.reim neste år jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Hei!Hadde en tilsvarende motor, og den runda 1920 timer fr 1997 til 2013 uten å bytte registerreim...Sjekket reima gjennom inspeksjonsluken som andre nevner her, og den så like fin ut. I manualen står det oppgitt 2000 timer som bytteintervall som også er nevnt. For å bytte reima måtte motoren ut av båten, så det var i tillegg en omfattende jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.